خبرگزاری کار ایران

استاندار اصفهان خبر داد:

تامین آب شرب مردم با کمترین محدودیت؛ مهم‌ترین هدف است

asdasd
کد خبر : ۱۸۹۶۵۳

پرداخت ۹۲ درصد از اعتبارات بخش حوادثبرای جبران خسارات ناشی از خشکسالی به بخش کشاورزی باعثشده تا بخش‌های دیگر نتوانند اعتبار مربوط به حوادثرا به خوبی جذب کنند.

استاندار اصفهان با اشاره به اینکه از ۷۰۰میلیارد ریال اعتبارحوادثاستان در حدود ۵۳۰ میلیارد ریال به عنوان خسارت به کشاورزان پرداخت شده است گفت: این میزان، ۸۰ درصد از اعتبارات بخش حوادثاستان است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، رسول زرگرپور؛ در ششمین جلسهٔ شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گفت: در طول ۱۰ ماه گذشته استان اصفهان شاهد هفتمین سال خشکسالی بوده است که یکی از اصلی‌ترین نتایج آن؛ خشک شدن بخشی از زاینده رود و تبدیل این رودخانه به یک رودخانهٔ فصلی بوده است.

وی از اختصاص ۷۰۰میلیارد ریال اعتبار حوادثدر یکسال گذشته به استان اصفهان خبر داد و افزود: این اعتبارات برای جبران خسارات ناشی از خشکسالی از محل ماده ۱۰ و ۱۱ اعتبارات حوادثبه استان اختصاص یافته است.

زرگرپور اظهار داشت: با توجه به خشکسالی و اثرات آن بر روی بخش کشاورزی از این اعتبار ۹۲ درصد یعنی در حدود ۶۵۰ میلیارد ریال به بخش کشاورزی اختصاص یافته است.

استاندار اصفهان بیان داشت: پرداخت ۹۲ درصد از اعتبارات بخش حوادثبرای جبران خسارات ناشی از خشکسالی به بخش کشاورزی باعثشده تا بخش‌های دیگر نتوانند اعتبار مربوط به حوادثرا به خوبی جذب کنند.

زرگرپور تصریح کرد: از ۶۵۰ میلیارد ریال اعتبار بخش کشاورزی در حدود ۵۳۰ میلیارد ریال به عنوان خسارت به کشاورزان پرداخت شده است که این میزان، ۸۰ درصد از اعتبارات بخش حوادثاستان را به خود اختصاص داده است.

وی یادآور شد: با توجه به تعیین سقف پرداخت خسارت به کشاورزان، خسارت پرداختی به هر خانوار کشاورز از پنج میلیون ریال به ۳۰ میلیون ریال افزایش یافته است که این مقدار نسبت به سال‌های گذشته رشد قابل قبولی داشته است.

استاندار اصفهان تصریح کرد: با توجه به خشکسالی‌های پی در پی در استان هرساله مقدار ۴۵۰-۵۰۰ میلیار تومان خسارت به بخش کشاورزی وارد می‌شود و با توجه به اینکه این رقم قابل پرداخت نیست، خسارت وارده می‌تواند در تولید ناخالص ملی و اقتصاد کلان استان تاثیر گذار باشد.

زرگرپور با بیان اینکه خسارت پرداختی به کشاورزان عبارت است از فروشی که می‌توانسته انجام شود منهای هزینه‌های پرداختی گفت: خسارت پرداختی به کشاورزان به عنوان یک کمک معیشت در اختیار آنان قرار می‌گیرد.

استاندار اصفهان خشک شدن رودخانه زاینده رود و نشست زمین در برخی مناطق به دلیل نشست آب‌های زیرزمینی را از مهم‌ترین اثرات خشکسالی در استان عنوان کرد.

وی در ادامه به موضوع گردو غبار و ریزگرد‌ها اشاره کرد و وجود گرد و غبار و ریزگرد‌ها را ناشی از دو منشا بیرونی و داخلی دانست.

زرگرپور افزود: منشا بیرونی و خارج از استانی در سطح ملی برنامه ریزی و پیگیری می‌شود و بخشی که مربوط به کانون‌های بحرانی داخل استان می‌باشد نیز توسط مدیریت استان پیگیری خواهد شد.

استاندار اصفهان با بیان اینکه کانون‌های بحران، عمدتا در شرق استان قرار گرفته است، اظهار داشت: تا کنون نزدیک به ۳۰۰هزار هکتار از ۳ میلیون هکتار اراضی شرق استان با استفاده از نهال کاری، بذرکاری و مالچ پاشی بیابان زایی شده است و باید در ۷۰۰ هزار هکتار دیگر از اراضی این منطقه نیر اقدامات مربوط به بیابان زایی صورت گیرد.

وی به هزینهٔ قابل توجه این اقدامات اشاره کرد و افزود: براساس تصمیمات اتخاذ شده، طرح تثبیت ریزگرد‌ها و گرد و غباری که منشا داخلی دارند به صورت یک طرح جامع توسط ادارهٔ کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، ادارهٔ کل حفاظت از محیط زیست و همچنین مدیریت بحران استان تهیه و بر اساس این طرح پیگیری‌های لازم برای تامین اعتبار صورت خواهد گرفت.

زرگرپور با بیان اینکه کوره‌های آجر پزی و گچ و خاک موجود در این منطقه نیز بر گرد و غبار ایجاد شده تاثیرگذار هستند افزود: در این خصوص نیز باید تصمیمات لازم اتخاذ شود و مدیریت استان در تلاش است که کنترل ریزگر‌ها و گرد وغبار‌ها را که از شرق به غرب استان در حرکت است در دست بگیرد.

وی به تامین آب شرب در ماه‌های پیش رو اشاره کرد و افزود: تمام تلاش ما بر این است که آب شرب مورد نیاز مردم تا آخر تابستان با کمترین محدودیت در اختیار آنان قرار گیرد و البته ممکن است که در بعضی از مواقع افت فشار وجود داشته باشد ولی به سمت جیره بندی نخواهیم رفت.

رسول زرگرپور از آغاز مرحلهٔ چهارم آبیاری باغات حوضهٔ آبریز زاینده رود خبر داد و گفت: با توجه به تصمیمات اتخاذ شده سازمان جهاد کشاورزی موظف است اعتبار مورد نیاز آبرسانی به وسیلهٔ تانکر برای بخشی از باغات استان که با مشکل خشکسالی مواجه هستند و در شبکهٔ آبرسانی قرار نگرفته‌اند تامین نماید تا مشکلی برای آن‌ها بوجود نیاید.

استاندار اصفهان در پایان به ملاقات‌های اخیر صورت گرفته با رئیس مجلس شورای اسلامی و معاون اول رئیس جمهور اشاره کرد و افزود: همهٔ این ملاقات‌ها در راستای تسریع در اجرای طرح ۹ ماده‌ای احیای حوضهٔ آبریز زاینده رود بوده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز