خبرگزاری کار ایران

احمدی مقدم:

با زبان تهدید و زور نمی‌توانیم با جامعه ایران صحبت کنیم

asdasd
کد خبر : ۱۶۴۲۵۹

در گذشته مردم برای جستجو کردن در خصوص موارد بی‌اخلاقی و فحشا به اینترنت مراجعه می‌کردند اما در حال حاضر این آمار کاهش یافته و حتی به زیر ۱۰ درصد و به آمار تک رقمی رسیده است / ما به دنبال اجتماعی کردن مسائل امنیتی هستیم، نه امنیتی کردن مسایل اجتماعی.

فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به اینکه جامعه ایران جامعه‌ای نیست که بتوانیم با آن با زبان تهدید و زور صحبت کنیم گفت: با مردم ایران باید با زبان احترام برخورد کرده و آنها را با ادب و مهربانی جلب کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، هفدهمین گردهمایی سراسری معاونان اجتماعی استان‌ها و پلیس‌های تخصصی ناجا با حضور اسماعیل احمدی مقدم در ستاد فرماندهی این نیرو برگزار شد.

احمدی مقدم در این گردهمایی طی سخنانی به بودجه بیست میلیاردی معاونت اجتماعی ناجا اشاره کرد و گفت: اگر توانسته‌ایم ۷۰ درصد از پرونده‌های تشکیل شده در کلانتری‌های را حل و فصل کنیم به این دلیل است که پلیس توانسته در مشاوره و مددکاری موفق عمل کند و قدرت حل و فصل را بالا ببرد؛ ما معتقدیم این مبالغ هزینه نیست چرا که پیشگیری بهتر از این است که ۵۰۰ میلیارد خرج کرده و گشت انتظامی اضافه کنیم.

احمدی مقدم در ادامه سخنان خود به سفر اخیرش به عراق اشاره کرد و گفت: تعداد پلیس عراق دو برابر ماست در حالی که این کشور از نظر وسعت چیزی معادل نیمی از کشور ما را داراست و در مقایسه با جمعیت ما ۴۰ درصد جمعیت کشور ایران را دارد؛ عراق نتوانسته از آشفتگی‌های دوران جنگ عبور کند و با ما از لحاظ امنیت داخلی فاصله زیادی دارد.

وی ادامه داد: اگر ما نیز می‌خواستیم صرفا نگاه امنیتی داشته باشیم باید سه برابر نیروی پلیس در حال حاضر را تهیه می‌کردیم این در حالی است که جامعه ایرانی را با اقتدار سخت نمی‌توان متقاعد کرد بلکه ادب، مفاهمه و جلب همکاری بیشتر تأثیرگذار است.

احمدی مقدم در همین راستا به هدفمندی یارانه‌‌ها اشاره کرد و گفت: مردم در این آزمون نشان دادند که به هر شکل که بخواهند تصمیم می‌گیرند و این طور نیست که هر چه مسئولان فکر کنند در مردم نیز تأثیر می‌گذارد؛ گرچه تلاش دولت برای متقاعد کردن مردم جهت انصراف از یارانه خوب بود اما همراهی مردم در حد انتظار دولتی‌ها نبود.

وی با اشاره به اینکه جامعه ایران جامعه‌ای نیست که بتوانیم با آن با زبان تهدید و زور صحبت کنیم گفت: با مردم ایران باید با زبان احترام رفتار کرد و نمونه‌ آن چهارشنبه‌آخر سال است؛ البته با اراذل و اوباش و مجرمان قاطع برخورد می‌شود.

وی در رابطه با سخن مقام معظم رهبری در مورد نوع فعالیت نیروی انتظامی اظهار داشت: ایشان کار ناجا را با جراحی مغز مقایسه کردند به این معنی که کار نیروی انتظامی باید بسیار دقیق باشد.

احمدی مقدم خاطر نشان کرد: نباید در اجرای مأموریت‌ها اشتباه عمل کنیم به طوری که اگر می‌خواهیم مجرمی را دستگیر کنیم اشتبا‌ها به خانه شخص دیگر ی برویم؛ در گزارشات ۱۹۷ که گا‌ها به دستمان می‌رسد مشابه این شکل شکایت‌ها را داریم.

فرمانده ناجا تأکید کرد: نباید با مسائل ساده برخورد شود چرا که ساده‌اندیشی و تقلیل‌گرایی موجب آسیب می‌شود؛ به دنبال این هستیم که در یک دهه‌ای که از چشم‌انداز باقی مانده به پلیس متفاوت و شایسته نظام اسلامی دست یابیم. دراین دیدگاه پلیس باید هوشمند، آگاه، مردمی، مودب، زیرک، دقیق، چابک و کارآمد باشد.

وی ادامه داد: نظامی ماندگار است که بتواند درک صحیح از جامعه و مطالبات مردم داشته باشد و مردم با مجموعه حاکمیتی خود احساس دوگانگی نکند.

احمدی مقدم به اجرایی شدن نظام شایسته‌سالاری اشاره کرد و گفت: پلیس عنصری است که به عنوان مجری و ضابط در هر جایی از کشور حق اجرای قانون را دارد و تا حدی جایگاه قاضی را داراست اگر بتوانیم افراد شایسته پلیس را در نظام شایسته‌سالار مستقر کنیم موفقیم.

این مقام ارشد انتظامی بار دیگر به تقدم امر پیشگیری بر اقدام اشاره کرد و گفت: اختصاص بودجه به مسائل اجتماعی هزینه نیست؛ اعتماد متقابل و رضایت مردمی سرمایه اجتماعی پلیس است.

وی به شرایط فعلی اقتصادی و اجتماعی کشور اشاره کرد و گفت: در بحثهدفمندی یارانه‌ها دولت عاقلانه و خوب عمل کرد و حملات نسبت به این فعالیت دولت غیرمنصفانه است؛ ما باید مراقب دشمنانی که منتظر هستند شکاف‌های داخل کشور شناسایی و بر روی آن سرمایه‌گذاری کنند باشیم چراکه منازعات داخلی باعثبی‌خاصیتی فعالیت‌ها می‌شود.

احمدی مقدم به اولویت‌های معاونت اجتماعی ناجا در سال جدید اشاره کرد و گفت: مشاوره و افزایش قدرت حل و فصل اجتماعی باید در نیروی انتظامی تقویت شود چرا که محل اعتماد مردم به پلیس است.

این مقام ارشد انتظامی گفت: توجه به رسانه‌ها و تعامل با آنان باید همواره مورد توجه ویژه باشد و این تعامل را نه یکطرفه بلکه چندسویه باید برقرار کرد.

وی از برخی هتاکی‌ها و بی‌ادبی‌های رسانه‌ای گلایه کرد و گفت: زمانی مطلبی به دست من رسید که روسای ناجا در حالی در اتاق‌های خنک خود نشستند که جوانان کشور در لب مرز‌ها و در سخت‌ترین شرایط مشغول خدمت هستند؛ ما هیچ‌گاه به مدیران اجازه استفاده از منابع تخصیص داده شده برای امور غیرمهم نمی‌دهیم و توجه ما به نقاط مأموریتی است، این طور هتاکی‌ها فضا را مسموم کرده و حتی را ه را بر نقد‌های سازنده نیز می‌بندد، ما نقد‌ها را می‌پذیریم اگر منصفانه باشد.

احمدی مقدم تقویت بعد اجتماعی را به عنوان عامل پیشگیری و حل مسائل امنیتی مهم ارزیابی کرد و گفت: ما به دنبال اجتماعی کردن مسائل امنیتی هستیم، نه امنیتی کردن مسایل اجتماعی.

وی افزود: زمانی بود که به دنبال پخش سریالی، ادعای بی‌ادبی به قوم بختیاری شد و خواستند این مسائل را امنیتی کنند و حتی در پی پخش سریال پایتخت عده‌ای مقابل استانداری مازندران جمع شدند، اما ما نمی‌خواهیم مسائل اجتماعی را امنیتی حل و فصل کنیم بلکه به دنبال فعالیت‌های بیشتر اجتماعی هستیم؛ چرا که دشمن هدفمند به دنبال کشف خلاءهای بین مردم و دامن زدن به آن است.

احمدی‌مقدم در ادامه نزاع را یکی از مسائل مهم در جامعه دانست و گفت: بیشتر قتل‌ها در کشور با نیت قبلی نیست و در طی یک مشاجره ممکن است قتلی به وقوع بپیوندد در این راستا باید به دنبال افزایش آستانه تحمل اجتماعی باشیم.

فرمانده ناجا به بحثفرهنگ و مدنیت جامعه ایرانی اشاره کرد و گفت: فرهنگ امری بلندمدت است و سرمایه‌گذاری در آن در یک بازده زمانی طولانی تأثیرگذار است، برای مثال راهنمایی و رانندگی ناجا چندین سال در بحثآموزش و فرهنگ‌سازی تلاش کرد و در سال‌های اخیر داریم نتیجه آن را می‌بینیم.

وی ادامه داد: باید سطح مدنیت و تشخص خود را افزایش دهیم تا وقتی فردی از خارج ایران به کشور وارد می‌شود حس نکند که وارد یک روستای بزرگ شده است.

این مقام ارشد انتظامی گفت: اگر ناهنجاری‌ها را در یک طرف و هنجار‌ها را در سمت دیگر قرار دهیم می‌بینیم که حرکت به سمت خوبی‌ها و هنجارهای جامعه بیشتر شده و شاهد کمتر شدن بی‌حیایی و تجری گروه‌های هنجارشکن هستیم؛ در گذشته مردم برای جستجو کردن در خصوص موارد بی‌اخلاقی و فحشا به اینترنت مراجعه می‌کردند اما در حال حاضر این آمار کاهش یافته و حتی به زیر ۱۰ درصد و به آمار تک رقمی رسیده است.

وی ادامه داد: در یک دهه گذشته آمار فساد و فحشا و بی‌اخلاقی در جامعه عمدتا کاهش و یا ثبات داشته و اگر در مواقعی اخبار مربوط به این موارد بیشتر می‌شود به این دلیل است که مردم به پلیس اعتماد بیشتری پیدا کردند و در مقابل پلیس نیز بیشتر می‌تواند آبروی مردم را در این راه حفظ کند.

احمدی مقدم خاطر نشان کرد: نباید بگذاریم متجریان فضای جامعه را به دست بگیرند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز