خبرگزاری کار ایران

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور:

پیشگیری از اعتیاد اولویت اول برنامه‏های ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور است

asdasd
کد خبر : ۱۶۲۲۱۸

شناسایی و علل مسائلی نظیر بیکاری که در پشت پرده قرار دارد و طراحی تاکتیکهای مناسب در این راستا می تواند در کاهش گرایش به مصرف مواد مخدر اثربخش باشد.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: پیشگیری از اعتیاد از موضوعات مهم و اولویت اول برنامه های ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور است.

به گزارش ایلنا از گرگان، دکتر " علیرضا جزینی " پیش از ظهر امروز در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان در تشریح ویژگیهای اجرای پیشگیری اظهار داشت: بحثپیشگیری باید جنبه جمعی و اجتماعی داشته و هدف اصلی آن اثرگذاری بر مواردی باشد که نقش تعیین کننده ای در این حوزه دارند.

وی ادامه داد: نداشتن جنبه قهرآمیز بارزترین ویژگی و مفهوم اصلی پیشگیری است و باید توجه داشته باشیم که پیش گیری زمانی موثر است که پیش از ارتکاب جرم صورت گیرد.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با تأکید بر دعوت مردم به مشارکت در این حوزه خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم تا در زمان معین با تعیین اولویت ها و انتخاب تاکتیکهای مناسب، مسائل و آسیبهای حاصل از اعتیاد و موادمخدر را با مردم در میان بگذاریم تا در راه پیشگیری و مبارزه از نقش حساس و حیاتی جامعه و خانواده ها بهره مند شویم.
به گفته وی برگزاری کلاسها و دوره های آموزشی و اطلاع رسانی درست، از مصادیقی است که برای جلب مشارکت هر چه بیشتر مردم می تواند موثر باشد.

جزینی مسأله محوری را گام دوم در حوزه پیشگیری دانست و افزود: شناسایی و علل مسائلی نظیر بیکاری که در پشت پرده قرار دارد و طراحی تاکتیکهای مناسب در این راستا می تواند در کاهش گرایش به مصرف مواد مخدر اثربخش باشد.
وی بیان داشت: خوشبختانه اسناد بالا دستی در حوزه مبارزه با مواد مخدر زیاد است و سیاستهای ابلاغی و رهنمودهای مقام معظم رهبری و ریاست محترم جمهور به عنوان ریاست ستاد می تواند گره گشای فعالیتهای ما در این حوزه باشد.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور تصریح کرد: طبیعی است که زمانیکه همه دست بدست هم دهند بسیاری از معضلات وکاستی ها مرتفع خواهد شد از این رو تأکید داریم که تمامی نهادها و سازمانها در کنار ۱۱ وزارتخانه عضو ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور پای کار بیایند تا بتوانند سهمی در مبارزه با این این بلای خانمانسوز داشته باشند.

وی با تآکید بر نقش خانواده ها در این راه یادآور شد: خانواده ها به عنوان کوچکترین نهاد اجتماعی نقشی بسیار تعیین کننده در پیشگیری از اعتیاد دارند و می توانند با سبک تربیت دینی و اخلاق مدارانه در کنار آموزش مهارتهای زندگی فرزندان و عزیزان خود را از دام اعتیاد و مواد مخدر مصون بدارند.

جزینی اضافه کرد: مدرسه و دانشگاه به عنوان دومین پایگاه اجتماعی فرزندان ما می توانند نقش مهمی داشته باشند، همین طور از تمامی رسانه ها بویژه رسانه ملی انتظار داریم که با آگاه سازی و اطلاع رسانی مناسب خود، حساسیت موضوع را در بین مردم و مسئولان بالا ببرند.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور استفاده از پتانسیل پایگاههای بسیج به عنوان ظرفیتهای اجتماعی فعال و کنترل بر صنوف بویژه در حوزه گیاهان دارویی و عطاریها را از دیگر ضروریات مهم در این حوزه برشمرد.

وی با اشاره به آمارهای ارائه شده درخصوص مجرمین حاضر در زندانهای استان گفت: اینکه ۸۲ درصد از دستگیرشدگان مرتبط با سرقت که در زندانهای استان بسر می برند سابقه اعتیاد و مصرف مواد مخدر دارند باید دستاویزی باشد برای مسئولین انتظامی استان تا با جمع آوری معتادان از کف خیابانها شاهد کاهش جرم و بزه و افزایش امنیت عمومی در جامعه باشیم.
دکتر جزینی با اشاره به تعداد مراکز درمانی دولتی در استان بیان داشت: ۷ شهرستان از ۱۴ شهرستان استان گلستان فاقد مراکز درمانی دولتی می باشد که ایجاد این مراکز در آن شهرستانها باید در دستور کار مسئولین استان قرار داشته باشد.

وی در پایان تأکید کرد: ایجاد سند جامع پیشگیری از اعتیاد، ضرورت پیگیری دستگاههای عضو کمیته فرهنگی و پیشگیری برای اجرایی شدن این سند در استان، پیگیری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان جهت ایجاد نمایشگاه دائمی پیشگیری از اعتیاد، آموزش مداوم و مستمر نیروهای شاغل در مراکز درمانی و ایجاد هماهنگی بین دستگاه قضایی و نیروی انتظامی استان از مواردی است که باید در دستور کار شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان قرار بگیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز