خبرگزاری کار ایران

معرقان؛ سفالگران؛ کاشیکاران و نمایشگران در نمایشگاه کتاب

کد خبر : ۱۶۴۴۳۸

از خیران خواسته شد به برگزاری جوایز ادبی کمک کنند / در نمایشگاه کتاب می‌توان نمایشگرانی را تماشا کرد که سعی دارند اهمیت کتاب را به رخ بازدیدکنندگان بکشند / غرفه‌های هنرمندان در نمایشگاه برپا شده اگرچه چرایی وجود چنین برنامه‌هایی هنوز قابل بحثاست.

با توجه به اهمیت وضرورت فعالیت‌های آموزشی وترویجی در حوزه کتاب و فرهنگ کتابخوانی؛ کمیته فعالیت‌های جنبی اقدام به تولید و آماده‌سازی نمایش مردان نقره‌ای در نمایشگاه کتاب امسال کرده است. ارائه این نمایش به شیوه پرفورمنس آرت، که یکی از شاخه‌های هنرهای مفهومی است؛ از این دست هنرنمایی‌هاست.

مجید صحاف(مدیر کمیته فعالیتهای جنبی) درخصوص اجرای گروه‌ها گفت: تاثیر اجرای زنده، بر همگان پیداست. در این نمایش از تابلوهای متفاوت در ارتباط با مفهوم مورد نظر(فرهنگ کتابخوانی و استفاده از کتاب) به شکل رو در رو با بدن و آکساسوار مربوطه ارائه می‌شود و باتوجه به تفاوت اجراها و جذابیت بصری بازیگران امیدواریم که مورد توجه و استقبال مخاطبان قرار گیرد.

هنر مجسمه‌های نمایشی(پرفورمنس) تلفیقی از هنر مجسمه‌سازی، نقاشی، نمایش، رقص و… است و سکوت، سکون و نقره‌ای رنگ بودن پرفورمِرها(بازیگران) علاوه بر اینکه آنها را از بازدید کنندگان درحالحرکت و گفتگو متمایز می‌سازد، به دلیل تفاوت با سایر شیوه‌های تبلیغاتی که معمولا کلامی هستند، دارای جذابیت و ارجحیت خاصی می‌کند و در ارتباط با مفهوم ارزش کتاب و کتابخوانی و نحوه استفاده از کتاب و شیوه‌های مطالعاتی مدرن و تفاوت آن با سیستم سنتی می‌پردازند.

امکان ارتباط مستقیم مخاطب با گروه اجرایی و مشارکت مخاطب در روند اجرا باعثجذابیت و تاثیرگذاری این نمایش‌ها شده است و گروه‌های هنری سعی می‌کنند با ایجاد سئوالی در ذهن مخاطب او را به کنکاش در خود ورسیدن به پاسخی برای سئوال طرح شده ترغیب کنند.

این اجراها از روز آغازین نمایشگاه تا اختتامیه آن هر روز در شش نوبت اجرا می‌شود که مورد بازدید تماشاگران وبازدیدکنندگان نمایشگاه قرار خواهد گرفت.

× خیابان هنر به همت کمیته فعالیتهای جنبی در نمایشگاه کتاب احداثشد

کمیته فعالیتهای جنبی در حاشیه برگزاری بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مصلی امام خمینی(ره)، خیابان هنر را با محوریت " فرهنگ و هنر " احداثنمود.

مجید صحاف گفت: در این خیابان هنرمندانی از سراسر کشور به خلق اثر در زمینه‌های خطاطی، نقاشی، معرق، شیشه‌گری، تذهیب، کاریکاتور، معرق، سفالگری، منبت، تصویرگری و…می‌پردازند.

مدیر این کمیته گفت: هدف از این خیابان یادآوری جایگاه فرهنگ ساز هنر در کنار فرهنگ کتاب و کتابخوانی است، وی همچنین برلزوم برنامه‌ریزی مسئولان جهت بهره‌برداری از قابلیت‌های این هنرمندان جوان تاکید کرد.

در این خیابان غرفه طراحی و نقاشی شامل نمایش آثار نقاشی از چهره مراجع تقلید، شهدا و نویسندگان و اجرای زنده هنر نقاشی از چهره هنرمندان و…، غرفه مشبک فلز و علامت سازی با نمایش آثار مشبک فلز(تیغه‌های علامت، شیر، غزال و…)، غرفه قلم زنی(نمایش آثار قلم زنی و آموزش)، غرفه خوشنویسی در سبک‌های گوناگون، نمایش آثار جذاب خوشنویسی با اهدای رایگان خوشنویسی به بازدیدکنندگان، غرفه معرق خط با محوریت آیات قرآن کریم و اشعار شهدا، غرفه منبت حجم و پیکره تراشی، غرفه قالی بافی و گلیم بافی، غرفه سوخته کاری، غرفه معرق سنتی، معرق مدرن، معرق ساقه گندم و معرق شیشه با اجرای زنده سبک‌های مختلف هنر معرق و خلق آثار زیبا با موضوعیت‌های اشعار، صحنه‌های حماسی شاهنامه، غرفه سفالگری، کاشی کاری و سرامیک، غرفه پتینه، نقش برجسته و ویترای، غرفه قطاعی با اجرای زنده هنر قطاعی با محریت احادیثاز معصومین علیهم السلام و اشعار شعرای نامی ایران، غرفه تصویرسازی کتاب، غرفه نگارگری، تذهیب، غرفه حجم و ماکت، غرفه کاریکاتور، حکاکی روی سنگ‌های قیمتی، نقاشی روی شیشه، غرفه مشاوره ورزشی و تناسب اندام با حضور قهرمانان برجسته ایران و جهان در رشته‌های بدنسازی و آمادگی جسمانی، غرفه رباتیک و… از غرفه‌های موجود در خیابان هنر است که همه روزه به هنرنمایی و ارانه برنامه می‌پردازند.

× با تفلن همراه کتاب خود را بیابید

دبیر کمیته علمی فرهنگی بیست و هفتمین نمایشگاه بین‎المللی کتاب تهران اعلام کرد: برای اولین بار نرم‎افزارهای تلفن همراه برای سیستم‎های اندروید و آی. او. اس برای جستجوی اطلاعات نمایشگاه تولید و در اختیار مراجعان قرار گرفت.

به گزارش ایلنا؛ داریوش مطلبی(معاون فناوری اطلاعات مؤسسه خانه کتاب) گفت: مؤسسه خانه کتاب مجری اطلاع‎رسانی نمایشگاه در سال های قبل بوده و بدین منظور اطلاع‎رسانی نمایشگاه را در چند بخش سازماندهی کرده است.

بر این اساس بخش اول اطلاع‎رسانی محیطی است که وظایف آن راهنمایی مراجعان به بخش‎های مختلف نمایشگاه و توزیع نقشه است. این بخش با استقرار در یازده قسمت نمایشگاه به ارائه اطلاعات می‎پردازد.

بخش دوم اطلاع‎رسانی سالنی است که در تمام بخش‎های داخلی نمایشگاه اعم از کودک، آموزشی، دانشگاهی و عمومی را پوشش می‎دهد و اطلاعات مربوط به غرفه‎ها و کتاب‎ها را در اختیار مراجعان قرار می‎دهد.

بخش سوم اطلاع‎رسانی رایانه‎ای کتاب و رسانه است که در ۴ ایستگاه بزرگ متشکل از میانگین بیست اطلاع‎رسان، اطلاعات کتاب‎ها، ناشران و محل استقرار آن‎ها را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‎دهد. علاوه بر این دو فعالیت به طور برجسته و برای اولین بار در نمایشگاه کتاب امسال در نظر گرفته شده که اولی تولید نرم‎افزار مخصوص تلفن‎های همراه سازگار با سیستم عامل‌های android و IOS است. این نرم‎افزار در دو ویرایش آنلاین و آفلاین تولید شده و در سایت‎های «بازار» و «سیب چه» و هم‎چنین سایت‎های «ketab. ir» و «Tibf. ir» عرضه می‎شود و در حال حاضر از سایت بازار قابل دانلود است.

بخش دیگر دسترس پذیر کردن رایانه‎ها برای جستجوی مستقل مردم در کنار ایستگاه‎های رایانه‎ای است تا آنان مستقلاً و با خیال راحت به جستجوی اطلاعات بپردازند.

همچنین در نمایشگاه امسال در کنار ایستگاه‎های رایانه‎ای، Access Point هایی برای استفاده مردم و جستجوی مستقل از طریق تلفن همراه و تبلت نیز پیش‎بینی شده است.

×خیران به صنعت نشر کمک کنند

نجفقلی حبیبی(دبیر جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران)؛ برپایی نمایشگاه کتاب را یک اثر بزرگ اجتماعی و فرهنگی برای ملت ایران برشمرد و گفت: ما همه ساله می‎بینیم جوانان با شور و اشتیاقی وصف ناشدنی از سراسر کشور به این مکان بزرگ می‎آیند و مشغول دید و بازدید و خرید می‎شوند که این اشتیاق آنان قابل ستودنی است.

وی افزود: نمایشگاه کتاب حرکت فرهنگی اجتماعی بسیار عظیمی است که مردم در آن در یک تعامل اجتماعی با ظرفیت‎های علمی فرهنگی کشور آشنا می‎شوند.

حبیبی گفت: خوب است دولت نظیر چنین نمایشگاه‎هایی را در اقصی نقاط کشور برپا کند چرا که جمعیت تحصیل کرده ما افزایش قابل ملاحظه‎ای داشته و هم‎چنان رو به فزونی است و امکان دارد همۀ آنانی که علاقه مند به بازدید از نمایشگاه هستند نتوانند از اقصی نقاط کشور در این مکان حضور یابند لذا حداقل برپایی نمایشگاه‎های داخلی در شهرهای بزرگ و مراکز استان‎ها ضرورتی است اجتناب‎ناپذیر.

وی با اشاره به گرانی کتاب، به خیران و نیکوکاران جامعه پیشنهاد کرد در این باره نیز کار خیر انجام داده و با کمک به روند چاپ و نشر کتاب، زمینه را برای افزایش کتاب وکتابخوانی در جامعه فراهم کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز