خبرگزاری کار ایران

شاه آبادی:

شناسایی ظرفیت‌های هنری جدید در هفته هنر استان‌ها

asdasd
کد خبر : ۱۶۲۰۶

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: هنرمندان بزرگی در نقاط مختلف کشور هستند که می‌توانند فرصت‌های جدیدی بیافرینند. امروز احساس می‌کنیم با برگزاری هفته هنر استان‌ها داشته‌هایی که شاید از آن‌ها غافل بوده‌ایم شناسایی شده است.

ایلنا: آیین گشایش هفته هنر گیلان شامگاه روز گذشته با حضور حمید شاه آبادی، محمد شیخان معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهور و استاندار و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان و جمعی از چهره‌های فرهنگی و هنری این استان در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.
به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ در این مراسم حمید شاه آبادی گفت: برنامه هفته هنر استان‌ها به ایستگاه هجدهم رسیده و خوشحالم که قرعه این بار به نام گیلان افتاد که استانی سرسبز با مردمی دوست داشتنی است.
وی در ادامه ابراز کرد: شاید در ابتدا تصور نمی‌شد که از هفته‌های هنر این چنین استقبال شود، اما خوشبختانه ادارات کل ارشاد استان‌ها پا پیش گذاشتند و ظرفیت‌های استان‌ها را برای مردم تهران به نمایش گذاشتند و بسیاری از گنج‌های نهفته را باز کردند.
شاه آبادی بیان کرد: ما امروز در بسیاری از عرصه‌های علمی و پژوهشی جایگاه جهانی داریم، از طرف دیگر باید توجه کنیم که تمدن ایران و مردم آن با هنر و تمدن عالی شناخته شده است. امروز هنر وظیفه معرفی ایران اسلامی را دارد که خوشبختانه تا امروز اتفاق‌های بزرگی از کاروان هنر ایران در دنیای جلوه‌گری کرده است چرا که زبان هنر، بی‌بدیل و بی‌واسطه و ماندگار است.
وی در ادامه با اشاره به فضای معنوی زندگی ایرانیان گفت: ظرفیت هفته هنر استان‌ها جلوه‌گری استعدادهای درونی کشور بوده و آنچه که ما داریم همه این هنر و فرهنگ است که در دین و مذهب ما ریشه دارد و در نزد اقوام مختلف موجود است.
معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: ظرفیت‌های هنری استان‌های مختلف را بررسی کردیم و متوجه شدیم در هر یک از استان‌های ما ظرفیت‌های بسیاری در عرصه هنر وجود دارد. استان گیلان هم در بسیاری از بخش‌ها این ظرفیت را دارد و باید با جدیت این مسیر را دنبال کند.
معاون امور هنری تصریح کرد: هنرمندان بزرگی در نقاط مختلف کشور هستند که می‌توانند فرصت‌های جدیدی بیافرینند. امروز ما احساس می‌کنیم که کشور ما با داشته‌هایی که شاید از آن‌ها غافل بوده‌ایم، آشنا‌تر می‌شود.
شاه آبادی همچنین هفته‌های هنر را فرصتی برای هنرمندان تهرانی دانست و گفت: هفته‌های هنر نه تنها فرصتی برای هنرمندان شهرستانی است، بلکه هنرمندان تهرانی هم می‌توانند از این فرصت به خوبی استفاده کنند. مردم تهران در سفر به استان‌ها بیشتر با جغرافیا و بناهای تاریخی آشنا می‌شوند و این فرصت را ندارند که با فرهنگ و هنر استان‌ها آشنایی پیدا کنند. هفته هنر در جهت آشنایی بیشتر با هنر استان‌ها است.
وی در ادامه افزود: ما برای دست یافتن به یک هدف والا باید به داشته‌های خود نگاه کنیم، وقتی در داشته‌های خود جستجو کنیم متوجه می‌شویم که در بسیاری از مسیر‌ها و برداشت‌هایی که داشته‌ایم باید بازنگری کنیم.
همچنین نیکرو مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان گیلان دراین مراسم گفت: گیلان سرزمینی با تنوع قومی و زبانی و فرهنگی و با باورداشت‌های بسیار غنی است. اقوامی با آداب مختلف اما با همزیستی مسالمت آمیز.
وی در ادامه عنوان کرد: نقش گیلان در شکل گیری قیام نهضت مشوطه در مبارزه با استبداد داخلی و استعمار خارجی بر کسی پوشیده نیست. گیلان با نام افتخارآمیز در عرصه هنرهای مختلف می‌درخشد.
سپس استاندار گیلان در سخنانی گفت: گیلان در درون ایران معنا دارد، گیلان فرهنگی دارد که برابر با تمدن چند کشور منطقه است. گیلانی‌ها افرادی استدلال پذیر هستند و با استدلال اسلام آوردند. گیلان ۱۵ بار توسط خلیفه دوم مورد تعرض قرار گرفت تا اسلام بیاورد. اما گیلانی‌ها زور را نپذیرفتند و به استدلال ایمان آوردند.
وی افزود: میرزا به این دلیل جمهوری اعلام کرد که به او امر می‌کردند نه ارشاد و استدلال، گیلانی زور را نمی‌پذیرد.
وی در ادامه ابراز کرد: ما در گیلان اولین فرودگاه، اولین گمرک، اولین دبیرستان، اولین روزنامه را داریم. گیلان محل تبادل فرهنگ با خارجی‌ها بوده است، خوبی‌های فرهنگ غرب را می‌گرفته و خوبی‌های فرهنگ خودمان را به آن‌ها می‌داده است.
اجرای نمایش آئینی «دعای باران»، اجرای موسیقی محلی و دستون خوانی توسط ناصر وحدتی با همراهی هنرمندان گیلانی و تجلیل از هنرمندان این استان بخش‌های مختلف این برنامه را تشکیل می‌داد.
جلیل واقع طلب، شاعر؛ ناصر مسعودی، خواننده؛ فرهاد مهران فر، فیلمساز؛ ناصر وحدتی، خواننده؛ علی محجوبی، نقاش؛ محمد فلاح‌پور، قاری قرآن؛ کمیل رضوان خواه، نویسنده؛ حجت السلام صدیق عربانی، پژوهشگر و شاعر هنرمندانی بودند که مورد تقدیر قرار گرفتند.
هفته هنر گیلان تا روز چهارشنبه، دهم آبان ماه در فرهنگسرای نیاوران برپاست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز