خبرگزاری کار ایران

قاضی‌پور در طرح سوال از وزیر نفت:

وزارت نفت علاقه‌ای برای استفاده از تولیدات داخلی ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۷۷۵۲۹

آقای وزیر؛ خرید خارجی برای برخی از همکاران شما مسافرت، ‌حق ماموریت و شاید هم برخی زد و بندها را داشته باشد اما تولید داخلی آخرت دارد دنیا را به آخرت نفروشید.

نادر قاضی پور در جلسه سوال از وزیر نفت گفت: وزارت نفت علیرغم توانمندی‌های داخلی هیچ علاقه‌ای به استفاده از این توانمندی‌ها ندارد و بیشتر متمایل به استفاده از تکنولوژی ها و کالاهای وارداتی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت برای پاسخ به سوال آقایان علیرضا محجوب نماینده تهران و نادر قاضی پور نماینده ارومیه در جلسه علنی روز سه شنبه حضور یافت.

وی در این جلسه با بیان اینکه این سوال بهانه‌ای برای دیدار مجدد با نمایندگان شد، توضیح داد: این سوال یک سوال قدیمی است که پیشتر نیز در سال‌های گذشته در صحن مطرح شده و در آبان ماه سال ۹۱ آقای مهندس قاسمی به آن پاسخ داده است.

وزیر نفت با اشاره به حضور هفته گذشته خود در صحن علنی مجلس گفت: گزارشی که در این جلسه به نمایندگان ارائه دادم حاکی از تعهد بنده به اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و حمایت از ساخت و تولید داخل بود و سابقه کاری من هم در وزارت‌خانه های مختلف حاکی از این است که همواره از تولید داخلی نهایت حمایت را به‌عمل آورده‌ام و برای ارتقای فناوری ملی و ایجاد ظرفیت‌های ساخت داخل حداکثر تلاش خود را انجام داده‌ام.

وی با اشاره به اینکه ا گر سوالی که آقای قاضی پور و محجوب فرمودند مربوط به عملکرد بنده در وزارت نفت باشد حتما جناب قاضی پور در توضیحاتی که ارائه خواهند کرد روشن خواهند که چه لوله‌ها و کالاهایی در این دوره کاری ۱۰ ماهه از خارج خریداری شده در حالی که ساخت داخل آن وجود داشته است تا بنده توضیح بیشتری را خدمت ایشان عرض کنم.

در ادامه نادر قاضی پور به توضیح سوال خود و علیرضا محجوب از وزیر نفت پرداخت.

نماینده ارومیه با اشاره به ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری گفت: بنده و آقای محجوب هیچ مشکل سیاسی با آقای زنگنه نداریم بلکه مشکل ما با دستگاه‌های زیر مجموعه وزارت نفت است. قبلا هم آقای قاسمی به توضیحات ما جواب قانع کننده‌ای نداشتند.

قاضی پور ادامه داد: ما از گمرک ایران لیست آوردیم که مشخص شد در سال ۹۱ از خارج لوله وارد می‌کردند و در سال ۹۲ تجهیزات زیادی از چین خریدند و در سال ۹۳ هم سفارش ساخت کشتی به خارج دادند.

وی افزود: پیمانکاران وزارت نفت و شرکت‌های زیر مجموعه این وزارت‌خانه علاقه‌ای به استفاده از تولیدات داخلی ندارند.

وی با اشاره به نامگذاری سال‌های اخیر توسط مقام معظم رهبری با موضوعات اقتصادی خطاب به زنگنه گفت: چرا این موضوعات در وزارتخانه زیر مجموعه شما عملیاتی نمی‌شود.

وی گفت: کار وزارت نفت این شده است که متاسفانه فقط بلد است نفت خام تولید کند و بفروشد و با این وضعیت اقتصاد ما تک محصولی شده است و این در شرایط تحریم درست نیست. خارجی‌ها مواد اولیه پتروشیمی را از ما به قیمت نازل می‌خرند و بعداز فرآوری به ۵۰ برابر قیمت اولیه می‌فروشند.

وی خطاب به زنگنه گفت: آقای زنگنه علیرغم دستور شما قوانین مربوط به حمایت از تولید داخلی در وزارت نفت اجرا نمی‌شود.

قاضی پور با اشاره به اعلام نیاز وزارت نفت به خرید ۵ فروند کشتی گفت: وزارت صنعت و معدن به شما اعلام کرده که این کشتی‌ها را به شرکت‌های داخلی سفارش بدهید اما وزارت نفت نیز در پاسخ گفته چون ما عجله داریم فعلا مجوز خرید دو کشتی از خارج را برای ما صادر کنید تا بعد ۳ کشتی را به سازندگان داخلی سفارش بدهیم این حیله صدها مرتبه قبلا تکرار شده و احتمال دارد همان ۳ کشتی هم به خارجی‌ها سفارش داده شود.

قاضی پور در ادامه با اشاره به کثرت خریدهای خارجی وزارت نفت گفت: آقای وزیر؛ خرید خارجی برای برخی از همکاران شما مسافرت، ‌حق ماموریت و شاید هم برخی زد و بندها را داشته باشد اما تولید داخلی آخرت دارد دنیا را به آخرت نفروشید. صنعت نفت صنعت بزرگی است که به تجهیزات زیادی نیاز دارد مثلا تجهیزات نمک‌زدایی را سازنده داخلی تولید می‌کند اما آنها را از کشور هلند خریدید یا در همین تهران در شهرک صنعتی شمس آباد انواع پمپ‌های صنعتی ساخته می‌شود و انواع الکتروموتورها تولید می‌شود که شما باید از آنها استفاده کنید چرا پالایشگاه بندرعباس اجناس خود را از خارج خریداری می‌کند؟

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز