خبرگزاری کار ایران

ایرج ندیمی در گفتگو با ایلنا: / تکرار /

مخالفان جمهوری می‌گویند امام قائل به حکومت اسلامی بود

asdasd
کد خبر : ۱۵۵۵۸۶

دو دلیل قاطع وجود دارد که نظام باید جمهوری یاشد یکی رفراندوم که در آن مردم به جمهوری اسلامی رای دادند و دیگری قانون اساسی است که به وضوح موید جمهوری اسلامی است نه حکومت اسلامی.

نماینده لاهیجان در مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر نیز‌‌ همان گروهی که به جمهوری اعتقاد ندارند و می گویند ما، ‌نخبگان و علما باید برای کشور و آیندهٔ مردم تصمیم بگیریم اظهارات خود را تکرار می‌کنند، ولی اصل نظام ما این است که از‌‌ همان روز اول هم به مردم و هم به مکتب توجه کردیم.

ایرج ندیمی در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به مباحثی که در ابتدای انقلاب برای نامگذاری نظام وجود داشت، گفت: دو ایده غیر از جمهوری اسلامی وجود داشت که یکی از آن‌ها جمهوری دموکراتیک بود که لیبرال‌ها و نهضت آزادی آنرا مطرح می‌کردند و عده‌ای دیگری نیز حکومت اسلامی را پیشنهاد می‌دادند که هیچکدام به نتیجه نرسیدند.

وی افزود: امام خمینی(ره) در خصوص جمهوری اسلامی نظر مثبت داشت که این نظر امام به رای گذاشته شد و مردم در ۱۲ فروردین ۱۳۵۸ با بالا‌ترین رای با آن آری گفتند و ایشان پس از آن و در زمان بروز اختلافات صراحتا تصریح کردند که جمهوری اسلامی نه یک کلمه از آن کمتر و نه یک کلمه از آن بیشتر شود.

نماینده مردم لاهیجان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: قانون اساسی نیز موید جمهوری بودن نظام ایران است، زیرا پس از رفراندوم، در آن بار‌ها عنوان نظام جمهوری اسلامی ایران ذکر شده است.

ندیمی با بیان اینکه در همه جای قانون اساسی بر مداخلهٔ مردم در نظام تاکید شده است، خاطرنشان کرد: کلمه جمهوری نشان از دخالت مردم در سرنوشت و نظام سیاسی خودشان دارد و وجود انتخابات ها نشان از توجه به حق مداخلهٔ مردم در امور کشور دارد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به اینکه علت ادعای برخی مبنی بر اینکه امام خواستار حکومت اسلامی بوده‌اند نه جمهوری اسلامی، اظهار داشت: اصلا مفهومی برای وارد شدن به چنین بحث‌هایی وجود ندارد، زیرا امام خمینی(ره) بر خلاف کتابی که در سال‌های پیش از انقلاب نوشته بودند و به حکومت اسلامی مشهور بود، در اول انقلاب می‌فرماید جمهوری اسلامی در عین حال که الهی است مردمی نیز هست و تلفیقی از دین و مردم است.

وی افزود: امام بار‌ها بر این اصل که در جمهوری اسلامی هم مکتب وجود دارد و هم مردم تاکید داشتند و اگر در آثار ایشان کندو کاو کنیم می‌بینیم به کرات در مورد جمهوری اسلامی و یا رابطه بین حکومت و مردم مباحثی را مطرح کردند.

نماینده مردم لاهیجان بیان کرد: بنابراین دو دلیل قاطع وجود دارد یکی رفراندوم که به رای گذاشته شد و تصویب شد و دیگری قانون اساسی است که به وضوح موید جمهوری اسلامی است نه حکومت اسلامی.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیز‌‌ همان گروهی که به جمهوری اعتقاد ندارند و می گویند ما، ‌نخبگان و علما باید برای کشور و آیندهٔ مردم تصمیم بگیریم اظهارات خود را تکرار می‌کنند، ولی اصل نظام ما این است که از‌‌ همان روز اول هم به مردم و هم به مکتب توجه کردیم.

نماینده مردم لاهیجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به انتخابات خبرگان رهبری اظهار کرد: اساسا ما در بعد مردم و حکومت بنیانهای جدیدی مانند رهبری ایجاد کرده‌ایم کما اینکه مباحثعلمی، فقاهت و مانند آن‌ها ربطی به جامعه عامه مردم ندارد ولی رهبری را هم با یک واسطه و توسط مردم انتخاب می‌کنیم، بنابراین اساس رویکردهای ما تلفیقی از اسلام و مردم است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز