خبرگزاری کار ایران

دلایل وقفه ۳ساله در اجرای نمایش «یک کلیک کوچولو»؛

کوهستانی: می‌گفتند کار تلخ است و مردم را ناراحت می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۸۶۹۶۲

چطور می‌شود نمایش‌نامه‌ای ساده، بدون اینکه خط قرمزی را زیر سوال برده باشد در دولتی اجازه اجرا پیدا نکند اما در دولتی دیگر چنین امکانی وجود داشته باشد. آیا قوانین تا این اندازه سست بودند؟

نویسنده نمایش‌نامه «یک کلیک کوچولو» معتقد است؛ صادر نشدن مجوز برای اجرای نمایش‌های رئال طی چند سال اخیر و پیش از آغاز به کار دولت جدید نکته‌ای است که باید به آن توجه داشت. چطور می‌شود به همین سادگی با قانون بازی کرد؟

به گزارش خبرنگار ایلنا، ‌ نمایش «یک کلیک کوچولو» به نویسندگی محمدرضا کوهستانی و کارگردانی احمد سلیمانی در حالی از ۳۱ تیرماه روی صحنه می‌آید که به سیاق دیگر نمایش‌نامه‌های رئالیستی چند سالی برای دریافت مجوز اجرا با مشکل مواجه بود.

کوهستانی درباره دلایل مقاومت اداره ارزشیابی و نظارت دوره گذشته با اجرای این نمایش و بسیاری دیگر از نمایش‌نامه‌های واقع‌گرایانه گفت: این رویکرد می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد اما هر چه باشد مضحک است، چون ما نمی‌توانیم گونه‌ای نمایشی را به دلیل نشان دادن مشکلات مردم و تلخ بودن کنار بگذاریم.

وی افزود: ایبسن سردمدار نگارش نمایش‌نامه‌هایی با این مضمون در جهان است و درنظر بگیرید آثار او به همین سادگی کنار گذاشته شوند. ما باید بتوانیم در ایران چنین نمایش‌نامه‌هایی بنویسیم؛ من مخالف اجرای نمایش‌های خارجی نیستم ولی تا چه زمان قرار است تماشاگر ایرانی شخصیت‌های خارجی را روی صحنه ببیند.

این نمایش‌نامه‌نویس خاطرنشان کرد: ما این شیوه نمایش‌نامه نویسی و اجرا را طی چندین سال کاملا آگاهانه از دست دادیم، تنها به این دلیل که علاقه‌ای به نشان دادن مشکلات وجود نداشتیم.

کوهستانی ضمن تقدیر از اداره ارزشیابی و نظارت در دوره جدید اظهار داشت: جای تشکر دارد که آقای دادویی با گروه تعامل داشتند و برخورد کاملا حرفه‌ای بود نه سلیقه‌ای. اما همواره برای من این سوال وجود دارد که چطور می‌شود نمایش‌نامه‌ای ساده، بدون اینکه خط قرمزی را زیر سوال برده باشد در دولتی اجازه اجرا پیدا نکند اما در دولتی دیگر چنین امکانی وجود داشته باشد. آیا قوانین تا این اندازه سست بودند که گروه قبلی به خودش اجازه می‌داد جلوی اجرای نمایش را بگیرد؟

وی در توضیح دلایل مطرح شده توسط اداره نظارت گذشته برای جلوگیری از اجرای نمایش بیان کرد: هیچ دلیل کیفی یا ساختاری عنوان نمی‌شد. آن‌ها حتی دلایل مخالفت خود را به صورت مکتوب اعلام نمی‌کردند که شاید بزرگ‌ترین نقص اداره نظارت و ارزشیابی در تمام دوران محسوب می‌شود. پس از سه سال رفت و آمد، گفتگو و تغییر شخصیت‌های نمایش‌نامه در ‌‌نهایت به ما گفته شد نمایش شما خیلی تلخ است و تماشاگر ما ناامید و ناراحت است و با دیدن نمایش شما بیشتر ناراحت می‌شود!

نویسنده نمایش‌نامه «قصه شبنمی که چشم می‌بست و آغوش می‌گشود» تصریح کرد: یعنی دوستان نگران روحیه تماشاگرانی بودند که در بهترین حالت قرار بود تعدا آن‌ها به ۲۵۰۰ نفر برسد.

کوهستانی در ارتباط با نمایش‌نامه بیان کرد: «یک کلیک کوچولو» سه اپیزود دارد که در واقع سه قصه بی‌ارتباط به یکدیگر هستند ولی از نظر محتوا به هم مرتبط می‌شوند. به نوعی نقد اجتماعی هم در نظر داشتیم که به دلایلی طی چند سال اخیر کم شد و هنرمندان هم اعتراض‌هایی مطرح کردند. در ‌‌نهایت هم احساس نیاز جامعه موجب شد شیوه نمایشی رئالیستی بار دیگر راه خود را پیدا کند و طی مدت اخیر شاهد اجرای چند نمایش به همین شکل بودیم.

این هنرمند در انتها درباره قرارداد گروه با اداره کل هنرهای نمایشی گفت: قرارداد ما گیشه است و مثل دیگر گروه‌ها نامه درخواست حمایت مالی را به اداره هنرهای نمایشی دادیم که امیدوارم امکان حمایت از گروه فراهم شود. چون با در نظر گرفتن تعداد کم اجرا‌ها(۲۴ اجرا) و قیمت ۱۲هزار تومانی بلیت که امکان افزایش آن برای گروه وجود نداشت و همکاری با بازیگران و عوامل حرفه‌ای سینما و تئا‌تر فراهم کردن هزینه‌ها بسیار سخت خواهد بود.

نمایش «یک کلیک کوچولو» از ۳۱ تیرماه تا ۲۴ مردادماه ساعت ۱۹:۳۰ در مجموعه تئاترشهر روی صحنه می‌رود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز