خبرگزاری کار ایران

مصباح یزدی:

فقرای شکرگزار از گرانی گلایه نمی‌کنند

asdasd
کد خبر : ۱۸۶۸۵۸

فقرایی که محبت آنها مانند محبت به خداست همواره به تقدیر الهی راضی هستند / کسانی که فقیر هستند معمولا اسباب معصیت هم کمتر برایشان فراهم است و کمتر دچار گناه می‌شوند / فقرا ادعا ندارند.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: محبت خداوند با طمع‌کاری و زیاده‌خواهی، سلطه‌طلبی و برتری‌خواهی بر دیگران سازگار نیست.

آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی در ادامه سلسله دروس اخلاقی ماه رمضان که در دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برگزار شد با بیان اینکه بر اساس حدیثقدسی، محبت به خداوند همان محبت به فقراست، اظهار کرد: وقتی پیامبر اکرم(ص) این عبارت را می‌شنوند سوال می‌پرسند این فقرا کیستند که محبت به آنها مانند محبت به خداست و جواب آمد که آن فقرا دارای صفاتی هستند از جمله اینکه طماع و زیاده‌خواه نیستند و به زندگی ساده می‌سازند و رضایت دارند.

وی افزود: محبت خداوند با طمع‌کاری و زیاده‌خواهی، سلطه‌طلبی و برتری‌خواهی بر دیگران سازگار نیست؛ در قرآن آمده است این سرای آخرت را برای کسانی قرار می‌دهیم که بر روی زمین خواهان برتری و اهل فساد نباشند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه برخی عادت دارند همواره خود را با دیگران مقایسه می‌کنند با این هدف که باید از آنها جلوتر یا بالاتر باشند، گفت: این برتری‌جویی محدودیتی نمی‌شناسد و همچنان بیشتر می‌شود تا جایی که شخصی مانند فرعون ادعای خدایی هم می‌کرد.

وی ادامه داد: برتری‌جویی در این دنیا سعادت اخروی را از انسان سلب می‌کند و حتی گفته شده اگر کسی بخواهد بند کفشش بهتر از دیگران باشد، مشمول آیاتی از قرآن است که در مورد برتری‌خواهان نازل شده است.

مصباح یزدی پرهیز از بی‌تابی در هنگام گرسنگی و شکرگزاری در مقابل خداوند را از دیگر ویژگی‌های فقرایی دانست که محبت به آنها مانند محبت به خداوند است و افزود: آنها اهل گلایه نیستند و هر روز نمی‌گویند گرانی شد و فلان چیز را نداریم.

استاد برجسته حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: چنین فقرایی هرگز دروغ نمی‌گویند و اگر هم نیازشان را اظهار کنند از سر ناچاری است ولی در عین حال دروغی در کارشان نیست و حتی در بسیاری مواقع ظاهر خود را چنان حفظ می‌کنند که دیگران گمان می‌کنند وضع آنها خوب است.

وی ادامه داد: برخی افراد کم‌ظرفیت هستند و وقتی مشکلی از باب فقر گریبان آنها را گرفت حتی به خداوند هم اعتراض می‌کنند ولی فقرایی که محبت آنها مانند محبت به خداست همواره به تقدیر الهی راضی هستند و دیگر اینکه به خاطر از دست دادن نعمت‌ها غصه‌دار نمی‌شوند و اگر هم نعمت زیادی به آنها رسید، خود را گم نمی‌کنند.

مصباح یزدی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم مبنی بر اینکه حوادثو اتفاقات برای انسان از پیش تعیین شده‌اند و از روی حکمت رخ می‌دهند، گفت: انسان نباید گمان کند این اتفاقات بی‌حساب و کتاب‌اند زیرا همه آنها در کتابی مضبوط هستند و همین که خداوند می‌گوید اتفاقات نوشته شده‌اند هم حکمتی دارد تا بشر بداند همه حوادثعالم هستی از روی حسابی دقیق هستند و اگر هم نعمتی به انسان رسید خود را گم نکند و مغرور نشود.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی خاطرنشان کرد: خداوند برای اینکه صفات ذکر شده را در میان بندگانش ترویج کند از آنها می‌خواهد با کسانی که چنین صفاتی دارند معاشرت کنند تا به تدریج به همان ویژگی‌ها آراسته شوند.

وی با بیان اینکه فقرا چندان در جامعه مورد توجه نیستند، گفت: چنانچه کسی به فقرا محبت پیدا کرد معلوم است که به خاطر لباس پاره‌اش این محبت را ندارد و به این ترتیب از ریا و دنیا‌طلبی دور است.

مصباح یزدی افزود: کسانی که فقیر هستند معمولا اسباب معصیت هم کمتر برایشان فراهم است و کمتر دچار گناه می‌شوند البته امروز می‌گویند فقرا بیشتر در معرض بزه‌کاری هستند ولی سوال اینجاست که آیا اینها ابتدا فقیر بودند و به معصیت دچار شدند یا بالعکس؟

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه فقرا ادعایی هم ندارند، گفت: محبت فقرا برای انسان مفید است زیرا به اخلاص نزدیک‌تر است، آنها کمتر اهل گناهند و صفات خوبی هم دارند که در اثر معاشرت با آنها می‌توان صفات خوب را کسب کرد.

وی بیان کرد: امیدواریم خداوند توفیق عطا نماید تا از معارف اهل بیت(ع) بهره‌مند شویم و در زندگی‌هایمان آنها را بکار بندیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز