خبرگزاری کار ایران

رهامی در گفت‌وگو با ایلنا: / تکرار /

امام خمینی(ره) به دنبال نظام جمهوری متکی بر آرای مردم بود

asdasd
کد خبر : ۱۵۶۳۶۱

اگر امام در آن روزهای اول نگران عدم حمایت از سوی مردم در بیرون راندن شاه بودند، در زمان بازنگری قانون اساسی کاملا به امور مسلط بودند از این رو می‌توانست بگوید که ابتدای انقلاب مصلحت ایجاب می‌کرد حکومت اسلامی به شکل جمهوری اسلامی باشد و حالا اوضاع فرق کرده و مدل حکومت دیگر جمهوری اسلامی نخواهد بود.

دبیر انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها ضمن تاکید بر اینکه امام خمینی(ره) به دنبال نظام جمهوری اسلامی متکی بر آرای مردم بود، برخی اظهارنظرها مبنی بر اینکه حضرت امام برای به دست گرفتن قدرت و بیرون راندن شاه بحثجمهوریت نظام را مطرح کرد را فاقد مبانی تئوریک دانست.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن رهامی درگفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره برخی اظهارات مبنی بر اینکه امام خمینی(ره) اعتقادی به جمهوریت نظام نداشته و تنها به فکر برپایی حکومت اسلامی بوده‌اند، گفت: طبیعی است که برخی برداشت شخصی خود از حضرت امام(ره) را مطرح کرده و نمی‌توان به آنان ایرادی گرفت اما اینگونه برداشت‌ها با واقعیت همخوانی ندارد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه اگر افراد از امام(ره) نقل قول می‌کنند باید دید چه مقدار به امام نزدیک بوده و دیگران به امام چقدر نزدیک بوده‌اند، ادامه داد: در تفسیر آیات و احادیثمی‌گوییم «اهل بیت ادری به ما فی البیت». آنهایی که به پیامبر نزدیک‌ترند آگاه و عالم‌تر هستند از آنچه که درخانه می‌گذرد. امام(ره) موازین حکومت مدنظر خود را در نجف مطرح کردند و در مقابل حکومت شاه، حکومت اسلامی را مطرح می‌کنند اما نوع حکومت را بیان نکردند. در دوره ای هم که ولایت فقیه را مطرح کردند امام مجدد از حکومت اسلامی سخن گفت اما زمانی که نهضت به جلو آمد، ایشان به شکل حکومت اشاره کردند.

دبیر کل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها به اشکال مختلف حکومت اسلامی اشاره کرد و گفت: حکومت اسلامی می‌تواند به صورت پادشاهی و توسط یک پادشاه عادل و متدین یا به صورت مشروطه و با قواعد شرعی، یا به صورت پارلمانی نظیر کشور پاکستان و یا جمهوری اسلامی که امام خمینی در مورد این شکل از حکومت اسلامی در فرانسه سخن گفتند، اداره شود.

این استاد دانشگاه با تاکید براینکه اجتهاد در برابر نص وجاهتی ندارد، اظهار کرد: زمانی که حضرت امام به صراحت در پاریس و بعد از آن کررا اعلام کرده که مراد از حکومت اسلامی مدل جمهوری و همانگونه که در فرانسه است و بعد به برخی از افراد از جمله مرحوم حبیبی ماموریت دادند که برای مدل جمهوری اسلامی قانون اساسی مشابه فرانسه بنویسید، دیگر نمی توان به این اظهارات بی توجه بود. وقتی در اظهارات اعلام می کنیم که مراد امام خمینی این بوده آن نبوده، یا باید فرمایشات امام را خلاف نظر ایشان تفسیر کنیم یا به مانند کسانی که در خارج از کشور امام را به بی‌صداقتی نسبت داده و گفتند امام منظورش چیز دیگری بوده و برای همفکری روشنفکران و توده مردم شعاری برخلاف آنچه که در دل خود داشته بر زبان آورده تا حکومت را به دست آورد. من بعید می‌دانم برخی افراد که در ترویج اخلاق اسلامی تلاش می‌کنند چنین منظوری داشته باشند.

وی با تاکید براینکه امام خمینی(ره) به دنبال نظام جمهوری متکی بر آرای مردم بوده است، افزود: وقتی قانون اساسی را برای امضا نزد ایشان بردند، می‌فرمایند من به این قانون اساسی که همه امور آن مبتنی بر آرای ملت است و حتی در انتخاب ولی فقیه به طور غیرمستقیم دخالت دارند، امضا می کنم و از مردم هم می‌خواهم که به آن رای داده و عمل کنند. نمی‌توان گفت که حضرت امام در جلسه خصوصی به فردی گفته باشد به دنبال برپا کردن حکومت اسلامی بودم نه جمهوری اسلامی اما به مابقی افراد که ساعات بیشتری را با ایشان گذرانده‌اند چنین سخنی نگفته باشند.
رئیس شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان، اصلاحات بعدی قانون اساسی در سال ۶۸ را نیز در جهت جمهوری‌تر کردن نظام دانست و ادامه داد: بعد از بروز مشکلات در سیستم پارلمانی در اوایل انقلاب اسلامی، اختیارات نخست وزیر کاهش و آن را به رییس جمهور دادند. اگر امام در آن روزهای اول نگران عدم حمایت از سوی مردم در بیرون راندن شاه بودند، در زمان بازنگری قانون اساسی ایشان کاملا به امور مسلط بودند و کشور از حیثاداره تحت نظر ایشان بود از این رو می‌توانست بگوید که ابتدای انقلاب مصلحت ایجاب می کرد که حکومت اسلامی به شکل جمهوری اسلامی باشد و حالا اوضاع فرق کرده و مدل حکومت دیگر جمهوری اسلامی نخواهد بود.

رهامی در مورد علت مطرح شدن چنین دیدگاه‌هایی و نسبت دادن آن به امام خمینی(ره) و کمرنگ کردن حضور مردم در عرصه اداره کشور، اظهارکرد: دلیل آن این است که آقایان دیدگاه‌هایی دارند که مقبول جامعه نیست. اگر رییس جمهور جامعه آقای احمدی نژاد باشد، از ایشان حمایت می‌شود و آرای مردم و جمهوریت نظام مقدس می‌شود. آنها حمایت‌هایی که از رییس جمهور سابق می‌کردند بی‌نظیر بود و حتی حکم و دستور رییس جمهور را در حد دستور خداوند متعال و پیامبر بالا می‌بردند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه رفتارهای دوگانه هیچ گاه از خاطر مردم پاک نمی‌شود، خاطرنشان کرد: زمانی که می‌گویید آن رییس جمهور تنفیذ ولی فقیه را داشت و باید از او اطلاعت کرد، رییس جمهور فعلی هم تنفیذ رهبری را دارد و پس باید از او حمایت و اطلاعت کرد نه اینکه در جهت تخریب و تضعیف او گام برداشت. وقتی که خواستار رعایت ادب در سخن گفتن با مردم هستید پس شما هم باید با منتخب مردم با زبان ادب سخن بگویید.

وی با بیان اینکه نباید برای بیان مخالفت خود با دولت به هر وسیله ای متوسل شد و برای بیان این مخالفت مبنای تئوریک ساخت، اظهارکرد: در زمان حمله به کوی دانشگاه و خشونت های زمان ریاست جمهوری آقای خاتمی خیلی ها می آمدند مبنای تئوریک، فلسفی و شرعی می‌ساختند و خشونت‌ها را که برای جلوگیری دولت از اجرای برنامه‌های خود بود را توجیه می‌کردند.

دیبرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها در پایان ابراز امیدواری کرد که افراد به قواعد سیاست پایبند باشند نه اینکه وقتی رییس جمهور مورد آنان از قدرت کنار گذاشته می‌شود یا نامزد متبوع آنها در انتخابات رای نمی‌آورد برای مخالفت با رییس جمهور مبانی تئوریک ساخته و از هر وسیله برای تخریب دولت استفاده می کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز