خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت ذخیره‌سازی گاز طبیعی:

ایران در سال ۹۳ بزرگ‌ترین ذخیره‌کننده گاز خاورمیانه می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۵۵۴۴۱

با راه‌اندازی دومین طرح ذخیره‌سازی گاز(شوریجه) در سال ۹۳، ایران به بزرگ‌ترین کشور ذخیره‌کننده گاز خاورمیانه و یکی از پنج کشور بزرگ دارنده مخازن زیرزمینی برای ذخیره‌سازی گاز طبیعی تبدیل می‌شود.

مدیرعامل شرکت ذخیره‌سازی گاز طبیعی گفت: با راه‌اندازی دومین طرح ذخیره‌سازی گاز(شوریجه) در سال ۹۳، ایران به بزرگ‌ترین کشور ذخیره‌کننده گاز خاورمیانه و یکی از پنج کشور بزرگ دارنده مخازن زیرزمینی برای ذخیره‌سازی گاز طبیعی تبدیل می‌شود.

به گزارش ایلنا، مسعود سامی‌وند با اشاره به طراحی، ساخت، نصب، راه‌اندازی و بهره برداری از دو مجتمع ذخیره سازی سراجه و شوریجه توسط این شرکت گفت: شرکت ذخیره سازی گاز طبیعی با تکیه بر توان داخلی توانست تمامی مراحل طراحی تا بهره برداری از دو مجتمع ذخیره سازی سراجه و شوریجه را با صرف حداقل زمان و هزینه به اتمام رساند.

وی تصریح نمود: پروژه سراجه با صرف حدود ۲۴۰ میلیارد تومان و پروژه شوریجه با ۲۲۰ میلیارد تومان اعتبار و هرکدام ظرف ۳ سال، به اتمام رسیدند.

سامی‌وند با اشاره به اینکه در زمستان امسال روزانه بین ۹ تا ۱۰ میلیون متر مکعب گاز طبیعی از طرح ذخیره سازی سراجه قم برداشت و به شبکه سراسری تزریق شد، افزود: با توجه به سرمای شدید و زمستان طولانی امسال این میزان که معادل ۶۷ درصد مصرف گاز در استان گیلان است، کمک شایانی به شبکه توزیع گاز کشور نمود.

مدیرعامل شرکت ذخیره سازی گاز طبیعی، با اشاره به راه‌اندازی دومین طرح ذخیره‌سازی گاز ایران در آینده نزدیک، گفت: ان‌شاءالله با راه‌اندازی کامل این طرح، حجم برداشت گاز از مخازن زیرزمینی به حدود ۳۰ میلیون متر مکعب در روز افزایش می‌یابد، بنابراین با بهره برداری از تأسیسات پالایشگاهی و بخش بالادستی طرح ذخیره سازی گاز شوریجه خراسان حدود ۲۰ میلیون متر مکعب به ظرفیت پالایشگاهی و ذخیره سازی گاز افزوده خواهد شد.

وی خاطرنشان نمود: شرکت ملی گاز ایران با اجرای طرحهای ذخیره سازی تلاش می‌کند در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری مبنی بر اقتصاد مقاومتی گام بردارد.

ارزیابی ۲۲۰ مخزن به‌منظور ذخیره‌سازی گاز

مدیرعامل شرکت ذخیره‌سازی گاز از ارزیابی ۲۲۰ مخزن برای ذخیره‌سازی گاز در کشور خبر داد و گفت: در حال حاضر بخش عمده‌ای از فعالیت‌های شرکت ذخیره‌سازی گاز طبیعی به مطالعات امکان‌سنجی و پژوهش اختصاص یافته است و در این راستا شناسایی و غربالگری میادین غرب ایران به‌منظور تبدیل به ذخائر گاز طبیعی پایان یافته است.

وی با اشاره به اینکه در این مطالعات اطلاعات تحت‌الارضی و سطح‌الارضی ۲۲۰ میدان آنالیز و ارزیابی شده است، یادآور شد: با توجه به اینکه بیشتر جمعیت ایران در بخش مرکزی کشور تجمع یافته است، صنعت ذخیره‌سازی توجه ویژه‌ای به این منطقه دارد.

سامی‌وند بابیان اینکه هم اکنون مطالعات اکتشافی در ساختار نمکی نصر‌آباد در حال اجرا است، افزود: با توجه به اینکه کشورهای محدودی دارای فناوری و دانش روی مخازن گنبدهای نمکین هستند، این شرکت با کسب دانش روی مخازن هیدروکربنی و مخازن نمکین تلاش می‌کند به یک شرکت دانش‌بنیان تبدیل شود.

مدیرعامل شرکت ذخیره سازی گاز طبیعی خاطرنشان کرد: در حال حاضر طرح ذخیره سازی گاز طبیعی سراجه قم، شوریجه خراسان، گنبدهای نمکی کاشان، یورتشا ورامین، احمدی شیراز، قزل‌تپه گنبدکاووس، در میادین باباقیر، بانکول، ویزنهار ایلام از مهم‌ترین پروژه‌های در دست اجرا و یا مطالعاتی به‌منظور ذخیره سازی گاز طبیعی در ایران است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز