خبرگزاری کار ایران

نمایش مبنای دوستی ملت‌ها می‌شود؛

«آخرین برگ» ایران و آمریکا برای گسترش صلح جهانی

asdasd
کد خبر : ۱۶۱۰۶۴

داگ کاستر بازیگر آمریکایی نمایش " آخرین برگ ": امیدوارم با این اثر به نقاط گوناگون جهان سفر کنیم و برای کودکان بسیاری اجرا داشته باشیم.

نمایش " آخرین برگ " به کارگردانی محمد برومند با همکاری هنرمندانی از کشور آمریکا برای اجرا در نقاط آسیب دیده از جنگ در ایران و دیگر کشورها همچنین به منظور رساندن پیام صلح و دوستی مردم ایران به جهانیان آماده می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد برومند که قصد دارد این نمایش را علاوه بر ایران در بسیاری از کشورهای جهان روی صحنه ببرد درباره دلایل خود برای این تصمیم گفت: زمانی که برای اجرا به دیگر کشورها سفر می‌کردیم وقتی می‌گفتیم از ایران آمده‌ایم نمی‌دانستند درباره کدام کشور صحبت می‌کنیم و در نهایت هم وقتی بیشتر توضیح می‌دادیم تصور این بود که ما عرب هستیم و تروریست.

وی ادامه داد: بر همین اساس تصمیم گرفتم اثری در نفی خشونت و حفظ طبیعت اجرا کنم که به بهانه‌ آن پیام صلح و دوستی ایرانیان را به مردم دیگر کشورها اعلام کنم.

این کارگردان درباره زبان و شیوه اجرا توضیحاتی ارائه کرد و اظهار داشت: هنگامی که نمایش‌هایی با زبان انگلیسی و یا فارسی روی صحنه می‌بردیم، حتی با داشتن ترجمه برای تماشاگران، احساس می‌کردم مخاطب نمی‌تواند با اثر ارتباط کامل برقرار کند. به همین علت اثری بدون دیالوگ خلق کردم که تلفیقی از موسیقی، حرکات موزون، اجرای عروسکی و با بهره‌گیری از هنر انمیشین و سینما اجرا می‌شود.

برومند با اعلام روز جهانی صلیب سرخ به عنوان زمان شروع اجرا در تهران و ایران بیان کرد: نکته مهم در اجرای پروژه مورد نظر این است که ما کاملا به صورت خصوصی و بدون دریافت حمایت دولتی نمایش را به صحنه می‌بریم و اداره کل هنرهای نمایشی تنها در زمینه صدور مجوزهای لازم با ما همکاری داشته است.

داگ کاستر بازیگر آمریکایی نمایش " آخرین برگ " درباره همکاری خود با این گروه گفت: من در حال سفر و نوشتن بودم که با گروه سیمرغ آشنا شدم و شانس همکاری با این گروه برایم فراهم شد. امیدوارم با این اثر به نقاط گوناگون جهان سفر کنیم و برای کودکان بسیاری اجرا داشته باشیم.

این بازیگر اضافه کرد: من تا امروز برای کودکان زیادی به اجرا پرداختم و هنگام کار برای این گروه سنی بیشتر کارتون‌های مورد علاقه‌ آن‌ها مانند گوفی و باگزبانی را مدنظر قرار می‌دهم.

وی با ارائه توضیحاتی در خصوص حضور در ایران و تجربه آشنایی با تئاتر ایران افزود: برای نخستین مرتبه است که به ایران سفر می‌کنم و قبلا چیز زیادی از ایران به ویژه شیوه کار هنرمندان تئاتر نمی‌دانستم. اما در تمرین‌ها متوجه شدم شیوه کار با آنچه ما در آمریکا تجربه می‌کنیم تفاوت چندانی ندارد و به راحتی با کارگردان ارتباط برقرار کردم. به اندازه‌ای که حتی بعضی مواقع اصلا نیاز به دیالوگ نیست و آنچه مد نظر دارد را به سرعت متوجه می‌شوم.

برومند با بیان اینکه اجرای این اثر یک نهضت جهانی برای صلح و دوستی است اظهار داشت: برای اجرای جهانی با دوستان و هنرمندان بسیاری مشورت کردم. بر همین اساس پس از اجرا در ایران تمام ابزار و وسایل خود را در اختیار گروه دیگری قرار می‌دهیم و آن‌ها تا پایان تور دو ساله ما در دیگر نقاط جهان، این نمایش را در ایران اجرا می‌کنند.

وی افزود: همینطور وقتی به دیگر کشورها سفر می‌کنیم گروهی را آموزش می‌دهیم و ابزار را در اختیار آن‌ها می‌گذاریم تا پس از ما به اجرا ادامه دهند. ما پولی از دولت دریافت نمی‌کنیم بلکه فقط می‌خواهیم برای ادامه اجرا از گروه پس از ما حمایت کند.

کارگردان نمایش " آخرین برگ " پایان هر شب اجرا با قبل از آن را متفاوت توصیف کرد و گفت: بازیگران و هنرمندان گوناگون مایل به همکاری با این پروژه بودند که هر شب یکی از آن‌ها را برای ایفای نقش در پایان اجرا دعوت خواهیم کرد. در نقاط دیگر جهان هم به همین شکل عمل می‌کنیم و از هنرمندان هر کشور می‌خواهیم تا پایان اجرا را بر عهده بگیرد.

وی ادامه داد: سپس از او فیلم‌برداری می‌شود و قطعه اجرا شده برای مشاهده عموم مردم در فضای مجازی قرار می‌گیرد.

این هنرمند تصریح کرد: همینطور برای نواختن موسیقی کار از گروه‌های موسیقی هر کشور دعوت خواهیم کرد؛ اما نکته ثابت در اجرای تمام قطعات این است که گروه‌های موسیقیاثر خود را بر اساسشعری از حضرت مولانا خلق می‌کنند.

برومند در همین حال از تصمیم گروه برای برپایی موزه عروسک‌های صلح که در اجرای کشورهای مختلف به اثر اضافه می‌شوند خبر داد و درباره تامین هزینه‌ها عنوان کرد: تمام هزینه‌های این پروژه تا این لحظه به صورت شخصی پرداخت شده و باور من می‌گوید اگر در کارم جدی باشم خداوند من را تنها نمی‌گذارد. چنانچه بسیاری از مدیران ابتدا اعتقاد داشتند آنچه درباره اجرای این نمایش بیان می‌کنم رویاست و تا زمانی که دو هنرمند خارجی وارد ایران نشده بودند باور نمی‌کردند کاری پیش برود.

وی افزود: اما در حال حاضر مدیران ارشد شهرداری تهران ابراز علاقه کرده‌اند تا برای تحقق این برنامه به ما کمک کنند. چون در کشورهای دیگر هم شهرداری‌ها مهمترین نهاد فراهم کننده امکانات ما برای اجرا خواهند بود. علاوه بر اینکه گروه اجرایی هیچ دستمزدی از من طلب نکرده و تنها به تامین هزینه تولید کار در هر کشور نیاز داریم.

داگ کاستر یکی از دو بازیگر آمریکایی نمایش " آخرین برگ " در پایان گفت: امیدوارم این اثر در آمریکا هم اجرا شود. تا این لحظه برای دوستان زیادی درباره این کار توضیح داده‌ام و جشنوار‌ه‌های متنوعی نیز وجود دارد که می‌تواند محل خوبی برای اجرای کار باشد.

این اثر نمایشی تمرینات خود را در پردیس سینمایی ملت آغاز کرده و بازیگران و هنرمندانی از کشورهای انگلستان، ترکیه، آمریکا، کانادا، ایران و… در ایران و سپس دیگر نقاط جهان اجرا شود.

به گفته برومند این نمایش از ۱۸ اردیبهشت برای اعضای سفارتخانه‌ها وعده‌ای از نمایندگان مجلس اجرا می‌شود و روز ۲۳ اردیبهشت نیز به بهانه تولد حضرت علی(ع) اجرایی برای کودکان پرورشگاه‌ها خواهد داشت.

نمایش " آخرین برگ " اردیبهشت ماه به مشهد مقدس سفر می‌کند وطی روزهای ۲۵ و ۲۸ این ماه در آرامگاه فردوسی و خیام نیشابوری به صحنه می‌رود. گروه اجرایی قصد دارد تا ۱۰ خرداد ماه در شهرهایی همچونسردشت، خرمشهر، ایلام و بهبهان به صحنه برود.

گروه سپس به کشور ترکیه سفر می‌کند و طبق گفته کارگردان، نمایش " آخرین برگ " به دعوت نهادهای صلیب سرخ در مناطق جنگ زده و کمپ آورگان جنگی اجرا خواهد داشت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز