خبرگزاری کار ایران

عضو مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با ایلنا:

نحوه مدیریت شورای فقهی باید بررسی شود

asdasd
کد خبر : ۱۶۳۳۵

دیوانگی، کم عقلی و جهالت دشمنان را برای حمله به ایران نباید نادیده گرفت/ انتخابات آتی با تنش‌های انتخابات پیشین همراه نخواهد بود/ احتمال دارد اصولگرایان در انتخابات آتی هم، یكدیگر را تخریب كنند/آن‌هایی که حرمت شکنی می‌کنند دودش به چشمان خودشان خواهد رفت.

كرج - ایلنا: وضعیت اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم،جایگاه روحانیت در دولت نهم و دهم،ضرورت تشكیل شورای فقهی،احتمال حمله نظامی به ایران از جمله مواردی بود كه حجت الاسلام محسن کازرونی، به عنوان یکی از اعضای مجلس خبرگان رهبری، نماینده ولی فقیه، کار‌شناس مسائل سیاسی و امام جمعه کرج، در گفت‌وگو با ایلنا به آن پاسخ گفت.

متن گفت‌و‌گوی ایلنا با حجت الاسلام محسن کازرونی را در ادامه می‌خوانید.

با توجه به اختلافات درون گروهی‌که اصول گرایان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، ارزیابی شما از فضای آتی انتخابات کشور چیست؟

در مجموع کلیه انتخابات آتی با تنش‌های انتخابات پیشین همراه نخواهد بود و این انتخابات با فضای آرامی برگزار خواهد شد؛ البته اتمام هر دوره ریاست جمهوری با تنش‌هایی همراه است اما به نظر می‌رسد فضای انتخابات بعدی آرام باشد هرچند که صحبت در این مورد کمی زود است. البته اصل اختلاف را به هیچ وجه نمی‌شود از بین برد و زمانی نبوده که هیچ نوع اختلافی وجود نداشته باشد اما مهم‌ترین عامل برای افرادی که وارد صحنه‌های سیاسی می‌شوند، پذیرش قواعد لازم و لزوم پایبندی بر آن‌ها است.

برخی مسائل مانند جریان انحرافی و برخی تندروی‌ها موجب نوعی دو دستگی و اختلاف میان اصولگرایان شد كه تا امروز هم این اختلافات ادامه دارد، با توجه به چنین شرایطی وضعیت اصولگرایان در انتخابات آتی ریاست جمهوری را چگونه ترسیم می‌کنید؟

متاسفانه من که در انتخابات مجلس حضور داشتم از برخی گروه‌های اصولگرا پایبندی به برطرف کردن اختلاف نظر‌ها را ندیدم ولی حالا نمی‌خواهم پرونده گذشته باز شود. آن‌ها باید به جای اینکه مثلا به اخذ اصول مشترک بپردازند؛ در برخی از مسائل حساسیت‌های ویژه ایجاد نکنند و با توجه به اینکه همه آن‌ها در دسته اصولگرایان بودند به تخریب یکدیگر پرداختند و خروجی بدست آمده از این عمل چندان مطلوب نبود از این جهت احتمال دارد که در انتخابات آتی هم، شبیه این اتفاقات رخ دهد بنا بر این باید حوادثی که رخ می‌دهد را رصد کرد.

از نظر شما راه برون رفت از اختلاف نظر‌ها میان اصولگرایان چیست؟

اگر اصولگرایان به این نتیجه برسند که بالاخره در بحث سیاسی باید مسائل مشترکی را مد نظر قرار دهند و از مسائل فردی صرف نظر نمایند از تنش‌ها جلوگیری خواهد شد اما اگر تنش و اختلافات به اندازه‌ای افزایش یابد که نشود به خوبی با آن مقابله کرد جای بسی تامل و ناراحتی خواهد بود.من زمانی که با یکی دو نفر از اصولگرایان صحبت کردم دیدم آن‌ها هم همین دغدغه را دارند و باید تلاش خود را برای اخذ رای مساوی انجام دهند اما اگر افراد هر کدام دوباره به تبلیغ یک فرد خاص بپردازند اصولگرایان می‌بازند.

اختلاف نظرات میان اصولگرایان بر چه مبنایی است؟

مهم درک حساسیت مساله است بخشی از این مسائل طبیعی است و بخشی دیگر افرادی هستند که دست به دست هم می‌دهند تا مسائل را پیچیده‌تر کنند اما در هر صورت باید تدبیری اندیشید تا نتیجه حاصله بر مبنای رضایت اکثر اصولگرایان باشد.

با توجه به اینکه روحانیون همیشه از ابتدای انقلاب اسلامی ایران یکی از پیشگامان انقلاب و معتمدین مردم محسوب می‌شدند، نظر شما در خصوص توهین‌هایی که از سوی برخی اصولگرایان به روحانیون و علمای دینی از جمله آیت الله هاشمی رفسنجانی و آیت الله مهدوی كنی،حجت الاسلام ناطق نوری و.... که خود از روحانیون برجسته هستند صورت گرفت، چیست؟

مقام معظم رهبری به این مسئله عنایت داشتند و فرمودند، پیشرفتی که در مسائل علمی حاصل شده در مسائل اخلاقی حاصل نشده است؛ حتی در خطابه‌هایی که مقام معظم رهبری به مناسبت‌های مختلف داشتند خواستار فاش نشدن نام افراد و حفظ آبروی ان‌ها شدند. از این رو، اگر خط اخلاقی که مقام معظم رهبری تعیین کرده بودند طی می‌شد، شاید مسائل خیلی فرق می‌کرد.

البته نقد هیچ اشکالی ندارد؛ هیچ شخصیتی به دور از نقد نیست و بالاخره عملکرد‌ها باید مورد نقد قرار گیرد؛ اما نقد همراه با توهین و اهانت به دور از اخلاق است که پاسخ منفی آن هم در جامعه حس می‌شود؛ من فکر می‌کنم اگر سخنان مقام معظم رهبری سرمشق قرار گیرد به این مسائل دچار نمی‌شویم و شاهد حرمت شکنی و تکرار چنین رفتارهایی نخواهیم شد.

به هر روی، ادبیات دینی ما مملو از ارزش‌هایی است که باید حفظ شود و مطمئن باشید آن‌هایی که حرمت شکنی می‌کنند دودش به چشمان خودشان خواهد رفت وبا توجه به گردش جهان بالاخره خود ماهم مورد هدف قرار می‌گیریم و هیچ کسی سودی نمی‌برد؛ حالا اینکه مسائل از کجا سرچشمه می‌گرفت مهم نیست ولی چون ایران یک کشور اسلامی است باید در اخلاق سرمشق باشد و حتی اگر در مسائل علمی پیشرفت نکرد باید در مسائل اخلاقی پیشرفت کند و درحقیقت پیشرفت در مسائل اخلاقی برای جامعه ما موثر‌تر است و شایسته نیست زمانی که می‌خواهیم به پست یا مقامی برسیم اخلاق را زیر پا بگزاریم.

مطمئنا ضعف اخلاقی نشانه شکست است زیرا برای ما اخلاق سرمنشا است و امید می‌رود با خط مشی که رهبری تعیین می‌کند دیگر این صحنه‌ها تکرار نشود و همه در نظم، اخلاق، دیانت و تقوا اسوه باشند؛ بالاخره این یک میدان مسابقه است مطمئنا یک نفر بیشتر رئیس جمهور نخواهد شد و این طبیعی است و هیچ کسی هم نباید ناراحت شود.

شاید از برخی منظرها تصور می‌شد در دولت نهم و دهم جایگاه روحانیت بیش از همیشه گرامی داشته شود اما شروع دولت با اتهام زنی به روحانیون آغاز شد و حتی برخی مدعی بودند كه در این دولت قبح جایگاه روحانیت شكسته شد،نظر شما در این خصوص چیست؟

همیشه باید از گذشته برای آینده درس عبرت گرفت و به نکته‌هایی که مقام معظم رهبری اشاره کردند مبنی بر اینکه دین ما عین دیانت ماست گردن نهاد. حتی در جریان اهانت به پیامبر نیز بحث بر سر این بود که هیچ کس حق اهانت به کس دیگری را ندارد زیرا پیامبر که امام بشریت است به هیچ مومن و هیچ انسانی توهین نکرد و هیچ کس را نیز محق این کار ندانست.

نظر حضرتعالی درخصوص تشکیل شورای فقهی چیست؟

شورای فقهی اگر به این معنا باشد که یک فقیهی شورای فقهی داشته باشد که در آن به بحث و گفتگو بپردازد باید گفت که تمامی مراجع، این شورای فقهی را دارند و در آن شاگردان یا افرادی حضور دارند که به بحث در مورد مسائل مختلف می‌پردازند اما اگر مراد از شورای فقهی این باشد که یک نفر فتوا ندهد و به جای آن یک شورا فتوا بدهد در تاریخ تشیع امری بی‌معنا خواهد بود.

اما این مساله که یک شورا بتواند فتوا دهد قابل تامل است و همچنین اگر قرار باشد که شورا بیاید فتوا دهد باید مدیریت آن را نیز محل پرسش دانست و بررسی کرد اما سوال این است که آیا فتوای شورایی، اصلا می‌تواند حجت داشته باشد. در هر صورت هر شورا به کسی نیاز دارد که در ارتباط با شورا تصمیم گیری کند و اگر مراد این است که شورای فقهی کمکی برای نظام باشد امر جدیدی نیست زیرا پیش از این نیز همین طور بوده است.

 پیش بینی شما از وضعیت آتی کشور با وجود تشدید تحریم‌ها و تهدیدها چیست؟

مسئله تحریم‌ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی شروع شد و اکنون تشدید یافته در این مدت نیز کشور ایران از شرایط و حوادث سختی عبور کرده است. اما اگر در این میان بتوان به منابع داخلی تکیه و حس اعتماد به نفس را در خود تقویت کرد می‌توان از ظرفیت‌های داخلی به طور کامل بهره برد. البته اگر در این میان از موضع هسته‌ای خود کوتاه بیاییم و از بحث هسته‌ای کنار بکشیم شاید تمام مسائل کشور حل شود اما پرسش اینجاست که پس چه تفاوتی میان ایران و کشورهای دیگری که در طول استکبار جهانی حرکت می‌کنند چیست؟ اگر قرار بر تسامح با استکبار جهانی بود دیگر چه دلیلی داشت که انقلابی در کشور رخ می‌داد و این همه جوان در این مسیر به شهادت می‌رسیدند. بالاخره زمان سختی بر ما گذشته اما بعد از هر سختی آسانی هم هست و خداوند هم کمک می‌کند ما هم اگر از اصول اخلاقی و از نیرو‌ها استفاده بکنیم، اعتماد به نفسمان راداشته باشیم، هیچ زمانی نمی‌رسد که اراده جمعی پیروز نشود. به هر روی، این سختی‌ها می‌گذرد و فشار‌ها کم می‌شوند و این امر بدون استقامت و اراده مردم عزیز ایران می‌سر نخواهد بود.

در خصوص تهدیدهای نظامی هم باید بگویم،این ترفند‌ها و تهدیدات طبیعی است ولی با توجه به اوضاع موجود و شکست‌های پی در پی که دشمنان در افغانستان، عراق و در کشورهای اسلامی متحمل شدند، بعید به نظر می‌آید که این‌ها چنین پروژه‌ای را بخواهند انجام دهند و جنگی را آغاز کنند، اما در عین حال این گزینه نباید منتفی در نظر گرفته شود و باید هر گونه آمادگی برای مقابله با حملات نظامی در کشور وجود داشته باشد. در هر صورت احتمال این امر ضعیف است و با توجه به تغییراتی که در کابینه ریاست جمهوری آمریکا در شرف انجام است به هر روی دیوانگی، کم عقلی و جهالت دشمنان را نباید نادیده گرفت و آمادگی خود را در دفاع از مملکت باید حفظ کرد.

گفت‌و‌گو: شیما خاکدامن

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز