خبرگزاری کار ایران

دوئل تاریخی با طعم هیجان و اضطراب؛

ایران - آرژانتین؛ فاز دوم ماموریت غیرممکن / مسی نگرانی دفاع ایران

asdasd
کد خبر : ۱۷۸۳۵۳

ایران و مسی حالا به هم رسیده اند. دوئل شیرین و مصاف رویایی که سال هاست فوتبال ما انتظار آن را می کشد و قطعا اولین رویارویی با آرژانتین برای تمام ایران یک هیجان بی پایان و استرس بی نهایت است.

" حالا نوبت آرژانتین است " این جمله ای بود که کارلوس کی روش دقایقی پس از تساوی بدون گل مقابل نیجریه درحالی که از عملکرد مردانش خوشحال و راضی به نظر می رسید بیان کرد. او گفت که ما یک امتیاز در جام جهانی گرفتیم و هنوز در جام هستیم و به همراه بازیکنانم می خواهیم از این یک امتیاز لذت ببریم و شاد باشیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مرد پرتغالی در بازی نخست خواسته هایش را به نیجریه تحمیل کرد و با بازی بسته و دفاعی، بال های عقاب های بزرگ چید و آنها را زمین گیر کرد؛ استراتژی که از مدت ها پیش آن را در افکار خود پروراند و به شاگردانش القاء کرد؛ نباختن و گرفتن یک امتیاز از بازی اول.

علاوه بر این تیم او به یک رکورد تاریخی دیگرهم درنخستین مسابقه جام جهانی رسید؛ دروازه تیم ملی برای نخستین بار در طول چهار دوره حضور ایران در جام جهانی بسته ماند. اما اینها پایان کار نیست. او راهی به مراتب دشوارتر و ناهموارتر پیش رو دارد.

ماموریت غیرممکن کی روش برای صعود از مرحله گروهی تازه وارد فاز اصلی شده و آرژانتین و بوسنی دو مانع سخت برای به واقعیت پیوستن این رویای غیرممکن هستند.

شاید اگر نتیجه دیدار با نیجریه را از دست داده بودیم امروز جام برای ایران تمام شده بود و دیگر دو بازی آینده برای ما تا این اندازه حساس و تعیین کننده نبود. فوتبال و زیبایی هایش همین غیرقابل پیش بینی بودن آن است.

حالا در آستانه گام دوم و مهمترین مسابقه جام جهانی برای هواداران تیم ملی قرار داریم؛ رویارویی با لیونل مسی فوق ستاره آرژانتین و یارانش.

شاید تعبیر کی روش از مسی کامل ترین تعریفی باشد که بتوان از کاپیتان و فوتبالیست مهار نشدنی دنیا شنیده باشید: " مسی انسان نیست ".

بله او با هوش و قابلیت های فنی که دارد فراتر از انسان دوپا و موجودی فرا زمینی است که می تواند دست به کارهای غیرممکن بزند. ابر بازیکنی که هماوردی با او ۹۰ دقیقه طلایی و ناب از رویارویی با بزرگان جهان را پیش روی فوتبال ایران قرار می دهد.

ایران و مسی حالا به هم رسیده اند. دوئل شیرین و مصاف رویایی که سال هاست فوتبال ما انتظار آن را می کشد و قطعا اولین رویارویی با آرژانتین صاحب نام و پرستاره برای تمام ایران یک هیجان بی پایان و استرس بی نهایت است.

نگاه حرفه ای ها؛ یک بازی، یک امتیاز
تیم ملی بعد از آنکه در نخستین دیدار خود در جام بیستم برابر نیجریه به تساوی رسید، حالا باید خود را برای دیداری آماده کند که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان بزرگترین و یکی از مهمترین دیدارهایی است که تیم ملی در این سطح از رقابت‌ها با آن روبرو خواهد بود.

نتیجه ای که تیم ملی ایران برابرنیجریه کسب کرد از دید بسیاری اهالی فوتبال و کارشناسان یک نتیجه خوب و قابل قبول بود اما فوتبالی که ارائه داد موافقان و مخالفان بسیاری داشت.

برخی اعتقاد دارند اگر تیم ملی در این دیدار با سیستمی هجومی تر بازی می کرد این امکان را داشت که برابر تیم نیجریه به پیروزی برسد. برخی اما خلاف این را عنوان می کنند و اعتقاد دارند اگر کی روش ایران را با ترکیبی باز و هجومی به میدان می فرستاد، شاید تیمش با اختلاف چند گل نتیجه را به حریف واگذار می کرد.

هر چه بود کارلوس کی روش به عنوان سرمربی تیم ملی ایران و تنها تصمیم گیر در مورد سیستم و نحوه بازی، موفق شد با تدابیر کارسازش یک امتیاز از نیجریه بگیرد. اتفاقی که باعثخوشحالی هواداران فوتبال شد اما از سوی دیگر خشم نیجریه‌ای ها و برخی منتقدان را برانگیخت.

برای کی روش و بسیاری از آنهایی که نگاه حرفه ای دارند مهم این است که تیم ملی ایران حالا از یک بازی درجام بیستم یک امتیاز کسب کرده و می تواند امیدوارتر به دو دیدار آینده بیندیشد.

اما قطعا دو دیدار آینده برابر آرژانتین و بوسنی به مراتب شرایطی سخت تر از دیدار اول خواهند داشت. اول اینکه تیم ملی ایران باید به مصاف آرژانتین با آن همه ستاره و سابقه در فوتبال دنیا برود. دوم اینکه حالا دو حریف آینده از تیم ایران شناخت خوبی پیدا کرده اند و کی روش ناچار است برای این دو بازی تدبیر جدیدی بیندیشد.

تغییرات احتمالی در ترکیب تیم ملی مقابل آرژانتین
کی روش بارها عنوان کرده برای هر بازی تفکرات خاص همان بازی را دارد. شاید به همین خاطر است که در نشست خبری اش عنوان کرد احتمال دارد برای دیدار با آرژانتین تغییراتی را در ترکیب تیم ملی ایجاد کند. حال سوال اینجاست که او می خواهد چه تغییراتی را در ترکیب تیم ملی ایجاد کند. او قطعا رازهایی خواهد داشت که تا چند ساعت مانده به دیدار با آرژانتین کسی بجز خودش از آن باخبر نخواهد بود.

به نظر می رسد دژاگه یکی از تغییرات مرد پرتغالی مقابل آرژانتین خواهد بود. او مقابل نیجریه با آنکه خوب دوید و خوب جنگید اما مطابق خواسته کی روش بازی نکرد و این احتمال وجود دارد که بازیکنی با خصوصیات دفاعی بیشتر جایگزین او شود. جانبخش یکی از همین گزینه هاست.

از سوی دیگر این قانون نانوشته فوتبال که به ترکیب تیم موفق دست نمی زنند هم وجود دارد و باید دید این قانون با افکار کی روش تا چه اندازه همخوانی دارد.

احتمال تغییر در درون دروازه تیم ملی!
یکی از سئوالاتی که پیرامون تیم ملی ایران برای دیدار با آرژانتین مطرح می شود این است که آیا کی روش دروازه بان تیمش را برای این دیدار دست نخورده باقی می گذارد؟ او در نشست های خبری اش از عملکرد علیرضا حقیقی ابراز رضایت کرده اما در یکی از اظهار نظرهایش هم عنوان کرد که حقیقی می توانست دروازه بان مناسبی برای دیدار با نیجریه باشد.

شاید به خاطرهمین اظهار نظر است که برخی احتمال می دهند او بخواهد از یک دروازه بان چابک تر روی حرکات زمینی استفاده کند.

اساس کار نیجریه ای ها ارسال های بلند بود که طبیعتا حقیقی با توجه به قد و قامتی که دارد می توانست در این بخش به تیم ملی کمک کند. اما آرژانتینی ها بیشتر از عمق و روی زمین خود را به دروازه ایران نزدیک خواهند کرد. شاید از این حیثکی روش بخواهد از رحمان احمدی استفاده کند که روی زمین قدرت بالاتری نسبت به حقیقی دارد و در خروج های تک به تک موفق تر است.

دفاع چپ؛ نقطه ابهام تیم ملی مقابل نیجریه
یکی از موارد دیگری که در مورد ترکیب تیم ملی مطرح می شود این است که آیا کی روش در این بازی به هاشم بیک زاده بازی خواهد داد یا خیر؟ این بازیکن از بند مصدومیت رها شده و در تمرینات روزهای گذشته تیم ملی هم آمادگی خوبی را از خود به نمایش گذاشته است. ب

یک زاده یکی از سوژه های اصلی پیرامون دیدار ایران و آرژانتین بوده اما اینکه کی روش از او در این دیدار استفاده کند یا نه، مشخص نیست و یکی از رازهای کی روش هم همین است.

از سوی دیگر مهرداد پولادی بازیکنی که در دیدار برابر نیجریه به میدان رفت عملکرد خوب و قابل قبولی برابر این تیم داشت و توانستند هر آنچه کی روش خواسته بود را در زمین پیاده کنند. پولادی حتی در دور نخست مسابقات عنوان دومین بازیکن جام از نگاه فیفا را بدست آورد. با این حال سرمربی تیم ملی تاکید کرده که احتمالا برای دیدار با آرژانتین تغییراتی را در ترکیب تیم ملی انجام خواهد داد. حال او کدام بازیکن را می خواهد از ترکیب اصلی اش کنار بگذارد در ابهام است.

کی روش؛ تکنیسین و طراح برنامه های تیم ملی
کی روش نشان داده برای هر بازی برنامه خاصی دارد و از بازیکنان به درستی استفاده می کند. باید دید رازهای سرمربی ایران برای دیدار با آرژانتین چگونه رمز گشایی خواهد شد و کدام بازیکنان این شانس را پیدا می کنند که رودرروی مسی و یارانش بایستند و البته به فکر کسب افتخاری دیگر برای ایران باشند.

او افکار متفاوتی را برای دیدار مقابل آرژانتین در سر می پرواند و تاکنون نشان داده مردی غیرقابل پیش بینی است. او در مهمترین میدان مربیگری اش به دنبال اثبات توانایی های فنی خود است تا ثابت کند با تیم های گمنام و بازیکنان بدون و نام و نشان هم می توان دست به کارهای بزرگ زد. تکنیسین فوتبال ایران برای مسی و یارانش طرح های ویژه و تخریبی دارد، دام های تاکتیکی که امیدوار است آرژانتین با تمام بازیکنان حرفه ای اش در آن گرفتار شود و ایران را به شگفتی ساز جام بیستم لقب دهد.

اسطوره کره: آرژانتین با مسی هم از ایران می ترسد!
" بوم کئون چا " اسطوره فوتبال کره جنوبی در اواخر دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ در ارتباط با بازی دوم ایران یعنی رویارویی با لیونل مسی و یارانش نظرات جالبی دارد.

او می گوید: نیازی به تعریف ندارد که آرژانتین تیمی سراسر پرستاره است. آنها بازیکنانی دارند که با توپ، خیلی راحت کار می کنند. از نظر جسمانی ‌خیلی قوی هستند و تیمی یکپارچه را ساخته‌اند. در شرایط عادی مقابله کردن با چنین تیمی، ‌واقعا سخت است. به خصوص که درخط حمله فوق ستاره‌ای مثل لیونل مسی را هم دارند. با داشتن همین ستاره‌ها بوده که می‌گویند و ادعا دارند رقبا باید از آنها بترسند. اما من حرف دیگری می زنم. می گویم حالا این آرژانتین است که از ایران می‌ترسد.

به اعتقاد بازیکن افسانه ای فوتبال کره جنوبی، از زمانی که تیم ایران، بازی مقابل نیجریه را مساوی کرد، ترس به جان " آلبی سلسته "(آرژانتین) افتاده است.

چا گفت: در کنار داشتن آن همه ستاره، آرژانتین اکنون از رویارویی با ایران ترس‌ دارد، چون از یک سو تحت فشار است که در بازی نخست مقابل بوسنی، ‌ خوب کار نکرد و از طرفی می‌ترسد که ایران نتیجه بازی با نیجریه را تکرار کند. یعنی کی‌روش با همان ساختاردفاعی با تغییراتی برای کسب امتیاز به میدان با آرژانتین بیاید.

به باور چا، ‌در بازی که شنبه میان ایران و آرژانتین انجام خواهد شد، گذر از لایه‌های فشرده دفاعی ایران به سبکی که کی‌روش ایجاد کرده، ‌حتی می تواند برای مسی و یارانش سخت و دشوار باشد.

بازیکن بزرگ اسبق کره که بهتر از اروپایی‌ها، ایران و فوتبالش را می‌شناسد وعده کرده دوستداران فوتبال تا بازی شنبه منتظر بمانند و شاهد تحقق ادعای او باشند.

درخواست مسی از مربی اش برای ترکیب هجومی
لیونل مسی کاپیتان آرژانتین گفته او و تیمش راه پیروزی بر ایران را می داند. او مدعی است ما آرژانتین هستیم و باید روی بازی خودمان تمرکز کنیم تا حریف. ستاره آرژانتینی از مربی اش خواسته تا برای بازی با ایران تغییر سیستم بدهد و با سه مهاجم آرژانتین را به میدان بفرستد. او درعین حال پذیرفته که ایران در ضد حملات تیم خطرناکی است و نباید مقابل این تیم غافلگیر شویم.

ایران برنده بازی بزرگ
جدای هر نتیجه ای در دیدار ایران و آرژانتین، برای فوتبال ایران هماوردی با قهرمان جام جهانی ۱۹۸۶ مکزیک و یکی از بزرگان فوتبال جهان، این مسابقه میدانی مهم با دستاوردهای فنی ارزشمند خواهد بود که بی تردید برای فوتبال درحال تحول ایران می تواند یک تجربه بزرگ باشد. تجربه ای که شاید برای مسی و یارانش هم به یک درس بزرگ و فراموش نشدنی باشد…! این تجربه بزرگ جدای هر نتیجه برای ایران یک پیروزی محسوب می شود که می تواند به اعتبار و جایگاه فوتبال ایران در دنیا بیفزاید.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز