خبرگزاری کار ایران

پاسخ‌ جنتی به سوال نمایندگان درباره ممیزی، لغو برخی جشنواره‌ها، صدور مجوز نشر چشمه

asdasd
کد خبر : ۱۶۲۰۹۶

از نشر چشمه تعهد گرفتیم قوانین وزارت ارشاد را رعایت کند تا بتواند به فعالیت خود ادامه دهد / اعلام کردیم هر نشری خود ممیزی را اعمال کند اما انتشاراتی‌ها زیربار این موضوع نرفتند / برای آوردن دو هنرمند کشته شده ایرانی از خارج از کشور هزینه‌ای پرداخت نشده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ روز گذشته(۲ اردیبهشت) در کمیسیون فرهنگی مجلس حضور پیدا کرد و به سوالات نمایندگان مجلس شورای اسلامی پاسخ داد.

به گزارش ایلنا؛ سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس، با یادآوری جلسه روز گذشته این کمیسیون و سوال تعدادی از نمایندگان از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در جلسه دیروز سوالاتی درخصوص ممیزی کتاب، علت لغو برخی جشنواره‌های هنری و چرایی مجوز به فعالیت نشر چشمه مطرح شد.

سیدعلی طاهری در تشریح جزئیات دستور کار سه‌شنبه(۲ اردیبهشت) کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: جلسه با حضور علی جنتی برگزار شد و ابتدا بحثاهمیت مسایل فرهنگی کشور با توجه به نامگذاری امسال مورد بحثو بررسی قرار گرفت.

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین باتوجه به دغدغه‌ها و نگرانی‌های مقام معظم رهبری نسبت به مسایل فرهنگی کشور قرار شد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن اهتمام ویِژه نسبت به مسایل فرهنگی برنامه شفافی در این خصوص داشته باشد.

دلیل دفن دو هنرمند ایرانی مقیم خارج در قطعه هنرمندان

این نماینده مردم در مجلس نهم، ‌با یادآوری سوال تعدادی نمایندگان از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: ابتدا مجتبی رحماندوست نماینده مردم سوال خود را از جنتی مطرح کرد.

وی تاکید کرد: پرسش اول درباره چرایی دفن دو هنرمند ایرانی مقیم خارج در قطعه هنرمندان بود که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی این‌گونه پاسخ داد؛ باتوجه به سابقه هنری خانواده‌های این دو فرد که در خارج از کشور کشته شده‌اند و ارایه درخواست‌هایی برای دفن آن‌ها در قطعه هنرمندان، برای هم‌دردی با خانواده‌های این مقتولان با درخواست آن‌ها موافقت کردیم.

طاهری افزود: جنتی در توضیح دفن دو هنرمند کشته شده ایرانی در خارج از کشور اعلام کرد که برای آوردن این دو مقتول به ایران هزینه‌ای پرداخت نشده است که درنهایت مجتبی رحماندوست از پاسخ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قانع شد.

علت لغو جشنواره افق، جشنواره تئا‌تر رضوی

وی درباره سوال قاسم جعفری نماینده مردم بجنورد در مجلس تاکید کرد: جعفری سه سوال از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ‌ مطرح کرد؛ اولین سوال وی درباره علت لغو جشنواره افق بود که وزیر اعلام کرد این جشنواره در تیرماه ۹۲ و قبل از آغاز به کار دولت یازدهم لغو شد اما براساس مستندات برگزارکنندگان دیگر تمایلی به برگزاری این جشنواره نداشتند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، ‌درباره قانع شدن جعفری از پاسخ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: قرار شد جنتی مستندات خود را درباره علت لغو جشنواره افق در جلسه دیگری ارایه کند و درآن زمان، جعفری نماینده مردم بجنورد قانع شدن یا نشدن خود را از پاسخ وزیر اعلام دارد.

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه سوال دیگر قاسم جعفری درباره علت لغو جشنواره تئا‌تر رضوی در خراسان رضوی بود، ادامه داد: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این سوال اعلام کردند که این مسئولیت برعهده اداراه کل خراسان رضوی است که به دلیل کمبود هزینه خواستار لغو آن شدند اما مسئولان با لغو این جشنواره، درصدد برگزاری همایش علمی برآمدند که این همایش با استقبال خوبی نیز مواجه شده است.

وی درباره قانع شدن جعفری از پاسخ سوال دوم خود از جنتی تصریح کرد: نماینده مردم بجنورد بازهم از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست داشت تا در جلسه دیگری مستندات لازمه نسبت به علت لغو جشنواره تئا‌تر رضوی در خراسان رضوی ارایه شود و آن زمان قانع شدن یا نشدن خود را عنوان خواهد کرد.

طاهری یادآور شد: سوال دیگر قاسم جعفری درباره این بود که چرا برخی با نام انقلاب و امام(ره)، حرف‌هایی زده که امام(ره) را زیر سوال می‌برد، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هرکسی در جامعه اظهار نظر می‌کند و این اظهارات اگر در مطبوعات به چاپ رسد قانون باید با آن برخورد خواهد داشت؛ بعد از توضیحات جنتی، نماینده بجنورد اعلام کرد که از این پاسخ وزیر قانع شده است.

علت مجوز به نشر چشمه و نگاه وزارت فرهنگ به ممیزی سینما

این نماینده مردم در مجلس نهم، ‌ درباره سوال زهره طبیب‌زاده نوری نماینده مردم تهران، افزود: وی چند سوال را مطرح کرد که پرسش اول وی درباره علت مجوز به نشر چشمه بود.

وی تاکید کرد: وزیر در پاسخ به پرسش اول طبیب‌زاده نوری، عنوان کرد: در گذشته نشر چشمه حکم معلق بودن فعالیت را داشت که این حکم اسفند سال گذشته به پایان می‌رسید، بعد از بررسی‌های انجام شده نسبت به علت صدورچنین حکمی متوجه شدیم که این نشر تخلفاتی را انجام داده است که ما از این نشر تعهد گرفتیم تا قوانین وزارت ارشاد را از این پس رعایت کند تا بتواند به فعالیت خود ادامه دهد که در ‌‌نهایت طبیب‌زاده نوری از این پاسخ قانع شد.

طاهری، یادآور شد: سوال بعدی طبیب‌زاده درباره نگاه وزارت ارشاد درباره بحثممیزی به کتاب و سینما مطرح شد که جنتی اعلام کرد ما عنوان کردیم که هر نشری خود ممیزی را اعمال کند اما انتشاراتی‌ها زیربار این موضوع نرفتند؛ جنتی افزود ما معتقد به رعایت قانون هستیم و در این میان نباید سلیقه‌ای برخود شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم یادآور شد: طبیب‌زاده نوری از جنتی درخواست کرد تا مستندات خود را درباره ممیزی سینما در جلسه بعدی ارایه و درآن زمان قانع شدن یا نشدن خود را اعلام کند.

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا به سوال دیگر طبیب‌زاده نوری اشاره کرد و گفت: سوال بعدی وی درباره پخش مستندهای مساله‌دار در جشنواره سینما حقیقت بود که قرار شد در جلسه دیگری بازهم در این مورد مستندات لازم ارایه شود.

تخصیص غیرعادلانه یارانه مطبوعات

طاهری باتاکید بر اینکه یارانه مطبوعات و تخصیص غیرعادلانه آن از دیگر محور سوال طبیب‌زاده به شمار می‌رفت، افزود: جنتی پاسخ این پرسش را به انتظامی معاون خود ارجاع داد که انتظامی نیز عنوان کرد تاکنون ضابطه‌ مشخصی در یارانه مطبوعات وجود نداشته اما اکنون درصدد رعایت این ضابطه‌مندی هستیم که طبیب‌زاده نیز عنوان کرد؛ من باید مستندات این ضوابط را مشاهده کنم تا بتوان اظهارنظر بهتری داشته باشم.

وی با یادآوری سوال ایرج ندیمی نماینده مردم لاهیجان، تاکید کرد: سوال وی نیز قرار شد در جلسه دیگری مطرح شود.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، گفت: سوال قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه از وزیر فرهنگ و ارشاد به جلسه بعد موکول شد و نعمتی نماینده مردم اسدآباد از سوال خود نیز انصراف داد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز