خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر داد:

صادرات سه میلیارد دلاری کالاهای دانش بنیان

asdasd
کد خبر : ۱۷۰۳۶۲

در سال گذشته صادرات در مقوله کالاهای دانش بنیان رقمی به ارزش سه میلیارد دلار بوده است که این میزان نسبت به برنامه سند چشم انداز ۲۰ ساله کشور رقم قابل توجه ای نیست.

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت سه میلیارد دلاری کالاهای دانش بنیان خبر داد

به گزارش خبرنگار ایلنا، ولی الله افخمی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در نخستین جشنواره انتخاب و معرفی برترین ایده های صادراتی دانش بنیان اظهار داشت: توقع از اقتصاد دانش بنیان در مقوله های مرتبط با اقتصاد دانش بنیان زمینه را برای رشد این بخش فراهم می کند.

وی افزود: هر چند در خصوص مدیریت و توسعه کالاهای دانش بنیان مقالات و کتب محتلفی نوشته شده اما پیشتازی در اقتصاد دانش بنیان و سند چشم انداز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی، اقتصادی مبتنی بر خرد جمعی در جهت تعالی کشور است.

وی ادامه داد: اقتصاد مقاومتی مبتنی بر کالاهای دانش بنیان درون افزا و برون نگر است که از طریق ایجاد فضای مناسب از طریق اندیشه های مبتکرانه زمینه آن فراهم می شود.

وی با تاکید بر عزم ملی و اتفاق نظر بر روی اقتصاد کلان نیز گفت: مجموعه عواملی نظیر ایجاد زیر ساختهای ارزان سازو کارهای حقوقی کارآمد، ساماندهی نظامهای نوآوری اصلاح فضای کسب و کار پشتیبانی از واحدهای تحقیق و توسعه در توسعه اقتصاد دانش بنیان حائز اهمیت است.

وی گفت: در سال گذشته صادرات در مقوله کالاهای دانش بنیان رقمی به ارزش سه میلیارد دلار بوده است که این میزان نسبت به برنامه چشم انداز رقم قابل توجه ای نیست و در افق هزار و چهار و چهار این رقم باید تا بیست در صد از صادرات غیر نفتی را پوشش دهد.

افخمی با بیان این مطلب که هم اکنون تولید علم در کشور در سطح بالایی قرار دارد گفت: هر چند در بین کشورهای در حال توسعه، رتبه خوبی را از نظر پیشرفت در تولید علم و در بخشهای مختلف شاهد بوده ایم اما در ابتکارات و در مقام عمل پیشرفتی در تولید کالاهای با فن آوری پیشرفته نداشته ایم.

وی گفت: باید شرایطی فراهم شود، تا افراد برای تامین منافع خود ناچار به فعالیت های دانش بنیان باشد.

وی در خاتمه با تاکید بر سپردن فعالیت ها به بخش خصوصی گفت: دولت باید تنها سیاست گذار و هدایت گر باشد و براساس این مهم سایر فعالیت ها را به مردم واگذار کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز