خبرگزاری کار ایران

مدیر شرکت آب منطقه ای اصفهان:

بحران آب در حوضه زاینده رود یک معضل ملی است

asdasd
کد خبر : ۱۸۷۸۶۷

اولین بند درطرح ۹ ماده ای شورای عالی آب کشوربرای حوضه زاینده رود، به رسمیت شناختن حقوق حق آبه داران زاینده رود است. این در حالی است که در هنگام خشکسالی در بالادست رودخانه هیچ کمبودی احساس نمی شود و در پایین دست شاهد تشدید خشکسالی شدیدهستیم.

مدیر شرکت آب منطقه ای اصفهان گفت: ساماندهی و کنترل برداشت ها از رودخانه زاینده رود و سرشاخه های آن از جمله اقدامات موثر احیای این حوضه از سراب تا پایاب است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، سیدمسعود میرمحمدصادقی؛ در چهل و یکمین جلسه کمیته آب اتاق اصفهان تصریح کرد: مدیریت یکپارچه حوضه می تواند انضباط آب را در کل این حوزه برقرار کند تا آب در همه رودخانه جاری باشد.

وی رشد جمعیت و افزایش مصارف، وقوع خشکسالی و افزایش برداشت در بالادست را از علل بروز بحران کمبود آب در حوضه زاینده رود دانست.

وی آثار و نشانه های بحران کمبود آب در حوضه زاینده رود را شامل آثار و پیامدها بر محیط زیست طبیعی و محیط زیست انسانی نام برد و گفت: در بخش زیست محیطی ناتوانی حوضه در تامین حقابه زیست محیطی رودخانه و تالاب و خطر نابودی محیط زیست طبیعی رودخانه و تالاب و نابودی کمی و کیفی آبخوان ها و منابع آب زیرزمینی و پدیده فاجعه بار و غیر قابل جبران نشست سراسری دشت ها در اثر آن از پیامدهای بحران آب در حوضه زاینده رود است.

وی افزود: خطر نابودی میراثتاریخی فرهنگی اصفهان در پی خشک شدن رودخانه، نابودی کشاورزی در بخش های میانی و شرق، خشک شدن باغ های چند صد ساله و دارای حقابه مصرح در طومار و پیامدهای ویرانگر خشک شدن رودخانه بر زندگی و روان مردم از جمله پیامدهای محیط زیست انسانی کمبود آب زاینده رود است.

میر محمد صادقی؛ بحران آب در حوضه زاینده رود را یک معضل ملی دانست و گفت: آب شرب ۶ میلیون نفر جمعیت ساکن در حوضه زاینده‌رودشامل اصفهان، یزد و کاشان و نائین و اردستان، تولید ۷۰درصد آهن و فولاد کشور، ۸.۵ درصد تولید برق کشور، ۲۶ درصد تولید فرآورده های نفتی کشور و آثار تاریخی و میراثفرهنگی - جهانی در گرو جریان آب در رودخانه زاینده رود است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مصوبه ۹ ماده ای شورای عالی آب کشور در موضوع حوضه زاینده رود گفت: اولین بند این مصوبه به رسمیت شناختن حقوق حق آبه داران زاینده رود است.

وی با اشاره به دیدگاه وزارت نیرو در مورد استان اصفهان که دیگر ظرفیت افزایش واحدهای صنعتی را ندارد. گفت: با وجود اجرای طرح های آبرسانی کوهرنگ سه و بهشت آباد حدود ۶۰۰ میلیون متر مکعب کمبود آب در این حوضه داریم.

وی با اشاره به آمار های رسمی کشور مساحت حوضه زاینده رود در استان اصفهان را ۲۵۰۰۵ کیلومتر مربع و در استان چهارمحال بختیاری ۱۹۱۲کیلومتر مربع اعلام کرد و گفت: جمعیت حوضه در استان اصفهان ۳۵۸۸۵۳۰ نفر و در چهارمحال بختیاری ۷۹۵۳۶ نفر است.

میرمحمدصادقی با اشاره به بروز خشکسالی و ترسالی در حوضه زاینده رود وگفت: در هنگام خشکسالی در بالادست رودخانه هیچ کمبودی احساس نمی شود و در پایین دست است که شاهد تشدید خشکسالی هستیم.

وی دو تکه شدن حوضه از نظر مدیریت، کاهش آوردها و افزایش مصارف و عمل نشدن به حقوق آب را از عوامل موثر خشکی زاینده رود در پایین دست نام برد.

«خسرو کسائیان» رییس اتاق بازرگانی اصفهان در ابتدای این جلسه گفت: موضوع آب در اتان اصفهان نیازمند همکاری و همدلی بین مسوولین، نمایندگان و جامعه است تا بحران با ارایه راهکارهای عملی برطرف شود.

وی افزود: رودخانه زاینده رود حیات و تمدن فلات مرکزی ایران را بوجود آورده است و نباید اجازه داد این تمدن مورد تهدید قرار گیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز