خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان امور عشایر کشور اعلام کرد:

عشایر سالانه بیش از ۵ میلیون تن در بخش دام و کشاورزی تولید دارند

کد خبر : ۱۶۷۴۶۷

عشایر کشور حدود ۷۵۰ هکتار اراضی زراعی و باغی را در سطح کشور در اختیار دارند که ۵ درصد از محصولات کشاورزی کشور را تولید می‌کنند.

رییس سازمان امور عشایر کشور گفت: عشایر سالانه بیش از ۵.۶ میلیون تن در بخش دام و کشاورزی تولید دارند.

به گزارش ایلنا، کرم‌علی قندالی در نشست خبری خاطرنشان کرد: طبق آخرین سرشماری در سال۸۷، جمعیت عشایر کشور به یک میلیون و ۲۰۰هزار نفر می‌رسد.

وی با بابیان اینکه در چند دهه اخیر جمعیت عشایر تغییر مطلقی نداشته است، تصریح کرد: عشایر در قالب ۲۴هزار خانوار در سطح کشور پراکنده‌اند که ۹۹درصد این جمعیت را ایل بختیاری تشکیل می‌دهد.

قندالی با اشاره به نقش عشایر در اقتصاد کشور خاطر نشان کرد: عشایر ۲۸درصد دام سبک و ۴درصد دام سنگین کشور را در قالب حدود ۲۴ میلیون واحد دام دراختیار دارند که ۲۰درصد گوشت قرمز کشور را تولید می‌کنند.

وی اظهار کرد: عشایر کشور حدود ۷۵۰ هکتار اراضی زراعی و باغی را در سطح کشور در اختیار دارند که ۵ درصد از محصولات کشاورزی کشور را تولید می‌کنند.

به گفته وی، عشایر سالانه بیش از ۵.۶ میلیون تن در بخش دام و کشاورزی تولید دارند و ۳۵درصد از صنایع دستی کل کشور متعلق به عشایر است.

قندالی با بیان اینکه ۳۸ درصد از مراتع کشور در اختیار عشایر است افزود: بالای ۳۲ میلیون هکتار مرتع در اختیار جمعیت عشایر در سراسر کشور است.

وی خاطر نشان کرد: باتوجه به اینکه ۹۹ درصد از جمعیت عشایر بختیاری و بیشتر از چهارمحال و بختیاری هستند بنابراین باید این استان را دریافت چراکه از استان‌های شاخص کشور است.

قندالی با اشاره به تمایل مردم به شناخت فضای زندگی ساده و سالم عشایر افزود: بهتر است شرایطی فراهم شود تا مردم ملموس‌تر با سبک و سیاق زندگی و نحوه کار عشایر آشنا شوند سبک زندگی که متاسفانه در جامعه شهری وجود ندارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز