خبرگزاری کار ایران

مجله اطلاعات حکمت و معرفت ویژه دین‌پژوهی منتشر شد

asdasd
کد خبر : ۱۸۷۷۴۶

این شماره حکمت و معرفت شامل گفت و گویی‌ست با محمد فنایی اشکوری از منیره پنج‌تنی با عنوان «مهم‌ترین مباحثفلسفه دین»، که در آن برجسته ترین مسائل دینی و تفاوت فلسفه دین با علم کلام مورد بحثو بررسی قرار گرفته‌است.

نود و نهمین شماره ماهنامه اطلاعات حکمت و معرفت انتشار یافت، این پرونده به دبیریِ هژیر مهری، «دین‌پژوهی۳» نام گرفت. اولین نوشتار این شماره که سومین دفتری‌ست که به مسئله دین‌پژوهی اختصاص یافته، گفت و گویی‌ست با محمد فنایی اشکوری از منیره پنج‌تنی با عنوان «مهم‌ترین مباحثفلسفه دین»، که در آن برجسته ترین مسائل دینی و تفاوت فلسفه دین با علم کلام مورد بحثو بررسی قرار گرفته‌است.

به گزارش ایلنا؛ در ادامه، «فلسفه دین در یک نگاه» گفت و گوی دیگری‌ست با محمد لگن هاوسن از هژیر مهری، در این نوشتار ابتدا و مقدم بر هر چیزی به رابطه دین با علم و سیاست به طور مستقل و جداگانه بررسی می‌شود. سومین عنوان از مطالب بخش دفتر ماه شماره نود و نهم، «فعل الهی در جهان» است، مقاله‌ای از آلوین پلنتینگا و ترجمه‌ای از هژیر مهری. «واقع‌گرایی و ناواقع‌گراییِ دینی» عنوان مقاله‌ای از جان هیک و ترجمه‌ای از نغمه پروان است. این مقاله سعی بر بررسی نوع نگاه به دین و اندیشه‌هایش را دارد. «دین و باور دینی در اندیشه متاخر ویتگنشتاین» نام نوشتاری‌ست از نواب مقربی. در نهایت به عنوان آخرین نوشتار در بخش دفتر ماه تیر ۹۳ مقاله‌ای از پیتر واردی با ترجمه‌ای از علیرضا رضایت به چاپ رسیده‌است.

بخش ادب و هنر شماره نود و نه، شامل دو مقاله است؛ سه نکته درباره «بیت» و «شعر» در گلستان سعدی به قلم جویا جهانبخش و زیباشناسی شعر در قرن ۱۶ از ووادیسواف تاتارکیویچ و ترجمه مشترک سید جواد فندرسکی و شادی حدادپورخیابان.

حکمت اشراقی در عهد صفویه ایران و گورکانیان هند، اولیم مبحثمورد بحثاز ۴ عنوان مقاله بخش اندیشه و نظر است، هوشنگ شکری نگارنده این نوشتار است. در ادامه بخش دوم «تجلی الهی و تولد روحانی در عرفان اسماعیلیه» منتشر شد، نگارنده هانری کربن است و مترجم انشاءالله رحمتی. «نجم‌الدین کبری» نام سومین عنوان مقاله در این بخش است، از حامد الگار و ترجمه جمشید جلالی شیجانی. در آخر اندیشه و نظر ۹۹ با مقاله علی پیری با عنوان «پوزیتیویسم و نقد آن از نظرگاه هابرماس» به پایان میرسد.

«آداب و ادب آموزش» تک مقاله‌ای‌ست از سید مسعود رضوی در بخش کتاب، در ادامه در این بخش گفتگویی با نادر انتخابی از منیره پنج‌تنی به چاپ رسیده است با عنوان «دین، دولت و تجدد در ترکیه»؛ در ادامه معرفی کتاب خارجی از کیان رضوی بخش کتاب را پایان می‌دهد.

در نهایت نود و نهمین دفتر اطلاعات حکمت و معرفت با بخش گزارش پایان می‌پذیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز