خبرگزاری کار ایران

نمایشگاه تاریخ طراحی جلد کتاب در ایران افتتاح شد

کد خبر : ۱۷۸۴۰۶

پروژه «ویترین» شامل برگزاری نمایشگاه و رونمایی از کتاب مروری تاریخی بر طراحی جلد کتاب در ایران که حاصل دو سال تلاش پریسا تشکری و مجید کاشانی است.

پروژه «ویترین» شامل برگزاری نمایشگاه و رونمایی از کتاب مروری تاریخی بر طراحی جلد کتاب در ایران که حاصل دو سال تلاش پریسا تشکری و مجید کاشانی است، در خانه هنرمندان ایران آغاز به کار کرد.

به گزارش ایلنا؛ پروژه ویترین عصر روز پنج شنبه، ۲۹ خرداد با حضور مجید سرسنگی مدیرعامل خانه هنرمندان و هنرمندانی همچون ناصر تقوایی، علی رشیدی رئیس انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، ابراهیم حقیقی، سیف‌الله صمدیان، مجید اخوان، امرالله فرهادیو نیز جمعی از ناشران کلید خورد.

این پروژه شامل دو بخش، مروری تاریخی بر طراحی‌های جلد کتاب از ابتدا تاکنون و نیز آثار صد طراح ایرانی طی ۳۵ سال اخیر است که ازسوی پریسا تشکری و مجید کاشانی به ثمر نشسته است.

تشکری و کاشانی، طرح‌های جلدکتاب از سراسر ایران را که در سه دهه اخیر خلق شده‌اند، شناسایی کرده و در مرحله بعد با دعوت از سه طراح گرافیک شناخته شده شامل قبادشیوا، ابراهیم حقیقی و ساعدمشکی به انتخاب آثار ۱۰۰ طراح مدعو پرداختند که درنهایت ۵۳۴ اثر برگزیده شد.

پریسا تشکری در توضیح دلایل این کار گفت: من و مجید کاشانی از نسل طراحانی هستیم که به حوزه طراحی جلد کتاب علاقمندیم. از سوی دیگر تاکنون در رشته طراحی گرافیک کمتر به شکل اختصاصی به نمایش طراحی جلد کتاب‌ها پرداخته شده. بسیاری از طراحان گرافیک زمانی را که به طراحی یک پوستر، اختصاص می‌دهند برای طراحی جلد نیز صرف می‌کنند اما این شاخه همچنان مهجور مانده و می‌توان گفت زیر سایه پوستر قرار گرفته است درحالیکه جلد کتاب با مخاطبین گسترده‌تری سر و کار دارد.

او ادامه داد: با وجود آنکه در سالهای اخیر طراحی جلد کتاب، بیشتر از گذشته مورد توجه ناشران قرار گرفته اما هنوز از ظرفیت‌های طراحان فعال در این زمینه استفاده نمی شود. به همین دلیل تصمیم گرفتیم این نمایشگاه را برگزار کنیم تا ضمن معرفی آثاری که در این شاخه گرافیک خلق شده، جامعه ناشران و طراحان را بیشتر متوجه اهمیت طراحی جلد کتاب کنیم.

علاقمندان برای بازدید از نمایشگاه «ویترین» می‌توانند هر روز غیر از شنبه‌ها از ساعت ۱۶ الی ۲۰ به خانه هنرمندان ایران، گالری ممیز واقع در خیابان ایرانشهر مراجعه کنند.

همچنین برگزارکنندگان ویترین، نشستی تخصصی با حضور طراحان و ناشران متخصصی چون داوود موسایی مدیر نشر فرهنگ معاصر، جعفر همایی مدیر نشر نی، مجید عباسی مدیر هنری نشر چشمه و کیانوش غریب‌پور مدیر هنری نشر افق تدارک دیده‌اند که در روز یکشنبه، اول تیر با سرپرستی ساعد مشکی طراح گرافیک و ناشر برگزار می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز