خبرگزاری کار ایران

رئیس جهاد کشاورزی جیرفت

۹۵ درصد آب بخش کشاورزی از سفره‎های زیرزمینی است

asdasd
کد خبر : ۱۷۷۷۶۵

بیش از ۹۵ درصد از آب‌های مورد استفاده بخش کشاورزی در منطقه دشت جیرفت از سفره‎های زیرزمینی است به همین دلیل باید صرفه‎جویی در منابع آبی را در دستور کار قرار داد.

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان جیرفت گفت: بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ حلقه چاه در شهرستان جیرفت وجود دارد که عمده آن‎ها پس از پیروزی انقلاب حفر شده‎ و به بهره‎برداری رسیده‎اند.

به گزارش ایلنا از کرمان سیفی افزود: این طرح در حدود ۶۷ هکتار با هزینه ۳۱۰ میلیون تومان در مجموع با ۱۵ درصد خودیاری با اعتبار حدود ۳۵۰ میلیون تومان به بهره‎برداری می‎رسد.

وی با اشاره به اینکه سالانه حداقل یک متر افت سطح آب در چاه‎های کشاورزی اتفاق می‎افتد، افزود: هر ساله در سفره‎های آب زیرزمینی با کسری مخزن مواجه هستیم، زیرا برداشت آب بیشتر از ورودی آب به این سفره‎ها است.

سیفی عنوان کرد: در برخی از حوزه‎ها بیش از ۵۰ حلقه چاه‎ آرتیزین وجود داشت، اما اکنون تنها یک تا دو حلقه با آبدهی بسیار پایین موجود است به همین دلیل باید راندمان آبیاری را افزایش داد تا در آینده نزدیک با مشکل مواجه نشویم.

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان جیرفت گفت: در هر صورت به دلیل افزایش برداشت با مشکل حاد و بحرانی مواجه می‎شویم، اما با آبیاری تحت فشار این روند را طولانی‎تر می‎کنیم.

سیفی خاطرنشان کرد: در سال ۹۱، یک هزار و ۴۰۰ هکتار طرح آبیاری تحت فشار اجرا شد، اما در سال ۹۲ به دلیل کمبود منابع اعتباری این میزان به ۳۰۰ هکتار کاهش یافت

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز