خبرگزاری کار ایران

ایلنا منتشر کرد:

متن کامل قطعنامه روز جهانی کارگر سال ۹۳

asdasd
کد خبر : ۱۶۴۴۴۲

همه تحریم‌هایی که بواسطه آن اشتغال کارگران و همچنین نیازهای معیشتی و درمانی آن‌ها را به مخاطره انداخته و سبب شده کارگر ایرانی اینگونه به سختی روزگار بگذراند باید برداشته شود تا نیروی کارِ این مرز و بوم بیش از این متحمل رنج نشود.

مراسم روز جهانی کارگر سال ۹۳ با قرائت قطعنامه در سالن ۱۲ هزار نفری آزادی مجموعه ورزشی آزادی شهر تهران آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در این قطعنامه با اشاره اینکه برخلاف اصل ۲۷ قانون اساسی به کارگران اجازه برگزاری راهپیمایی روز جهانی کارگر داده نشده است، از وضعیت بد اقتصادی، گرانی، بیکاری و عدم اجرای دقیق مقررات کار و تامین اجتماعی انتقاد شده است.

متن کامل این بیانیه به شرح ذیل است:

روز جهانی کارگر امسال در حالی جشن گرفته می‌شود که کارگران ایران مشکلات و دشواری‌های فراروی را در زمینه گرانی، بیکاری، عدم اجرای دقیق مقررات و قوانین کار و تأمین اجتماعی و تاخت و تاز علیه نظام درمان تأمین اجتماعی برای جداسازی این بخش تفکیک ناپذیر شاهدند.

ما می‌خواستیم که این خواسته‌ها و قطعنامه را در پایان یک راهپیمایی خیابانی به اطلاع شما عزیزان برسانیم اما مخالفت‌های صورت گرفته با درخواست راهپیمایی که براساس اصل ۲۷ قانون اساسی آزادانه باید صورت پذیرد مانع از تحقق آن شد.

ما ضمن اعلام خواسته‌های زیر که با تأیید شما به تصویب می‌رسد بار دیگر درخواست ‌می‌کنیم تا کارگران در روز یازدهم اردیبهشت سال آینده و سالهای بعد راهپیمایی نمایند انتظار داریم که هماهنگی و اقدامات لازم برای تسهیل این راهپیمایی‌ها صورت پذیرد.

۱ - حمایت خود را از فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد کارگران و اقتصاد مقاومتی و مدیریت جهادی اعلام و خواستار عملیاتی شدن فرمایشات معظم له هستیم.

۲ - حمایت خود را از دولت آقای دکتر روحانی اعلام و از همه کسانی که مانع از پیشبرد اهداف این دولت با شایعه پراکنی و دروغ‌پردازی می‌شوند می‌خواهیم که راه خود را تغییر و به کمک دولت بشتابند.

۳ - همه تحریم‌هایی که بواسطه آن اشتغال کارگران و همچنین نیازهای معیشتی و درمانی آن‌ها را به مخاطره انداخته و سبب شده کارگر ایرانی اینگونه به سختی روزگار بگذراند باید برداشته شود تا نیروی کارِ این مرز و بوم بیش از این متحمل رنج نشود.

۴ - ما از سازمانهای بین المللی و نمایندگان کارگران ایران در آن سازمان‌ها مُصرانه می‌خواهیم نسبت به بررسی و پیگیری همه حقوقی که توسط کشورهای تحریم کننده از کارگران ایرانی سلب شده است اقدام حقوقی و قانونی مناسب بعمل آورند.

۵ - ضمن تشکر از ریاست محترم جمهوری اسلامی برای انتخاب وزیری از جامعه کارگری حمایتهای خود را از همه تلاشهای حق طلبانه برادر عزیزمان دکتر ربیعی اعلام می‌داریم.

۶ - ما خواستار اجرای فوری ماده ۱۰ قانون تسهیل نوسازی صنایع می‌باشیم.

۷ - لازم است استفساریه مجلس شورای اسلامی در مورد ۷۳۰۰ روز سابقه مستمر برای مشاغل سخت و زیان آور اجرا و مقررات مغایر به خودی خود لغو گردد.

۸ - ما خواستار استقلال مالی اداری سازمان تأمین اجتماعی بوده و مخالفت خود را با هرگونه ادغام با سازمان‌ها و دستگاههای اجرایی دیگر اعلام می‌کنیم.

۹ - ما خواستار تقویت درمان مستقیم از طریق اعمال مدیریت‌های کارآمد و مشارکت نظارتی جامعه کارگری و استفاده از همه ظرفیت‌های موجود می‌باشیم.

۱۰ - ما خواستار ساماندهی قراردادهای موقت کار برای جلوگیری از سوء استفاده پیمانکاران نیروی انسانی و بهره کشی از کارگران می‌باشیم.

۱۱ - ما خواستار اعمال نظارت جدی‌تر بخش بازرسی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی بر کارگاه‌ها برای حصول اطمینان از اجرای قانون کار در این کارگاه‌ها می‌باشیم.

۱۲ - ما خواستار اصلاح برخی مواد فصل ششم قانون کار و قانون شورا‌ها با هدف کارآمد کردن فعالیت تشکل‌های کارگری به منظور انطباق با مقاوله نامه‌های ۹۸ و ۸۷ سازمان جهانی کار می‌باشیم.

۱۳ - ما خواستار فعال شدن هرچه بیشتر گروه‌های اجتماعی در اجرای فصل هفتم قانون کار بخصوص در بخش حقوق و دستمزد می‌باشیم.

۱۴ - ما خواستار تقویت حمایتهای اجتماعی از محل درآمد هدفمندی یارانه‌ها خصوصاً در حوزه بهداشت و درمان و صندوق بیمه بیکاری و کمکهای غیر نقدی به اقشار آسیب پذیر از طریق سبد کالا می‌باشیم.

۱۵ - ما خواستار حمایت از زنان کارگر با اِعمال قوانین بازدارنده اخراج زنان کارگری که ازدواج می‌کنند و صاحب فرزند می‌شوند می‌باشیم.

۱۶ - کودکان حق دارند زندگی کودکانه داشته باشند ما خواستار حذف همه مظاهر کار کودک و جمع آوری کودکان کار و ساماندهی زندگی و آینده آن‌ها می‌باشیم.

۱۷ - تورم و رکود حاصل سیاستهای غلط دولت گذشته است که امروز جامعه را با بیکاری و شکاف اجتماعی و فقیر‌تر شدن دَهکهای پایین جامعه روبرو کرده است. در این میان کارگران و بازنشستگان قربانیان این سیاست شده‌اند ما از دولت محترم می‌خواهیم با کنترل منطقی تورم و با اتکاء به سیاستهای اقتصادی منبعثاز اقتصاد مقاومتی، نسبت به رفع موانع تولید و رکود پیش آمده تلاش کند و اقتصاد را از این حالت خارج نماید.

۱۸ - دولت باید شرایطی را فراهم کند که امکان اظهار نظر اجتماعی برای آحاد جامعه از جمله کارگران فراهم شود تا در فضای گفتگوهای اجتماعی عادلانه و منصفانه زمینه برای ارتقاء و پالایش جامعه فراهم شود.

۱۹ - تقویت گفتگوهای اجتماعی از طریق ساختار سه جانبه گرایی کلید حل بسیاری از مشکلات پیشِ روست لذا ما خواستار اِعمال شفافیت در ساختار سه جانبه گرایی با لحاظ کردن حق هر گونه اظهار نظر از طرف هر گروه اجتماعی بوده و از صدا و سیمای جمهوری اسلامی می‌خواهیم که زمینه تبلیغ گفتگوهای اجتماعی را فراهم آورد.

۲۰ - ما خواهان اجرای کامل قانون بیمه کارگران ساختمانی بوده و با هر گونه تغییر در آن بشدت مخالفیم لذا خواستار اجرای این قانون توأماً با غربا لگری و خارج کردن کارگران غیر ساختمانی از ساختمانی می‌باشیم.

۲۱ - راهپیمایی روز کارگر را حق قانونی خود می‌دانیم و از همه مسئولان امر می‌خواهیم که بجای مخالفت با آن در اجرای آن تسهیل نمایند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز