خبرگزاری کار ایران

معاون معماری شهرداری کرمان خبر داد

حفظ و مرمت۵۰۰ هکتار بافت تاریخی شهر

asdasd
کد خبر : ۱۷۸۳۸۹

با تشکیل این کمیته، نمای ساختمان‌های اساسی شهر کرمان زیباسازی، چشم‌نواز و دلنشین می‌شود.

زیوری در نشست خبری شهردار کرمان با اصحاب رسانه، اظهار کرد: بافت تاریخی شهر کرمان حدود ۵۰۰ هکتار است که تلاش داریم آن را حفظ و مرمت کنیم.

به گزارش ایلنا از کرمان وی با بیان اینکه خوشبختانه امسال تعامل بسیار خوبی بین نهادهای شهرداری، شورای شهر، میراثفرهنگی و استانداری ایجاد شده است، گفت: با این تعامل می‌توان به بهار بافت تاریخی خوش‌بین بود.

معاون معماری و شهرسازی شهردار کرمان با اشاره به اینکه احیای بافت قدیم کرمان کاری نیست که از عهده یک سازمان و نهاد برآید، افزود: این یک وظیفه همگانی است و باید شهروندان و سایر ادارات نیز برای تحقق آن همکاری کنند.

زیوری مردم را به عنوان سرمایه‌های اصلی شهر عنوان و تصریح کرد: بافت تاریخی بدون وجود ساکنان ارزشی ندارد.

وی با انتقاد از اینکه به سبب برخی مسائل از قبیل نبود امکاناتی همچون مدرسه، دانشگاه، برخی ظواهر شهری و غیره در بافت تاریخی، ساکنان از آنجا به سایر نقاط شهر نقل مکان کرده و بافت تاریخی را ترک کرده‌اند، گفت: متاسفانه بعد از رفتن ساکنان اصیل، افرادی غیربومی و حتی غیر ایرانی در بافت قدیم و تاریخی شهر کرمان سکونت یافته و سبب تخریب آن شده‌اند.

معاون معماری و شهرسازی شهردار کرمان با تاکید بر اینکه کرمان شهر زیبایی است، گفت: من با عقیده برخی که می‌گویند کرمان شهر زیبایی نیست، مخالفم، زیرا ابتدا باید معیارهای زیبایی را مشخص کرده و بعد نسبت به آن اظهارنظر کنیم.

زیوری با بیان اینکه کرمان نسبت به بسیاری از شهرها، شهر زیبایی است و داشته‌‎های فراوانی دارد، تصریح کرد: برخی نمای شهر را به عنوان مهمترین فاکتور زیبایی مطرح می‌کنند، در حالی که نما فقط یک فاکتور برای زیبایی است.

وی از تشکیل کمیته سیما و منظر شهری در شهرداری کرمان خبر داد و گفت: با تشکیل این کمیته، نمای ساختمان‌های اساسی شهر کرمان زیباسازی، چشم‌نواز و دلنشین می‌شود.

معاون معماری و شهرسازی شهردار کرمان رویکرد امسال شهرداری و شورای شهر را بهسازی بافت قدیم شهر عنوان و تصریح کرد: بدنه‌سازی میدان شهدا(مشتاقیه) و طاق و رواق آن به شکل سنتی انجام می‌شود تا علاوه بر ایجاد زیباسازی بصری، شکل و شمایل سنتی آن نیز حفظ شود.

زیوری با تاکید بر بهسازی میدان توحید، گفت: در نظر داریم بازارچه‌هایی شبیه گودال باغچه ایجاد کرده و بازارچه صنایع دستی را در این مکان راه‌اندازی کنیم.

وی از تخفیف برای اخذ مجوز ساخت و ساز(پروانه) برای اماکن تجاری در محدوده بافت قدیم شهر کرمان از جمله خیابان شریعتی، میرزارضای کرمانی، فلسطین و غیره خبر داد و گفت: ارائه تخفیفات تا پایان سال ۹۳ است.

معاون معماری و شهرسازی شهردار کرمان گفت: از آنجا که اماکن دارای کاربری تجاری از تخفیفات دولتی برخوردار نمی‌شوند، شهرداری برای رونق ساخت و ساز در بافت قدیم و بازسازی معابر شهری، علاوه بر اختصاص ۳۰ درصد کاهش عوارض، مابقی را به شکل ۳۰ درصد نقد و ۴۰ درصد تقسیط یک ساله دریافت می‌کند.

زیوری از تخفیف ۵۰ درصدی عوارض ساخت و ساز با کاربری مسکونی در بافت قدیم خبر داد و گفت: شهروندان ساکن در بافت قدیم می‌توانند برای بهسازی و نوسازی منازل خود، با مراجعه به شهرداری تا پایان سال ۹۳ از تخفیف یاد شده بهره برند.

وی با تاکید بر اینکه شهرداری قصد ندارد بافت قدیم را تخریب کرده و تغییر دهد، افزود: به طور قطع با نظارت و همکاری سازمان میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، ساخت و ساز و بهسازی در بافت قدیم بر اساس فرم ارگانیک و شیوه سنتی و با استفاده از مصالح سنتی، ترکیبات پلان و شکل و شمایل تاریخی انجام می‌شود.

معاون معماری و شهرسازی شهردار کرمان خاطرنشان کرد: شهرداری تلاش دارد با احیای بافت قدیم کرمان، گردشگران را علاوه بر بازدید از مکان‌هایی همچون حمام گنجعلی‌خان، بازار و سایر اماکن تاریخی، به بافت قدیم کرمان هدایت کرده و لذت دیدن بافت کهن و سنتی ایران قدیم را به آنها هدیه کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز