خبرگزاری کار ایران

انتقاد شدید تاجگردون از عملکرد دولت؛

دولت عامل اصلی اخلال در اقتصاد کشور است

asdasd
کد خبر : ۱۶۶۰۵

دولت همانند بچه کدخدایی می‌ماند که پول خرج می‌کند در حالی که نمی‌داند دستش تو جیب مردم است/دولت باید مدیران نالایق خود را هرچه سریع حذف کند/دولت در تمامی ارکان ولع پول خرج کردن دارد.

نایب رئیس کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس عملکرد دولت را مهم‌ترین دلیل اخلال در بازار اقتصادی کشور عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا غلامرضا تاجگردون صبح امروز در جمع اصناف و بازاریان تهران با انتقاد از شرایط اقتصادی کشور گفت: دولت در تمامی ارکان ولع پول خرج کردن دارد وخواهد داشت و این را می‌توان از ژ آمار به خوبی نشان داد.

وی تصریح کرد: این روز‌ها کسی آمارهای ارائه شده از سوی نهادهای رسمی را قبول ندارد چراکه هدایت گر اقتصادی در کشور مشخص نیست و معلوم نیست که چه کسی اقتصاد را برنامه ریزی می‌کند و چه شخصی آن را اجرا می‌کند از سوی دیگر در اقتصاد کشور ما مساله تولید کاملا به فراموشی سپرده شده است.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی بین المللی ایران تاکید کرد: در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی آورده شده است که ایران ۹۸ واحد تولیدی دارد که تنها ۴۲ و ۵ دهم درصد از ظرفیت این واحد‌ها کار می‌کنند و از میزان تولید ۴۳ دهم درصد کاهش پیدا کرده و میزان اشتغال در هر صد نفر ۳۶ نفر شده است و همچنین قیمت محصولات بالا‌تر رفته به گونه‌ای که قیمت مواد اولیه این واحدهای تولیدی ۱۱۲ درصد افزایش یافته است.

نایب رئیس کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس خاطرنشان کرد: دولت به دلیل اینکه در فروش نفت و گاز در جهان محدودیت دارد و ارز را نیز نمی‌تواند با توجه به تحریم‌های موجود در کشور وارد کند با کسری بودجه مواجه است. دولت هنوز نتواسته حجم هزینه‌های جاری را که عامل اصلی تورم است کاهش دهد.

تاجگردون گفت: ‌تورم فزاینده امروز به مردم فشار بسیار وارد کرده است و این تورم در سبد کالای معیشتی و تولید علامت بدی را بدنبال دارد و در فاصله نه چندان دور باید شاهد تورم فزاینده در اقلام مصرفی خانوار باشیم.

عضو هیات رئیسه اطاق بازرگانی بین المللی ایران خاطرنشان کرد: رشد شاخص قیمت تولیدی در فروردین سال ۸۹، ۷ و ۲ دهم درصد بوده در حالی که این رشد شاخص در سال ۹۱ به ۳۱ و ۴ دهم درصد رسیده است.

وی همچنین به رشد شاخص بیکاری اشاره کرد و گفت: رشد شاخص بیکاری میان سنین ۱۵ تا ۲۹ به ۲۶ و ۵ دهم درصد رسیده است و این آماری است که از سوی واحدهای آمار رسمی کشور ارائه شده و حتی بسیاری از مردم این آمار را قبول ندارند.

تاجگردون در ادامه به نرخ دلار و ارز در بازار اشاره کرد و گفت: نرخ دلار از هزار تومان امروز به بیش از ۳ هزار تومان رسیده و ارزش پولی ملی کشور  به یک سوم کاهش پیدا کرده است.


نایب رئیس کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین دلیلی که نرخ  دلار را در کشور به هم ریخت، نوسان نرخ دلار توسط دولت بوده است و این نوسانات باعث شد تا رانت، فساد، توزیع نابرابر دلار و... درآمد دولت را در امر اقتصاد تحت تاثیر قرار دهد.


وی افزود: رشد شدید نقدینگی که عمده آن سهم دولت است متاسفانه در اختیار تولید قرار ندارد به طوری که در شهریور سال ۱۳۹۰ حجم نقدینگی ۳۱۸ میلیارد تومان بوده که در شهریور سال ۹۱ به ۳۹۵ هزار میلیارد تومان افزایش یافته. این یعنی فاجعه بزرگ در اقتصاد کشور و می‌توان گفت که رشد نقدینگی در یک سال نزدیک به یک چهارم افزایش پیدا کرده است.


تاجگردون در ادامه با طرح پرسشی مبنی بر اینکه چرا وضعیت کشور این گونه شد گفت: مشکلات ساختاری، مدیرتی، اجرایی و بین المللی از عوامل ایجاد این گونه مسائل در اقتصاد کشور شده است. دولت با شفاف نکردن مسائل اقتصادی در بودجه آب می‌ریزد و در وسط سال از حلقوم مردم بیرون می‌کشد.


نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس معتقد است: دولت در تمامی ارکان ولع پول خرج کردن دارد و خواهد داشت و این را می‌توان از این آمار به خوبی نشان داد. آماری که از سوی ارگان‌های رسمی ارائه شده نشان می‌دهد که بودجه جاری از ۲۰ هزار میلیارد تومان به صد هزار میلیارد تومان افزایش یافته است و این عدد، عدد وحشتناکی است و این هم به دلیل این است که دولت محور تولید را گم کرده است و بر خلاف اصل ۴۴ در همه ارکان اقتصادی کشور نفوذ کرده که برگشت از آن خیلی سخت است.


عضو هیات رئیسه مرکز بازرگانی بین المللی ایران تصریح کرد: دولت بدون استراتژی مدیریت اقتصاد وارد عرصه اقتصادی کشور شد و در دولت دهم فرمایشات مقام معظم رهبری به کلی فراموش شد. دولت نهم و دهم به خصوص دولت دهم بیش ازحد قانون را زیر پا گذاشته است.


نایب رئیس کمیسیون برنامه بودجه ومحاسبات مجلس با بیان این مطلب که بانک مرکزی به عنوان متهم اصلی اخلال در بازار به شمار می‌رود گفت: بانک مرکزی وظایف اصلی خود را در قبال اقتصاد کشور انجام نداده به گونه‌ای که از ابتدای سال، ۶۵ مورد در زمینه اقتصاد تصمیم گیری کرده و با مصاحبه‌های التهاب زا بازار را متحول کرده است و با این گونه تصمیم گیری‌ها نه تولیدگر می‌داند چگونه باید تولید کند نه توزیع کننده می‌تواند به خوبی کالاهای خود را توزیع کند و نه فروشنده می‌داند به چه قیمتی باید کالای خود را به مردم عرضه کند و نه خریدار می‌داند که باچه قیمتی می‌تواند خرید کند.


وی با طرح پرسشی مبنی براینکه بانک مرکزی امروز در اقتصاد چه نقشی دارد گفت: بانک مرکزی هیچ نقشی ندارد چرا که نتوانسته بازار ارز را کنترل کند و در زمانی که بازار نیاز به ارز داشت از واریز به بازار ارز جلوگیری کرد و باعث شد قیمت ارز در بازار لحظه‌ای افزایش یابد.


نماینده مجلس نهم افزود: با افزایش نرخ ارز نهادهای رسمی تمامی حجم نقدینگی خود را به ارز تبدیل کرده‌اند و این خود دلیلی بود بر تقاضای اضافی ارز و بانک مرکزی نیز که ارز را واریز نکرد حجم نرخ ارز دربازار افزایش یافت.


وی با بیان این مطلب که دولت در حال حاضر تمایل جدی برای حل موضوع ارز و بازار ندارد گفت: امروزه شاهد هستیم که دولت به جای بررسی و پرداختن به مقوله اقتصاد، به مقوله‌ای وارد شده است که دشمن دوست دارد. دولت همانند بچه کدخدایی می‌ماند که پول خرج می‌کند در حالی که نمی‌داند دستش تو جیب مردم است.


تاجگردون مشکلات بین المللی، تحریم‌های همه جانبه از سوی کشورهای غربی را از دیگر عوامل اخلال در بازار عنوان کرد و گفت: سیاست مدیریتی دولت سیاسی- اقتصادی نیست و برای برون رفت از این موضوع راهکارهای سیاسی دولت بر اقتصاد غلبه پیدا کرده است و هیچ کسی نمی‌داند که امروز افسار اقتصاد کشور دست کیست و این بی‌تدبیری از سوی دولت است و دولت باید هر چه سریع‌تر به جایگاه اصلی خود در زمینه اقتصاد برگردد.


عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی بین المللی ایران به سفر مقام معظم رهبری به خراسان شمالی اشاره کرد و گفت: همه منتظر بودند که مقام معظم رهبری در خراسان شمالی به موضوع انتخابات اشاره کند اما شاهد آن بودیم که رهبر انقلاب اسلامی به همه مسئولین تذکر داد که مسئولین متاسفانه مساله اقتصاد را ول کرده‌اند و به موضوع دیگر چسبیده‌اند.


تاجگردون گفت: دولت باید به جای اینکه به دنبال شریک برای خود باشد به دنبال حل مساله باشد چراکه پیدا کردن شریک التهاب بازار را حل نمی‌کند و این موضوعی است که خود دولت آن را شروع کرده و خود او نیز باید این موضوع را حل کند.


وی با بیان این مطلب که امروز درکشور ما کسی وجود ندارد که بازار را کنترل کند گفت: دولت باید مدیران نالایق خود را هرچه سریع حذف کند و درجامعه حضور یابد و به صراحت به ملت بگوید که ما در زمینه اقتصاد اشتباه کرده‌ایم.


تاجگردون خاطرنشان کرد: بسیاری از مردم امروزه اخبار رسانه و رادیو تلویزیون را دنبال می‌کنند تا ببینند آیا دولت در زمینه حل مشکلات اقتصاد هزینه خود را محدود کرده است اما شاهد این هستم که دولت هر روز یک سمینار جدید برگزار می‌کند و تقدیم هدایا و ماشین‌های دولتی به اطرافیان خود را کم نکرده است.


وی افزود: دولت باید بپذیرد حل اقتصاد کشور و ارز در چهارراه استامبول نیست بلکه در تولید، توزیع و رشد نقدینگی است.
عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات گفت: دولت باید برای سال آینده سیاست ارزی مشخصی را ترسیم کند و به ال سی‌هایی که توسط بانک مرکزی گشایش شده از سوی تولیدگران و واردکنندگان احترام بگذارد چراکه بی‌احترامی به ال سی‌های گشایش شده بازار را بی‌اعتبار می‌کند.


تاجگردون گفت: عمده اختلال بازاربر عهده نهادهای بزرگ دولتی هستندو دولت باید جلوی افزایش مالیات را بگیرد و فشارهای تعزیراتی را کم و برای حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده به آن‌ها توجه کند.


نایب رئیس کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: ‌دولت باید بودجه سال ۹۲ را انقباضی به مجلس ارائه دهد چراکه اگر بودجه ۹۲ انقباضی نباشد انفجار اقتصادی در کشور پدیدار خواهد شد و در این زمینه باید حدالمقدور از پرداخت مستقیم یارانه به مردم کم کند و از ولع خرج کردن پول مردم نیز جدا خودداری کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز