خبرگزاری کار ایران

رضا درستکار:

خط ویژه همزمان مورد توجه منتقدان و مخاطبان قرار گرفته است

کد خبر : ۱۶۲۶۴۲

فیلم خط ویژه دو اتفاق ویژه را به خود اختصاص داده است آن گونه که جز معدود فیلم‌های سینمایی است که هم از سوی مردم و از سوی جامعه منتقدین مورد توجه قرار گرفته است و در جشنواره سی و دوم فیلم فجر به عنوان بهترین فیلم شناخته شده است.

رضا درستکار معتقد است که فیلم خط ویژه از معدود فیلمهای است که هم توسط مخاطبان و هم از سوی منتقدان مورد توجه جدی قرار گرفته است

به گزارش خبرنگار ایلنا رضا درستکار که در برنامه هفت سینمایی حاضر شده بود با اشاره به فیلم خط ویژه گفت: فیلم خط ویژه دو اتفاق ویژه را به خود اختصاص داده است آن گونه که جز معدود فیلم‌های سینمایی است که هم از سوی مردم و از سوی جامعه منتقدین در جشنواره سی و دوم فیلم فجر به عنوان بهترین فیلم شناخته شده است و به زعم بنده بهترین فیلم اکران است که علت آن را می‌توان در خرق عادت و ساخت آن در یک نسبت متناسب دانست که یک تعادل خوب در همه زوایای فیلم را رقم زده است که این نکات نیز کمتر در سینمای ایران اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: این فیلم ضرب خوبی دارد و فیلم جوانان است و با نقد جامعه حرکت می‌کند و فیلم زمان خود است و آغاز یک دوره تازه‌ای را از طریق نمایش جامعه و قهرمانان بر آمده از آن و جامعه گرایی نوید می‌دهد. درستکاردرتوضیح تعادل و ضرب خوب فیلم خط ویژه بیان داشت: زمانی که ساختمان فیلمی سست و دچار ضعف است کمتر می‌توان وارد محتوای فیلم شد و بدان پرداخت و تمام بررسی‌ها به ساختمان آن نیز معطوف می‌شود. اما فیلم خط ویژه چهارچوب و ساختمان درستی دارد و همه چیز در یک تعادل روشن است. با این تعریف که هشت قهرمان دارد و در توضیح معرفی شخصیت‌ها و قهرمان و ضد قهرمان‌های خود امتیازهای لازم را بدست می‌آورد و ما را به حیطه محتوار وارد می‌سازد. یعنی هدف گیری که فیلم درباره جامعه گرایی دارد و شرایطی که جامعه برای فرد فراهم می‌آورد و فرد رااز مسیر خود منحرف می‌سازد در این فیلم به خوبی مطرح شده است.

درستکار با بیان اینکه فیلم خط ویژه حس خوبی را در مخاطب ایجاد می‌کند و با نوعی خویشاوندی و دل نگرانی با موضوع روبرو می‌شود گفت: این نکات سبب می‌شود که مخاطب به ثقل موضوع رهنمون شود. و به قدری قهرمان‌ها و موضوعات به خوبی چیده شده‌اند که معنای اصلی را به وجود می‌آورند.

رضا درستکار افزود: نئوفرمالیست‌ها معتقدند اگر در فیلم تمام موضوعات را درست چیده باشیم و فیلم از همه زوایا قابل پذیرش باشد اما به گونه‌ای باشد که مخاطب با معنای آن همراهی نکند و نسبت به آن احساس رضایت و خرسندی نداشته باشد آن فیلم به ثمر نرسیده است. وی افزود: اگرچه که مطابق گفته‌های آقای شهبازی فیلم ساختار کلاسیکی دارد اما با رویکرد مدرن به جلو گام بر می‌دارد و اینکه یک فیلم به تنهایی ساختار روایت‌گری کلاسیک دارد امتیاز نیست. در سوی دیگری از صحبت‌های پیرامون نقد فیلم خط ویژه رامتین شهبازی افزود: خارج از فضای فیلمنامه اولین ایرادی که می‌توان به کارگردانی این اثر گرفت، نوع و جنس بازیگران و نوع قاب بندی‌ها است. ضمن آنکه آشفتگی دنیای آدم‌ها در لامکان‌ها را می‌تواند درقسمت‌های مختلف دید و اما این فیلم در نوع چینش میزانس‌ها و قاب بندی‌ها به کارهای تلویزیونی نزدیک شده است.

رامتین شهبازی در ادامه صحبت‌های درستکار به بیان نقطه نظرات خود از دیدگاه علمی پرداخت و اشاره داشت: زمانی که با یک اثر هنری برخورد می‌کنیم علی رغم هماهنگی‌هایی که دارد به مثابه یک کل همگرا با آن مواجه می‌شویم. اما زمانی که در مقام مخاطب هستیم یک وجه از کار نسبت به سایر وجوه توجه ما را بیشتر به خود معطوف می‌دارد. که این موضوع در این فیلم و سایر فیلم‌های مصطفی کیایی رخ داده است. وی افزود: وجهی که توجه را بیشتر با خود همراه می‌سازد این است که کیایی فیلنامه نویس بهتری نسبت به کارگردانی یک اثر است. از این لحاظ که هر چقدر که وی در ساختار نقاط قوت فیلمنامه خوب عمل می‌کند اما در اجرای آن با ضعف روبه رو است و به تعبیری برگ برنده فیلم فیلمنامه آن است.

شهبازی که در بخشی از گفته‌های خود به نظریه رولان بارت اشاره داشت و تحت این مجموعه از دو منظر توزیعی و ترکیبی آثار را بررسی کرد تاکید کرد: فیلمنامه بر اساس یک الگوی کلاسیک داستانی و ساختمند مخاطب را با خود درگیر می‌کند و ابتدا، میانه و انتهایی دارد. اما وقتی فیلمی بر اساس ساختار روایی عمل می‌کند می‌تواند تاثیر گذاری برجسته‌ای را با خود به همراه داشته باشد.


مصطفی کیایی؛ کارگردان و نویسنده فیلم روی خط هفت حضور یافت و بیان داشت: در این فیلم سه کلوز آپ نشان داده‌ایم و در ساختارکارگردانی نیز به یک نوع میزانسی رسیده‌ام وتلاش می‌کردم دکوپاژ و کارگردانی کارم در خدمت رسیدن به آن برآیند جمعی از عوامل و قهرمانانی که داشته‌ام باشد.

وی بیان داشت: در مجموع کار از دکوپاژ تا رضایت بازیگران را مد نظر قرار داده بودم و سعی در رعایت یکدستی آن هارا داشتم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز