خبرگزاری کار ایران

گزارش خبری تحلیلی ایلنا؛

المان‌سازی در مشهد تدبیر می‌طلبد

asdasd
کد خبر : ۱۷۷۷۵۸

از اولین سالی که المانی با استفاده از شیلنگ و میلگرد در یکی از میدان‌های مشهد نصب شد هشت سالی می‌گذرد و با ارتقا کیفیت المان‌ها سواد بصری مردم افزایش یافته و المان‌های امسال از اقبال کمتری برخوردار شدند که در این راستا مدیریت هنری شهر در فکر چاره‌ای است تا طرحی نو دراندازد.

از اولین سالی که المانی با استفاده از شیلنگ و میلگرد در یکی از میدان‌های مشهد نصب شد هشت سالی می‌گذرد و با ارتقا کیفیت المان‌ها سواد بصری مردم افزایش یافته و المان‌های امسال از اقبال کمتری برخوردار شدند که در این راستا مدیریت هنری شهر در فکر چاره‌ای است تا طرحی نو دراندازد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا از خراسان رضوی؛ چند سالی است در مشهد ساخت المان‌ها علاوه ‌بر نشاط اجتماعی بر سواد بصری شهروندان نیز افزوده اما به نظر می‌رسد با رویکرد کاهش هزینه و ساخت المان‌های موقت و متناسب با شهر مذهبی مشهد باید مدیریت هنری شهر در کیفیت و محتوای این المان‌ها چاره ای بیندیشد.

ساخت المان‌های موقت در دستور کار

محمدهادی عرفان در حاشیه بازدید از المان‌های دهه مهدویت مشهد در پاسخ به خبرنگار ایلنا اظهار کرد: ساخت المان‌های موقت در دستور کار شهرداری است که هرچند تولید آنها کم هزینه‌تر است اما باید از نظر محتوی بیشتر بر آنها تمرکز شود.
عرفان گفت: تلاش داریم تا در قالب کارگاه‌هایی دانش ساخت المان موقت را تولید کنیم تا هنرمندان در این عرصه در مدیریت هنری شهر مشهد توانمند تر عمل کنند.
وی عنوان کرد: در دهه مهدویت ۵۲ یادمان هنری در مشهد نصب شده و تغییرات در جهت ارتقا کیفیت کارهای مناسبتی، پروسه‌ای نفسگیر است که همچنان در حال انجام است.
عرفان در توضیح چند اشکال جدی به اقدامات مناسبتی بیان کرد: المان‌های موقت به هیچ‌وجه موقت نبوده اند؛ برای مثال در بهار ۹۳ با وجود تلاش‌ برای سبک‌سازی، المان‌هایی به وزن ۷ یا ۸ تن تولید شده است.

همفکری با ۲۰ پیشکسوت هنرمند

وی عنوان کرد: از هنرهای دیگر غفلت شده است و شهرداری درجلساتی با مشارکت عمیق و حرفه‌ای با ۲۰پیشکسوت و هنرمند به دنبال راهکارهای مناسب است.
عرفان از تغییر رویکرد شهرداری در استفاده از هنرهایی که با عموم مردم سروکار دارد خبر داد و گفت: با استفاده از هنر به دنبال حل معضلات شهری هستیم.
وی گفت: با فراخوان دهه مهدویت برای ساخت المان ۷۷ اثر به دبیرخانه ارسال شد که ۱۳ اثر انتخاب و تعداد ۳۸ عدد از این المان‌های جدید تکثیر و نصب شد.
مدیر امور هنری شهرداری مشهد تاکید کرد: از هر المان بین ۳ تا ۵ نسخه تکثیر شد و تعداد ۵۳ المان نیز از سال گذشته جانمایی جدید صورت گرفت.
عرفان در طی بازدید از المان‌ها و در بازدید از المان " یا حجت‌الله " گفت: این اثر هنری خط کوفی دارد و کار با فلز اجرا شده و المان میدان جانباز با نام انتظار کودکانه نشان دهنده انتظار در دنیای کنونی و زندگی امروزی در جریان است و ساکنان آپارتمان‌نشین و در زندگی شهرنشینی این موضوع را به نمایش می‌گذارد و اینکه انتظار فقط در فضای سنتی است.

تدبیر مدیریتی برای المان‌های معناگرا

معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار مشهد گفت: در موضوع المان‌های نوروز و نیمه‌شعبان تدبیر مدیریتی راهکار مهمی است که آن را دنبال می‌کنیم.
حسین شادکام با تاکید بر اینکه در ساخت المان‌ها بحثنظرسنجی و اثربخشی را مدنظر قرار داده‌ایم گفت: با تحلیل نظرات و بازخوردها گام بعدی را بر می داریم.
وی ادامه داد: امسال هشتمین سالی است که شهرداری مشهد المان‌ سازی زرا در دستور کاردارد و اگر قرار بود همان المان‌های گذشته تکرار شود، شهر پر از المان‌های تکراری می‌شد پس ضر. رت داشت تا با نگرش چرخشی به سمت ساخت المانهای متفاوت و معناگرا پیش برود.
معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار مشهد گفت: رویکرد قبلی شهرداری تولید المان‌های خاطره‌انگیز بود اما اگر این شیوه مدیریت نشود؛ شهر را باید پر از المان کنیم که نمی‌توان به این روش ادامه داد و باید تدبیر مدیریتی کرد.
شادکام عنوان کرد: از اولین سالی که المانی با استفاده از شلنگ و میلگرد در یکی از میدان‌ها نصب شد، سواد بصری مردم تغییر کرده و ما نیز باید روش‌های تولید المان را مطابق روز پیش می‌بریم.

نصب طاق‌های نصرت تکرار می‌شود

وی به نصب طاق‌های نصرت به عنوان یکی دیگر از جلوه‌های زیباسازی شهر در نیمه‌شعبان اشاره و گفت: این طاق‌ها در ۲ مدل پله‌ای و هلالی در سطح شهر مشهد تعریف شده که ۱۵ طاق هلالی و بیش از ۲۲۰ طاق پله‌ای در محلات جانمایی شدند که در صورتی که در نظر سنجی ها استقبال خوبی شده باشد سال آینده تکرار می شود.
شادکام به اجرای نقاشی دیواری با حضور ۶۵۰۰ کودک اشاره کرد و گفت: این نقاشی به طول ۴ کیلومتر با نام «یک روز خوب» اجرا و ۳۰۰ مربی کودکان را در اجرای نقاشی هدایت و راهنمایی کردند که در شکور بی‌نظیر بود.
معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد ادامه داد: برای اجرای این نقاشی کیلومتری با ۱۸۰۰ مهدکودک سطح شهر هماهنگی‌های لازم صورت گرفت تا ساعت ۱۶ روز ولادت حضرت قائم(عج) این نقاشی دور رینگ بوستان ملت اجرا شود.
شادکام ادامه می‌دهد: ۱۴ حوزه و مدل نقاشی در نظر گرفته شد و کودکان با کمک مربیان در حین نقاشی، با اشعار تعریف شده هم‌نوایی دارند.
وی یکی دیگر از برنامه‌های دهه مهدویت را اجرای نمایش آیینی شرق کشور در مشهد دانست و گفت: این نمایش آیینی با حضور ۲۰۰ بازیگر و عوامل اجرایی در مجتمع آیه‌ها برگزار می‌شود.
معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار مشهد ادامه داد: این نمایش از بیست و یکم خردادماه جاری با حضور مسوولان اکران شد و تا آخر خرداد به مدت ۱۰ شب ادامه می‌یابد.
وی با اشاره به پیش‌بینی حضور شبانه ۴۰۰۰ شهروند مشهدی برای دیدن این نمایش عنوان کرد: انتظار می‌رود در طول اکران نمایش به مدت ۱۰ شب، ۴۰ هزار نفر از آن بازدید داشته باشند.
معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد با اشاره به چاپ ۱۰ هزار پوستر فاخر و نصب ۵۲۰۰ پرده الوان گفت: همچنین ۸۰ هزار متر ریسه طولی نیز برای آذین‌بندی سطح شهر استفاده شد.
شادکام در ادامه به برپایی جشنواره دهه مهدویت در ۴ محور اشاره کرده و بیان کرد: به همین منظور نیز ایستگاه‌های منطقه‌ای و محلی برپا شد و در ۴ محور کتاب، نرم‌افزار، اقلام نورافشانی و پرده و ریسه به تشکل های مردمی ارائه خدمت شد.
در دهه مهدویت ۵۳ یادمان هنری در مشهد نصب شد و از چمله این آثار هنری می توان یادمان «مهدی بیا» که در چهارراه عامل، چهارراه شهدا و روبروی شهرداری منطقه ۷ است.
همچنین یادمان سرو انتظار در میدان شهدا، احمد آباد، چهارراه دکترا، ابتدای امامت و همچنین ابتدای باهنر نصب شده و یادمان دیگری با عنوان «جشن» بر روی نرده های سرم سازی رازی جای گرفت و همچنین یادمان «یا بقیه الله» در ابتدای هاشمیه، میدان عدل خمینی و میدان امام علی – سمت سید رضی قرار گرفته است.
از دیگر یادمان های نیمه شعبان، یادمان «یا حجت ا…» در ابتدای موسوی قوچانی، چهارراه لشکر و چهاراه نخریسی است و یادمان های «او خواهد آمد» و «بقیه الله» نیز که با استفاده از خط کوفی ایده پردازی شده اند نیز در سه نقطه از شهر مشهد جانمایی شده اند.
المان های قائم، منتظران، یا اباصالح، انتظار زیبای کودکان ۱و ۲، تورا من چشم در راهم، سرو بهشتی و همچنین یادمان سرو و پنجره و غیره دیگر یادمان هایی هستند که در نقاط مختلف مشهد زینت بخش شهر در جشن منتظران در دهه مهدویت بودند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز