خبرگزاری کار ایران

حسن نژاد در نطق میان دستور:

نجات دریاچه ارومیه نجات ایران است

asdasd
کد خبر : ۱۷۷۵۷۲

جناب آقای دکتر روحانی تا امید مردم به یأس تبدیل نگردیده تدبیری اندیشه کنید چرا که در صورت عدم خروج کشور از رکود اقتصادی، حتی اگر در تمامی حوزه های دیگر موفق گردید، عملکرد دولت از دید مردم بسیار ضعیف ارزیابی خواهد شد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: مهمترین مشکل اقتصاد ایران در طول سالیان گذشته رکود بالای اقتصادی و به تبع آن نرخ بالای بیکاری در بین جوانان به ویژه تحصیلکردگان است که متاسفانه در طول سال گذشته نه تنها بهبود نیافته بلکه اوضاع بدتر نیز شده است.

به گزارش ایلنا، محمد حسن‌نژاد در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی، افزود: جناب آقای دکتر روحانی تا امید مردم به یأس تبدیل نگردیده تدبیری اندیشه کنید چرا که در صورت عدم خروج کشور از رکود اقتصادی، حتی اگر در تمامی حوزه های دیگر موفق گردید، عملکرد دولت از دید مردم بسیار ضعیف ارزیابی خواهد شد.

متن کامل نطق حسن نژاد نماینده مردم مرند و جلفا به شرح ذیل است:

با سلام و درود بر شهدا و امام شهدا و آرزوی طول عمر توام با عزت و سلامتی برای رهبر فرزانه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران حضرت آیت الله العظمی خامنه ای و عرض سلام و ادب خدمت تک تک هموطنان عزیز به ویژه مردم فهیم، شریف، غیور و ولایتمدار شهرستان های مرند و جلفا و شما همکاران عزیز.

ضمن گرامی داشت سالگرد تحقق حماسه سیاسی مدنظر مقام معظم رهبری و تبریک سالروز جلب نظر و آراء مردم بزرگ ایران خدمت رئیس جمهور محترم و همچنین شوراهای محترم شهر و روستا.

از آنجایی که نزدیک به یک سال از عملکرد دولت تدبیر و امید در حال سپری شدن می باشد لازم می دانم نکاتی را در حوزه تخصصی خودم یعنی اقتصاد برای دولت یازدهم متذکر شوم، باشد که مفید گردد.

۱ یکی از مشکلات گریبانگیر اقتصاد ایران در سال گذشته تورم افسار گسیخته بود که به همت سیاستگذاران پولی کشور تورم نقطه به نقطه از نرخ بالای ۴۰ درصد به زیر ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده است. این موقعیت؛ یعنی جلوگیری از کوچکتر شدن سبد مصرفی خانوارهای ایرانی؛ از دولت محترم بابت این اقدام بزرگ نهایت سپاسگزاری را دارم.

۲ یکی دیگر از مشکلات بزرگ اقتصاد ایران در سال گذشته نوسانات بزرگ و غیر منطقی نرخ ارز بود که در طول سال گذشته کنترل و مدیریت گردید که این امر نیز جای تقدیر از عملکرد دولت یازدهم دارد.

۳ از مشکلات دیگر یا شاید هم مهمترین مشکل اقتصاد ایران در طول سالیان گذشته رکود بالای اقتصادی و به تبع آن نرخ بالای بیکاری در بین جوانان به ویژه تحصیلکردگان می باشد که متاسفانه در طول سال گذشته نه تنها بهبودی حاصل نگردید بلکه اوضاع بدتر نیز گردیده است. پس جناب آقای دکتر روحانی تا امید مردم به یأس تبدیل نگردیده تدبیری اندیشه کنید چرا که در صورت عدم خروج کشور از رکود اقتصادی، حتی اگر در تمامی حوزه های دیگر موفق گردید، عملکرد دولت از دید مردم بسیار ضعیف ارزیابی خواهد شد.

۴ هدفمند کردن یارانه ها خواست تمامی ارکان نظام مقدس جمهوری اسلامی و همچنین مردم می باشد، متأسفانه علی رغم وجود قانون دقیق و متعالی در خصوص هدفمند کردن یارانه ها، اجرای نادرست قانون و تخطی از قانون، هدفمندی یارانه ها را به هدرمندی یارانه ها بدل کرد. باز در کمال تأسف شاهد آن هستیم که دولت تدبیر و امید نیز راه اشتباه گذشته را در پیش گرفته و آینده کشور را فدای مصلحت اندیشی سیاسی می کند. به جد خواستار اینم که مطابق قانون، پرداخت یارانه هدفمند گردد چرا که در حال حاضر شخص ثروتمندی که ۵ دستگاه خودرو دارد حداقل ۶۰۰ هزار تومانیارانه سوخت دریافت می کند و شخص فقیری که فاقد خودرو می باشد نه تنها یارانه ای دریافت نمی کند بلکه هزینه یارانه دریافتی ثروتمندان را از محل تورم و افزایش بهای کرایه ها پرداخت می کند.

۵ سهام عدالت که قرار بود عدالت را در بین مردم و استان ها پیاده نماید به نماد بی عدالتی تبدیل گردیده است. نه دولت از این دارایی منتفع می گردد و نه مردم. در حال حاضر مردم استان های محروم سهامدار شرکتهای فعال در استان های برخوردار هستند. یعنی با سرمایه مردم مناطق محروم، اشتغال، تولید، گردش مالی، مالیات و… در استان های برخوردار شکل می گیرد. به عنوان مثال سهم مردم استان سیستان و بلوچستان از سهام عدالت نزدیک ۶۰ هزار میلیارد ریال هست در حالی که حتی یک شرکت مشمول سهام عدالت در این استان فعال نیست.

۶ بازار سرمایه محل تأمین مالی شرکت ها و تبدیل سرمایه های خرد به سرمایه های کلان می باشد و شاخص بازار سرمایه دماسنج اقتصادی کشور می باشد. جناب آقای دکتر روحانی شاخص بازار سرمایه در ۶ ماه اخیر بسیارنگران کننده بوده یا به تعبیر دیگر دماسنج اقتصادی کشور از طرف فعالان اقتصادی به سمت منفی تخمین زده شده است. ساده از کنار این اتفاق نگذرید. این رفتار شاخص نشانگر انتظارات فعالان ماهر و زبده اقتصادی از آینده اقتصادی دولت تدبیر و امید می باشد.

و اما موضوعات منطقهای. مردم شریف ایران، نمایندگان محترم. من فرزند آذربایجانم. آذربایجان جانباز که خامنه ای دن آیرلماز. آذربایجانی که به تعبیر مقام معظم رهبری سر ایران است. آذربایجانی که تبریز آن شهر اولین ها بوده است. آذربایجان دیار ستارخان و باقر خان، دیار شهیدان باکری و اوهانی و هزاران مردان مردم افتخار آمیز. اماعزیزان الان آذربایجان برای ایران سر طاسی شده است که به شدت در حال شوره زدن است. آذربایجان در بیکاری و مهاجرفرستی اولین شده است. آذربایجان الان در پسرفت صنعتی و اقتصادی و زیرساختی اولین شده است. آذربایجان در کنار رود ارس تشنه و عطشان در حال جان دادن است. آذربایجان شرقی با ۵ درصد جمعیت کل کشور تنها صاحب ۲.۷ درصد بودجه کشور بوده و در جذب این اعتبار اندک نیز از آخر اولین است.

۱ دریاچه ارومیه: نجات دریاچه ارومیه نجات ایران است. بدون شک هیچ موضوعی در بین مردم شریف شمال غرب کشور مهمتر از موضوع دریاچه ارومیه نبوده و هیچ موضوعی به مانند نجات دریاچه ارومیه نمی توان پیدا کرد که مردم روی آن همصدا باشند. جناب آقای رئیس جمهور دریاچه خشک شد. چشم آذربایجان کور شد و شما در حال تشکیل کمیته و دعوای تعیین متولی کمیته نجات دریاچه ارومیه. مردم آذربایجان از گناه کسانی که در نجات دریاچه ارومیه کوتاهی کنند به هیچ وجه نخواهند گذشت.

۲ جبران خسارت سرمازدگی و حوادثغیر مترقبه: در روزهای ابتدایی سال ۱۳۹۳ برودت هوا در شمال غرب کشور موجب سرمازدگی محصولات باغی و حتی خشک شدن برخی درختان گردید. خسارت سرمازدگی تنها در شهرستان های مرند و جلفا بالغ بر ۳۰۰۰ میلیارد ریال بود. متأسفانه تا کنون هیچ اقدامی برای جبران خسارت ها صورت نگرفته است. جناب آقای دکتر نوبخت برای مدیر ملی شدن نگاه ملی داشتن لازم هست. چگونه یک هفته از برف سنگین شمال کشور نگذشته، یک هفته از سیل مازندران و گلستان نگذشته، بودجه ویژه و کمک های بلاعوض برای خسارت دیدگان که حق آنها بوده و بند نیز پرداخت آنهارا در اسرع وقت مطالبه می کنم، در هیأت دولت مصوب می گردد ولی بعد از گذشت ۳ ماه از بلای خانمان سوز شمالغرب کشور خبری از مصوبه و حمایت نیست؟ مگر ما در ایران شهروند درجه یک و دو داریم؟ مگر خسارت با خسارت فرق دارد؟ جناب آقای رئیس جمهور چندین بار نامه نوشتیم خبری نشد، تذکر دادیم خبری نشد، امروز در نطق میان دستور مطرح می کنیم و در صورت عدم تصمیم گیری مناسب گام بعدی استیضاح یکی از وزرای مربوطه خواهد بدون شک.

۳ آزادراه تهران بازرگان در تبریز متوقف گردیده و عملا این طرح عظیم را بی خاصیت نموده است. چگونه برای طرح های دیگر بودجه و فاینانس و… موجود می باشد ولی برای شاهراه ارتباطی ایران و اروپا همه چی به نیستی رسیده است؟

۴ فرمانداری مرند به حول و قوه الهی در تاریخ ۶ مرداد ۱۳۹۲ به فرمانداری ویژه ارتقا یافت ولی ساختار سازمانی آن تغییری نیافته و عملا با فرمانداری عادی فرقی ندارد. تقاضای ارتقاء ساختار را از دولت محترم دارم.

۵ روستاهای شهرستان مرند با مشکل کم آبی شدیدی هم در حوزه زراعت و هم در حوزه شرب مواجه می باشند که بحمدالله اقدامات لازم برای رفع معضل در قالب طرح انتقال آب ارس به شرق و شمال شرق دریاچه ارومیه از محل فاینانس خارجی در تیر ماه ۱۳۹۲ صورت پذیرفته ولی اجرایی شدن آن به لطف دوستان وزارت نیرو متوقف گردیدهاست. توجه ویژه رئیس جمهور محترم و وزارت نیرو را خواستارم.

۶ جاده ترانزیتی مرند بازرگان در سال ۲۰۱۳ میلادی به صورت جاده روستایی می باشد که باعثشرمندگی مردم عزیز ایران در حوزه آذربایجان در مقابل مهمانان خارجی شده است. با این وضع تخصیص اعتبار و پیشرفت شاید در سال ۲۰۱۳ هجری شمسی بهره برداری شود. بنابراین تقاضا دارم از محل اعتبارات متفرقه آبروی زیرساختی ایران را در مقابل کشورهایی خارجی بویژه ترکیه بازیابی نمایید.

۷ ایجاد منطقه ویژه اقتصادی مرند، تکمیل تجهیزات خدماتی و پشتیبانی بیمارستان جدید مرند، ارتقای دانشکده فنی و مهندسی مرند به دانشگاه مرند، احداثمجتمع آموزش عالی سلامت دارای مجوز مرند، احداثپایگاه انتقال خون دارای مجوز و الزامات مرند، ارتقای شهر کشکسرای به بخش کشکسرای، ارتقای روستاهای دولت آباد، دیزج حسین بیگ، مرکید، گله بان، گلین قیه، یالقوز آغاج و تازه کند آخوند به شهر و… خواسته به حق دیگر تنها بخشی از مطالبات عقب افتاده مردم شریف شهرستان مرند می باشند که خواهشمند است در اسرع وقت تدبیر گردد.

و اما شهرستان جلفا با جمعیتی بالغ بر ۶۰ هزار نفر و دارای مرز ۱۲۰ کیلومتری با جمهوری های ارمنستان، آذربایجان و نخجوان در ساحل رود ارس که با منطقه آزاد ارس خود قرار بود ناجی شمال غرب کشور باشد ولی متأسفانه در اشتغالزایی برای خیل عظیم بیکاران بومی نیز ناموفق و حیران مانده است. در خصوص مشکلات شهرستان جلفا همین بس که بالاتر از جاده مرزی محیط زیست اجازه کشت و فعالیت نمی دهدو در پایین دست جاده مرزی، مرزبانی از هر فعالیتی جلوگیری می کند. جلفا تنها در ایام نوروز ۵ میلیون مسافر را میزبانی می کند اما جاده ارتباطی جلفا به مرند به جاده نیگلای معروف است چرا که در زمان تزار روس نیکلای ساخته شده است. راه آهن جلفا به تبریز اولین راه آهن برقی ایران می باشد امابا سرعت ۶۰ کیلومتری ۷۰ سال پیش خود. جاده جلفا اصلاندوز به اعتباری بالغ بر ۱۰۰۰ میلیارد تومان نیاز دارد اما بودجه تخصیصی ۲ میلیارد تومان می باشد یعنی وعده افتتاح انشاءالله ۵۰۰ سال دیگر، راه آهن اصلاندوز جلفا نخجوان قارص سرمایه گذار نیز دارد اما اراده در نزد مسئولین وجود ندارد، فرودگاه ارس از یک سال پیش قرار است ماه بعد افتتاح شود، شهر ۳۵ هزار نفری هادیشهر فاقد شبکه فاضلاب است و هزاران مشکل دیگر. جناب آقای دکتر روحانی این مشکلات با تدبیر حل شدنی نیست بلکه کلید جادویی نیاز دارد امیدوارم کلید جادویی حضرتعالی با قفل های زنگ خورده حوزه انتخابیه اینجانب سازگاری داشته باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز