خبرگزاری کار ایران

سیدحسن خمینی:

تحجرستیزی ریشه انقلاب اسلامی است / انقلاب مردم ما، ابتدا در حوزه «اخلاق» رخ داد

asdasd
کد خبر : ۱۸۲۸۶۶

اگر نخستین پیام انقلاب اسلامی امام خمینی «وحدت» میان شیعه و سنی بود؛ اما، محصول امروز حرکت ارتجاع در منطقه؛ «تکفیر» است. انقلاب امام خمینی به نام اسلام، وحدت را برای مردم به ارمغان آورد و انقلاب دروغینی که این روزها در کشورهای اطرافمان در حال رخ دادن است، به نام اسلام، «تکفیر»، «ترور» و «کشتار» را با خود آورد

حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در جمع زندانیان سیاسی قبل از انقلاب گفت: تحجرستیزی ریشه انقلاب اسلامی است و جریان دیندار حاضر در انقلاب ما هرگز به آبشخور تحجر متصل نبوده است؛ برعکس، متحجران از همراهی با انقلاب بازماندند و بعدها سوار قطار آن شدند.

به گزارش ایلنا، یادگار امام در ضیافت افطاری که شامگاه پنجشنبه دوازدهم خرداد با حضور آیت‌الله موسوی بجنوردی، حجت‌الاسلام و المسلمین حمیدزاده، علیرضا صفاریان، محمد مهدی عبدخدایی، مرضیه دباغ و جمعی از زندانیان سیاسی قبل از انقلاب در حسینیه جماران برگزار شد، با اظهار تأسف از آنچه که توسط جریان‌های تکفیری در عراق رخ می‌دهد، گفت: اکنون که جهان اسلام دچار وضعیتی پیچیده شده است؛ درک تفاوت‌های میان انقلاب اسلامی امام خمینی به یاری شما زندانیان سیاسی و آنچه که امروز به نام اسلام در کشورهای اطراف رخ می‌دهد؛ به خوبی می‌تواند نشان‌دهنده عظمت انقلاب اسلامی و حقانیت آن باشد.

وی ضمن آسیب‌شناسی حرکت تکفیری‌ها در کشورهای منطقه گفت: اگر نخستین پیام انقلاب اسلامی امام خمینی «وحدت» میان شیعه و سنی بود؛ اما، محصول امروز حرکت ارتجاع در منطقه؛ «تکفیر» است. انقلاب امام خمینی به نام اسلام، وحدت را برای مردم به ارمغان آورد و انقلاب دروغینی که این روزها در کشورهای اطرافمان در حال رخ دادن است، به نام اسلام، «تکفیر»، «ترور» و «کشتار» را با خود آورده است.

سید حسن خمینی ادامه داد: انقلاب مردم ما، ابتدا در حوزه «اخلاق»» رخ داد. انقلابی که رهبر، یاران، مسئولان و سربازانش به سنتی دینی، اسلامی و اخلاق مدار پایبند بودند. انقلاب امام، انقلابی بود که قبل از آن که در ظاهر مردم و فرزندان جامعه بروز یابد؛ در باطن آنها رخ داده بود و این سخن زندانیان سیاسی پیش از انقلاب که «ما هیچ چیز نمی خواهیم»؛ شاکله اصلی انقلاب را تشکیل می داد.

وی با بیان این که حرکت نیروهای تکفیری در کشورهای منطقه، انسان را از هم کیش دانستن خود با آنها شرمگین می‌کند، اظهار داشت: آنچه که امروز در دنیای عرب به چشم می‌خورد، هرچند به نام اسلام است اما چون آبشخور سیره و اندیشه امام علی(ع) و فاطمه(س) را ندارد، سر بریدن از آن بیرون می‌آید.

یادگار امام یکی از دلایل تفاوت‌های بنیادی میان انقلاب اسلامی با حرکت اسلام‌گرایان افراطی را همسویی و پیوند حرکت امام با سیره و اندیشه پیامبر و ائمه دانست و تصریح کرد: انقلاب امام سر بر بالین اهل بیت داشت و آبشخور آن اندیشه پیامبر(ص)، امیرالمؤمنین(ع) و اهل بیت بود.

وی به نام اسلام رخ دادن حوادثجاری در عراق و شام را بزرگترین ظلم به پیامبر دانست و افزود: پراکندن و پخش تنفر و زاییدن خشونت به بدترین شکل، هرگز به نام دفاع از اسلام و پیامبر(ص) قابل پذیرش نیست.

سید حسن خمینی پیوند میان دین و عقلانیت را ویژگی و شاخص مهم انقلاب اسلامی امام خمینی دانست و با تأکید بر مبتنی بودن انقلاب اسلامی بر عقلانیت گفت: تحجرستیزی ریشه انقلاب اسلامی است. جریان دیندار حاضر در انقلاب ما هرگز به آبشخور تحجر متصل نبوده است، برعکس متحجران از همراهی با انقلاب بازماندند و بعدها سوار قطار آن شدند.

وی افزود: بسیاری تصور می کردند که تعبد به معنی تخته کردن در عقل است؛ همچنانکه گروهی بر این باور بودند که تعقل به معنی چشم بستن بر هر نوع تفکر دینی است. این در حالی است که پیام انقلاب ما و امام به دنیا، بازآوردن دین به عرصه جامعه به منظور بهبود آن و رسیدن به فردایی بهتر برای اجتماع است.

یادگار امام یادآور شد: انقلاب امام، انقلاب روزگار ما در حوزه دین، و به معنای آشتی عقلانیت و تعبد است. این در حالی است که آنچه که امروز در کشورهای اطراف مشاهده می کنیم، حماقت است، نه تحجر و تحجر پیش آن پادشاه است.

وی در توضیح سومین ویژگی انقلاب اسلامی گفت: انقلاب امام، انقلاب ملتی است که سعادت دنیا و آخرت را می خواهد. ملتی که دنیایش را می سازد تا در مسیر آخرت و فردایی بهتر قدم بردارد. این در حالی است که حوادثکشورهای منطقه به منزله انقلابی است که به نام دین در جهت خراب کردن دنیا برمی‌آید. چنین حرکتی و چنین انقلابی، سخن خداوند، پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین(ع) را که «دنیا مزرعه آخرت است» نشنیده است.

سید حسن خمینی اظهار داشت: جا دارد که بنشینیم و به حال مسلمانانی که به نام پیامبر چنین جنایت‌ها می‌کنند خون گریه کنیم. فکر نمی‌کنم در این چند سال، اسرائیل روزهایی خوش‌تر از این روزها را دیده باشد، چرا که جهان اسلام به گونه‌ای به خود مشغول است که همه جای آن، از افغانستان و شام گرفته تا یمن، ستیزه ای به راه است.

یادگار امام ادامه داد: قدر انقلاب خودمان را بدانیم چرا که در گام نخست، آبشخور مقدسی همچون امیرالمؤمنین(ع) و ائمه(ع) دارد، دوم رهبر بزرگواری چون امام را دارد و سوم اینکه هدف مقدس آن پیوند عقلانیت و تعبد است.

سید حسن خمینی در پایان اظهار داشت: کار بزرگ انقلاب و ثمره رهبری امام داشتن کشوری است که به آن می‌بالیم و خوب و بدش را از خودمان می‌دانیم. امیدواریم این دست حاشیه‌های پدید آمده در جهان اسلام به زودی از میان برود و خداوند انشاءالله سایه این جریان نابخرد و غیرانسانی را از سر جامعه اسلامی بردارد.

در این مراسم که به همت کانون زندانیان سیاسی مسلمان قبل از انقلاب برگزار شد، حجت‌الاسلام و المسلمین حمید زاده، علیرضا صفاریان، دبیر کل کانون زندانیان سیاسی مسلمان قبل از انقلاب و مرضیه دباغ نیز به سخنرانی پرداختند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز