خبرگزاری کار ایران

حجت اسلام ایازی:

حقوق شهروندی با اسلام اموی در تضاد است نه اسلام علوی

asdasd
کد خبر : ۱۵۴۴۶۲

تمام افرادی که در این کشور زندگی و از قوانین و مقررات آن پیروی می کنند باید از حقوق یکسانی برخوردار باشند. ما به چه حقی آنان را آزار می‌دهیم و آنها را از حقوق اولیه شان محروم کنیم و مانع تحصیل و زندگی شان می شویم.

استاد حوزه علمیه با انتقاد از افرادی که حقوق شهروندی را در تباین و تضاد با اسلام می‌دانند، گفت: در بحثحقوق شهروندی موضوع اعتقاد مطرح نیست، بلکه موضوع حقوق اولیه همه انسان‌ها است که تضادی با اسلام علوی ندارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت الاسلام محمد علی ایازی شب گذشته طی سخنانی با موضوع فاطمه(س) و آموزه‌های قرآنی در حسینیه فاطمه الزهرا، ابتدا به جایگاه حضرت فاطمه در قرآن پرداخت و گفت: بیشتر مفسرین قرآن کریم از فرقه‌های مختلف اسلامی آیه مباهله، آیه تطهیر و سوره کوثر را در مورد تعظیم و تکریم حضرت زهرا(س) می‌دانند.

این استاد حوزه علمیه به بیان توضیحاتی پیرامون شان نزول آیه مباهله پرداخت و اظهار کرد: در آن عصر بویژه در جزیره العرب داشتن دختر ننگ بود و آنان را زنده به گور می‌کردند. اما خداوند متعال در این آیه ضمن تکریم مقام دختر، به دنبال فرهنگ سازی است. اگر امروز سخن از حقوق زن شده و از آن دفاع می کنیم نه به خاطر دیدگاه فمنیستی بلکه به خاطر این است که پیامبر اکرم(ص) در آن زمان که نه تنها در جزیره العرب بلکه در ایران، روم و یونان زن را ناچیز می پنداشتند، منادی دفاع از حق زن شد.

وی با باطل خواندن برتری مردان بر زنان خاطر‌نشان کرد: انسانیت زن و مرد ندارد و قرآن کریم در مورد حقوق زنان فرقی میان زن و مرد نگذاشته و آنچه که فقط در قرآن بدان اشاره شده، آیه ارثاست که اگر به آیات قرآن به خوبی توجه شود، متوجه خواهید شد که به دلیل مسئولیت نفقه و مهریه بر مرد، ارثزن از مرد بیشتر است.

ایازی تعریف و تمجید قرآن کریم از حضرت فاطمه(س) و الگو قرار دادن ایشان در برابر تفکر غالب آن زمان را حرکتی برای فرهنگ سازی در دفاع از حقوق زن دانست و افزود: طبق اصول قرآنی از نظر خداوند متعال، ایمان و تقوا جنسیت نمی‌شناسد و جایگاه افراد نزد خدا باتوجه به تقوای آنها سنجیده می شود.

این استاد حوزه علمیه خطبه فاطمیه پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) را بهترین نمونه در مورد جایگاه قرآن از زبان حضرت فاطمه(س) عنوان کرد و گفت: ‌تمام اهل بیت به مسئله قرآن توجه ویژه‌ای داشته و وقتی از آنها سوال پرسیده می‌شود که چگونه از صحت روایات منتسب به ائمه مطمئن شویم پاسخ می‌دهند که آن موضوع را با قرآن تطبیق دهید که اگر همخوانی داشت آن را بپذیرید.

ایازی در بخشی از سخنان خود به برخی از موارد حقوق شهروندان در اسلام اشاره کرد و گفت: اخیرا آقایی سخن گفته که حقوق شهروندی با اسلام تباین دارد و اگر صحبت‌های صد روز اخیر این فرد را بررسی کنید بنده هم تصدیق خواهم کرد که حقوق شهروندی با اسلام در تضاد است. اما مراد کدام اسلام است؛ اسلام علوی یا اسلام اموی؟

وی ادامه داد: معلوم است که اسلام اموی با حقوق شهروندی در تضاد و تباین است. اسلام علوی، اسلامی است که وقتی خلخالی را از پای یک زن یهودی خارج می کنند، امام علی(ع) برای رسیدگی این مسئله نماز را به تاخیر می‌اندازد و دستور بررسی می‌دهد و بعد دست به آسمان برده و می گوید خدایا شاهد باش که اگر فردی از غصه این اتفاق بمیرد بر او ملامتی نیست.

این استاد حوزه با تاکید براینکه در حقوق شهروندی موضوع اعتقادی نبوده بلکه حقوق انسانی مطرح است، اظهار کرد: در بحثحقوق شهروندی کسی به دنبال اثبات یا رد عقاید یهودیان، مسیحیان و یا بهائیان نیست، بلکه حقوق شهروندی این است که تمام افرادی که در این کشور زندگی و از قوانین و مقررات آن پیروی می کنند باید از حقوق یکسانی برخوردار باشند. ما به چه حقی آنان را آزار می دهیم و آنها را از حقوق اولیه شان محروم کنیم و مانع تحصیل و زندگی شان می‌شویم. در بحثحقوق شهروندی موضوع اعتقاد مطرح نیست بلکه موضوع حقوق اولیه همه انسان‌ها است که قرآن کریم به صراحت بر آن تاکید کرده و می‌گوید آنهایی که از هر عقیده و مذهب با شما نمی‌جنگند و اذیت و آزاری ندارند، به آنها نیکی کنید و با عدالت رفتار کنید. قرآن حتی در مورد دشمنان اسلام می گوید مبادا با آنهایی که با شما دشمنی می‌کنند به خاطر این دشمنی، پا را از عدالت فراتر بگذارید.

ایازی تصریح کرد: اگر کسی به نام دین و خدا ادعا کند که باید افراد و اقلیت‌ها را اذیت یا حقوق برابر نداشت، خلاف قرآن و تقوا است.

وی به سیره قرآنی حضرت زهرا(س) نیز اشاره کرد و گفت: اگر حضرت زهرا(س) در مقابل ظلم و ستم می‌ایستد به خاطر گرفتن فدک و ظلم به همسرش نیست، بلکه نگرانی از انحرافی دارد که پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) مشاهده می کند و مسیر دعوت به رسالت پیامبر به بیراهه کشیده شده است.

این استاد حوزه علمیه در پایان با بیان اینکه شرکت در اجتماع، دانش آموختگی و به عهده گرفتن نقش جدی توسط زنان نمونه‌هایی است که از زمان پیامبر آغاز شده و تاکنون دنبال شده است، اظهار کرد: زمانی که از حضرت زهرا(س) سخن می‌گوییم نباید تنها به الگو بودن ایشان در حجاب اکتفا کنیم، چراکه همه حضرت زهرا(س) و اسلام در حجاب خلاصه نمی شود بلکه مشی، موضع گیری، اخلاق و مردم داری ایشان مراد است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز