خبرگزاری کار ایران

گزارشی از مراحل بازسازی خانه‌های تاریخی

کد خبر : ۱۸۷۹۴۶

«بازسازی نمای آجری، بخش‌هایی از گلدسته‌ها و نمای ورودی مسجد خانم زنجان در حال انجام است که بخشی از مناره شرقی این مسجد که سال گذشته بر اثر وزش باد شدید آسیب دیده بود نیز مرمت می‌شود.»

در حال حاضر چندین بنای تاریخی در نقاط مختلف کشور در حال بازسازی‌اند که از جمله می‌توان به مسجد خانم زنجان، قلعه اشکذر و مسجد جامع ابرکوه اشاره کرد.
در این گزارش به مراحل بازسازی، اعتبارات اختصاص یافته و تاریخچه ساخت این بنا‌ها پرداخته‌ شده است.

مرمت قلعه اشکذر در صورت اختصاص اعتبار ۴۰ میلیونی
ترک‌هایی که روی دیواره و برج اشکذر از سال‌های گذشته ایجاد شده بود و عدم اختصاص اعتبارات استانی موجب بروز مشکلات فعلی شده است تا مبلغ ۴۰۰ میلیون ریال از اعتبارات استانی سال آینده برای مرمت بخشی از حصار قلعه اشکذر پیش‌بینی شود که در صورت تخصیص این اعتبار عملیات مرمت با سرعت انجام می‌شود البته اجرای آسیاب آبی اشکذر برای راه اندازی با اعتبار ۲۷۰ میلیون ریال در حال انجام است.

آغاز مرمت مسجد خانم زنجان
بازسازی نمای آجری، بخش‌هایی از گلدسته‌ها و نمای ورودی مسجد خانم زنجان در حال انجام است که بخشی از مناره شرقی این مسجد که سال گذشته بر اثر وزش باد شدید آسیب دیده بود نیز مرمت می‌شود.
گفتنی است تاریخ ساخت این بنا به استناد کتیبه سردر در این بنای مذهبی به سال ۱۳۲۲ هجری قمری باز می‌گردد که به درخواست جمیله خانم دختر حسین قلی خان ذوالفقاری نظام الدوله خواهر ذوالفقار خان اسعد الدوله ساخته شده است.

تهیه پرونده ثبتی ۶ خانه تاریخی مراغه
اداره میراث‌فرهنگی مراغه پرونده ثبتی ۶ خانه‌ تاریخی این شهرستان را با کسب رضایت مالکین در فهرست میراثملی تهیه می‌کند.
طرح مرمت خانه شهابیان که شامل آسیب‌شناسی و استحکام‌بخشی است از محل اعتبارات اضطراری آغاز شده همچنین این اداره در حال تملک خانه تاریخی محمدی است، خانه‌ای که در حریم گنبد کبود و یکی از عناصر طرح توسعه آزادسازی این منطقه است.

بازسازی بافت تاریخی روستای جزین در بجستان
اداره میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بجستان مرمت و ساماندهی بافت تاریخی روستای جزین از توابع بخش مرکزی خراسان رضوی را آغاز کرد. این روستا تا سال ۸۷ به دلیل عدم شناسایی و اقدامات حفاظتی در معرض آسیب‌های متعددی همچون اجرای طرح هادی بود که امسال از محل اعتبارات ملی سازمان میراثفرهنگی عملیات بازسازی بخش‌هایی از آن با مشارکت مالکین و همکاری شورا و دهیاری در حال انجام است.
اثر حمام جزین و جشن باستانی سده در این روستا در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

آغاز مرمت و ساماندهی مسجد جامع ابرکوه
با توجه به اهمیت و ارزش مسجد جامع ابرکوه که در سال ۱۳۱۲ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید، میراثفرهنگی این شهرستان عملیات اجرایی مرمت و ساماندهی بنا را در دستور کار خود قرار داد. فاز اول مرمت این بنا با اعتبار ۵۰ میلیون تومان شروع شده است که اهم اقدامات مرمتی آن شامل نماسازی سردرب طبق طرح مصوب، تخریب و بازسازی قسمت‌های فرسوده، بند کشی دیوار‌ها، سفید کاری بدنه، دیوار چینی و کاهگل و آجر فرش کف و پشت بام می‌شود.
مسجد جامع ابرکوه یکی از بناهای دوره سلجوقی است که با مصالح خشت خام و گل و به سبک مساجد چهار ایوانی ساخته شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز