خبرگزاری کار ایران

زنگنه:

امسال بیشتر واحدهای اولویت‌دار پارس جنوبی به تولید می‌رسند

asdasd
کد خبر : ۱۵۶۸۸۱

عقب ماندگی در بخش دریا بسیار زیاد است و باید تصمیماتی اتخاذ شود تا وضع احداثتاسیسات در دریا بهتر شود و عقب ماندگی در بخش دریا امسال و سال آینده جبران شود.

سالهای ٩٣ و ٩۴ سالهای تعیین کننده ای برای پارس جنوبی است چون بیشترین واحدها در این دو سال وارد مدار تولید می شوند.

به گزارش ایلنا، بیژن زنگنه، وزیر نفت درباره برنامه توسعه فازهای پارس جنوبی در سال جدید گفت: امیدوارم امسال سال خوبی برای پارس جنوبی باشد و ان شاءالله بیشتر واحدهای فازهای اولویت دار(١٢، ١٥و١۶، ١٧و١٨) امسال وارد مدار تولید می شوند.

وی، امسال را سالی پرتلاش برای پارس جنوبی دانست و گفت: باید تا رسیدن فصل زمستان و سرما بیشتر واحدها وارد مدار تولید شوند.

زنگنه افزود: برای رسیدن به این هدف، هر دو هفته یک بار جلسه دائمی و منظم باپیمانکاران و شرکت ملی نفت برگزار و مرتب به پارس جنوبی سفر می کنم.

وی با اشاره به این که تا پایان سال ٩٣ بیش از ١٠٠ میلیون متر مکعب در روز به تولید پارس جنوبی افزوده می شود، درباره جزئیات این افزایش تولید گفت: گاز فازهای ١٢، ١۶و١٥، ١٨و١٧ به ترتیب با ظرفیت روزانه ٥٠، ٥٠ و ٢٥ میلیون مترمکعب تا زمستان وارد مدار تولید می شود.

زنگنه با اشاره به این که بخش مهمی از این گاز از دریا استخراج می شود، تصریح کرد: عقب ماندگی در بخش دریا بسیار زیاد است و باید تصمیماتی اتخاذ شود تا وضع احداثتاسیسات در دریا بهتر شود و عقب ماندگی در بخش دریا امسال و سال آینده جبران شود.

اوراق مشارکت پاسخگوی نیاز مالی صنعت نفت نیست

زنگنه درباره کمبود منابع مالی پروژه های پارس جنوبی هم گفت: در این زمینه مشکلات زیاد است اما باید منابع مالی پروژه ها تامین شود.

وی افزود: بخشی از منابع از صندوق توسعه ملی و بخشی از منابع داخلی تامین می شود.

وزیر نفت درباره این که آیا انتشار اوراق مشارکت می تواند پاسخگوی نیاز مالی پروژه ها باشد، اظهار کرد: اوراق مشارکت به تنهایی جواب نمی دهد و قرار است بخشی از منابع مالی پروژه ها از صندوق ذخیره تامین شود و برای بخشی هم دنبال راهکار جدید هستیم.

افزایش اعتماد میان پیمانکاران و شرکتهای نفتی

وزیر نفت پس از نخستین بازدید خود از همه فازهای در دست اجرای پارس جنوبی در خشکی، درباره این فازها گفت: پیش از این سفر به طور مرتب نحوه پیشرفت فازهای اولویت یک(١٢، ١٥و١۶، ١٧و١٨) و اولویت دو(١٣و١۴، ١٩، ٢٠و٢١، ٢۴و٢٣، ٢٢) را پیگیری می کردم و نحوه پیشرفت کارها طبق صورتجلسه ها پیگیری می شد.

وی درباره میزان تغییر و پیشرفت پارس جنوبی بعد از نخستین بازدید خود گفت: نکته بسیار مهم این است که اعتماد متقابلی میان نفت و پیمانکاران طی ٧ - ۶ ماه گذشته شکل گرفته است.

زنگنه با بیان این که پیمانکاران در حال حاضر سیاستهای جدید صنعت نفت را بهتر درک می کنند، تصریح کرد: در این مدت پیمانکاران مطمئن شده اند که نمی توان با فشار و بحثهای غیر حرفه ای پول دریافت کرد و تنها بر مبنای صورت وضع و پیشرفت فیزیکی متعارف و طبق قرارداد، پول در اختیار آنها قرار می گیرد.

وی با اشاره به این که این شرکتها متوجه شده اند که برای ما تنها کار مهم است، افزود: این روال به نفع پیمانکاران است و سختگیری هایی که انجام می شود به نفع پروژه هاست.

وزیر نفت در پاسخ به این سوال که آیا پیمانکاران انتخاب شده برای اجرای این پروژه ها توانایی پیشبرد کار را دارند، افزود: همه سعی ما بر این بوده و هست که تیم فعال در بخش مدیریت طرحها در پارس جنوبی، حرفه ای باشند و عزمشان جزم باشد تا پروژه ها را بموقع به نتیجه برسانند.

وی افزود: در این مدت تلاش جدی کرده ایم در پارس جنوبی دیگر با قراردادهایی که از نظر قیمت و زمان نا محدود باشند، روبرو نباشیم.

وزیر نفت با بیان این که پیمانکاران هم اکنون حسن نیت کارفرما و وزارت نفت را متوجه شده اند، تصریح کرد: در حال حاضر همه شرکتها عزمشان را جزم کرده اند تا در نخستین سالی که سیاستهای اقتصاد مقاومتی اجرا می شود، پروژه ها را به خوبی اجرا کنند.

نفت و گاز پارس، محور توسعه

وزیر نفت با بیان این که طی ماههای گذشته بر روی چند نکته کلیدی تاکید شده است، درباره این نکات گفت: انضباط مالی، حرکت به سوی پیاده کردن و اعمال مدیریت حرفه ای برای طرحها و تمرکز همه امور طرحها در شرکت نفت و گاز پارس به عنوان مسئول پروژه ها از نکات مهمی بودند که طی ماههای گذشته بر آنها تاکید شده است.

وی با بیان این که شرکت نفت و گاز پارس محور توسعه پارس جنوبی است، اظهار کرد: هر کاری باید از مسیر خود انجام شود یعنی برای توسعه پارس جنوبی همه کارها باید از کانال شرکت نفت و گاز پارس به عنوان کارفرما انجام شود.

زنگنه با بیان این که طی ٧ ماه گذشته هیچ دستور پرداختی از سوی من برای پروژه های پارس جنوبی صادر نشده است، گفت: با این وجودکه به طور مرتب و منظم به طرحهای پارس جنوبی رسیدگی شده است، اما هیچ دستور پرداختی از سوی شخص من و مدیر عامل شرکت ملی نفت، جز از مسیر طبیعی و متعارف و معقول آن که شرکت نفت و گاز پارس باشد، داده نشده است.

بیژن زنگنه با بیان این که همه منابع مالی که برای این طرحها اختصاص داده می شود باید در این طرحها هزینه شود، افزود: به هیچ وجه و تحت هیچ شرایطی اجازه نداریم پول این طرحها را در جاهای دیگری هزینه کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز