خبرگزاری کار ایران

وزیر اقتصاد:

اگر در فروش نفت دچار مشکل شویم،هزینه‌ها را با مالیات تامین می‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۱۵۶۰۷

حسینی با بیان اینکه نباید اشتباهات گذشته در بازار ارز نادیده گرفته شود،اظهارداشت:اشتباهات نباید به عمد و یا مواردی از این دست تشبیه شوند و باید مراقب این موارد باشیم.

 وزیر اقتصاد  از تشدید برخورد با بازار مکاره ارز خبر داد.

 به گزارش ایلنا، سیدشمس‌الدین حسینی وزیر امور اقتصاد و دارایی شب گذشته در گفت‌وگوی ویژه خبری با اشاره به تحریم‌ها علیه ایران گفت: امروز دشمنان فشار علیه نظام را از طریق اقتصاد اعمال می‌کنند پس باید در مسائل اقتصادی و بهبود شرایط آن بیش از گذشته تمرکز کنیم.

وی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب هم وضعیت اخیر را جنگ اقتصادی نام بردند، تصریح کرد: این جنگ نابرابر است و اگر دقت کنیم برنامه‌‌های دشمنان از طریق اعمال سیاست‌های خصمانه و عملیات جنگ روانی از طریق رسانه‌ها پیش می‌رود.

وی افزود: برنامه‌ریزی‌های نظام باید متناسب با این دو بخش انجام شود تا موفق عمل کنیم؛ دشمنان بر کاهش سرمایه‌گذاری و اختلال در تولید و مخصوصاً حوزه‌های استراتژیک نفت و گاز متمرکز شده‌اند.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه با وجود ذخایر و منابع خدادادی ایران، دشمنان درصدد محدود و مسدودسازی این ذخایر هستند،عنوان کرد: بنابراین لزوم استفاده بهینه از ذخایر بیش از گذشته احساس می‌شود.از همین رو آنها به دنبال کاهش درآمدهای نفتی و افزایش هزینه اقتصاد ملی هستند.

او گفت:عملیات روانی و سیاه‌نمایی در آثار تحریم‌ها علیه کشورمان بسیار مزورانه است.

حسینی با بیان اینکه دشمنان با نهایت تزویر به دنبال ایجاد شکاف میان مردم و مسئولان هستند که باید بدانند در این مورد شکست می‌خورند،عنوان داشت: گام اول شناخت نقشه‌های دشمنان بسیار حائز اهمیت است؛ داشتن یک برنامه مدبرانه به همراه صبر و شکیبایی برای اجرای سیاست‌های نظام بسیار مهم است و در هر مرحله از تحریم‌ها ابتکارات کشور بیشتر می‌شود و قطعاً اقتصاد ایران چابک‌تر خواهد شد به شرط آن که هزینه‌های تحریم کاهش یابد.

حسینی با بیان اینکه در شش ماه اخیر تحریم‌ها هشت برابر شده است، خاطرنشان کرد: رئیس جمهور آمریکا در یکی از برنامه‌هایش سابقه تحریم را از سال 73 تا 89 تشریح کرد که به نسبت از سال 89 تا هیجدهم مهرماه 91 این تحریم‌ها رشد قابل توجهی داشته است.

مراقب اشتباهات عمدی تلقی شود

وزیر امور اقتصاد و دارایی با اشاره به التهابات بازار ارز گفت: انجام مبادلات ارزی میان کشورها یکی از ابزارهای اعمال فشار علیه اقتصاد است که دشمنان در مسائل ارزی طرف دیگر این التهابات هستند و باید بپذیریم که بانک مرکزی ایران تحریم شده است و در ادامه این تحریم‌ها دشمنان در تلاشند تا نقل و انتقال ارز و کشتی‌رانی نیز محدود شود.

او با بیان اینکه نباید اشتباهات گذشته در بازار ارز نادیده گرفته شود، اظهارداشت: اشتباهات نباید به عمد و یا مواردی از این دست تشبیه شوند و باید مراقب این موارد باشیم.

وزیر امور اقتصاد و دارایی تصریح کرد: باید از عواملی که موجب سیاه‌نمایی و موجب بی‌اعتمادی در جامعه می‌شود پرهیز کنیم تا قوای سه‌گانه با آرامش و تدبیر و وحدت با یکدیگر مشکلات را برطرف کنند.

حسینی به لزوم استفاده از کالاهای داخلی توسط مردم اشاره  کرد و گفت: در صورت توجه جامعه به استفاده از کالاهای داخلی تولید رونق پیدا کرده و در ادامه با رقابت‌پذیری با کالاهای خارجی کیفیت بیشتری ایجاد می‌شود؛شاید بسیاری از فشارهای دشمنان در کوتاه‌مدت خود را نشان دهند ولی مزایای آن در بلندمدت محقق خواهد شد.

حسینی با اشاره به مزیت‌های اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها گفت: بی‌نیازی به واردات بنزین از مصادیق مزیت‌های اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها است.

او ادامه داد: در اقتصاد مقاومتی باید از ظرفیت‌های اقتصادی به خوبی استفاده شود به طوری که اقتصاد را در برابر تهدیدها و تحریم‌های دشمنان مقاوم کنیم.

وزیر امور اقتصاد و دارایی با اشاره به اینکه روند اقتصاد مقاومتی عدم وابستگی به درآمدهای حاصل از فروش نفت خام باید محقق شود،تصریح کرد:زمانی که از اقتصاد مقاومتی صحبت می‌شود نباید تنها بر یک بخش متمرکز شد بلکه تمام بخش‌ها مدنظر هستند.

او گفت:در روند اقتصاد مقاومتی با یک وضع مطلوب فاصله داریم صرفه‌جویی مردم و مسئولان در استفاده از منابع و امکانات و حرکت تولید ملی به سمت رقابت‌پذیری از جمله اهداف اقتصاد مقاومتی است. در جریان اقتصاد مقاومتی توزیع بهتر منابع و امکانات و جلوگیری از اسراف دنبال می‌شود. بنابراین در بسیاری از بودجه‌های دولتی امکان صرفه‌جویی وجود دارد.

تامین منابع مالی از طریق مالیات

وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه ساختار تأمین مالی دولت در جریان اقتصاد مقاومتی مورد تأکید قرار گرفته است، گفت: یعنی اگر در فروش نفت دچار مشکل شدیم از طریق منابع مالیاتی کشور هزینه‌ها تأمین شود.

وی افزود: هم‌اکنون 43 درصد هزینه‌های کشور از طریق منابع مالیاتی تأمین می‌شود. بنابراین مالیات نقش تثبیت‌سازی در اقتصاد کشور دارد و موجب توزیع عادلانه می‌شود.

وی از راهکارهای اقتصاد مقاومتی را  تدوین قوانین جدید عنوان کرد و اظهارداشت: اقتصاد مقاومتی با توجه به اهدافی که دنبال می‌کند بسیار مهم و ضروری است.

او افزود: باید با ایجاد سازوکارهای مناسب صادرات غیرنفتی را در خدمت تأمین واردات با اولویت‌های در نظر گرفته شده قرار دهیم.

مشوق های تازه برای بخش خصوصی

حسینی با بیان اینکه برای حضور فعال بخش خصوصی مشوق‌های خوبی در نظر گرفته خواهد شد، اظهار داشت: اجرای سیاست‌‌های کلی اصل 44 قانون اساسی و تحقق آن در حوزه ارتقای مسائل اقتصادی به جهت پیوستن بخش خصوصی به دولت قابل توجه است.

او با طبقه بندی مسائل نهادی، ساختاری و اجرایی،تصریح کرد: مشخص کردن وزن، سهم و نقش دولت در اقتصاد و تطبیق آن با سیاست های کلی اصل 44 بسیار حائز اهمیت است؛ما نیز در مقابله با تحریم‌ها مواظبیم تا اقتصاد کشور دولتی نشود، دشمنان درصدد تا اقتصاد ایران را به دهه‌های 1360  تا 1370 هدایت کنند. بنابراین اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 بسیار راهبردی است.

وی تصریح کرد: رفع تبعیض مالیاتی میان‌ بخش‌های عمومی و خصوصی از موارد مهم اشاره شده در قانون بودجه است.

برخورد با بازار مکاره

وزیر اقتصاد در ادامه این نشست با اشاره به عملکرد مرکز مبادلات ارزی،گفت:عملکرد این مرکز نشان از فعالیت خوب این مرکز دارد،هم‌اکنون عرضه ارز در مرکز مبادلات با اولویت‌های مختلف ادامه دارد و این اقدامات تا ایجاد نقطه اطمینان میان بنگاه‌های اقتصادی تداوم پیدا می‌کند.

او تاکید کرد: اهمیت مقابله مرکز مبادلات ارزی با بازار مکاره بسیار بالا است، از همین رو باید تلاش کنیم تا ارز حاصل از صادرات غیر نفتی وارد این مرکز شود. بنابراین برخوردها با بازار مکاره ارز با کاهش سوددهی در آن ادامه می‌یابد.

حسینی با اشاره به فعالیت اخیر بورس و بازار سرمایه خاطرنشان کرد: موفقیت‌های کنونی بازار سرمایه مرهون افزایش صادرات غیرنفتی، افزایش اعتماد مردم به بورس، اتخاذ سیاست‌های صحیح و ورود فعالان بورس برای خرید تضمینی است.

به گفته وی با قوت هرچه بیشتر بازار بورس به دنبال محدودیت و کاهش نوسانات ارزی هستیم و امیدواریم هم زمان با رکوردشکنی بورس سایر بخش‌ها رونق و بهبود یابند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز