خبرگزاری کار ایران

مدیران بخش آب استان سیستان و بلوچستان خبر دادند؛

کمبود ۲۷ میلیون مترمکعب آب در بخش شهری

asdasd
کد خبر : ۱۵۱۵۱۴

در سال ۱.۳ میلیارد مترمکعب روان آب از این استان از دسترس خارج می‌شود که ۳۰۰ میلیون متر مکعب آن به پاکستان و یک میلیارد متر مکعب آن به حوزه عمان وارد می‌شود.

مدیران آب سیستان و بلوچستان در تشریح وضعیت کمبود آب و پروژه های آبرسانی به این استان کمبود بارش و بالا بودن تبخیر و همچنین نیاز به مصرف بالای آب در این استان را از جمله چالش های آبی استان برشمرده و از خروج ۱.۳ میلیارد مترمکعب روان آب از دسترس، فقدان ۴هزار روستای سیستان و بلوچستان از سیستم آبرسانی و کمبود ۲۷ میلیون مترمکعب آب در بخش شهری استان خبر دادند.

به گزارش خبرنگار ایلنا عاقبت به خیر مدیرعامل آب منطقه ای استان سیستان و بلوچستان در نشست خبری مدیران عامل شرکت های تابعه وزارت نیرو در چابهار با بیان اینکه استان سیستان و بلوچستان ۱۵۰۰ کیلومتر مرز آبی و خاکی دارد، اظهار داشت: این استان ۱۲۰۰ کلیومتر مرز خاکی با پاکستان و افغانستان و ۳۰۰ کیلومتر مرز آبی دارد که این مرزها هم فرصت و هم چالش هایی بدنبال دارد.

وی گرما و سرمازدگی ریزگردها خشکسالی و در برخی مناطق سیلاب را از جمله چالش های این استان برشمرد و گفت: با توجه به فاصله ۱۲۰۰ کیلومتری شمال تا جنوب سختی کار در این استان بسیار زیاد است.

عاقبت بخیر گفت: شاخص بارندگی در این استان ۱۰۳ میلی متر و میزان تبخیر ۴۱۰۰ میلیمتر است که در مقایسه با متوسط کشور که ۲هزار میلیمتر است بسیار بالاست.

وی افزود: میزان مصرف آب کشاورزی در کشور ۹۱ درصد است که این میزان در استان ۹۴ درصد است اما میزان مصرف آب شرب در سطح ملی ۷ درصد و در استان ۵ درصد و مصرف آب در صنعت ملی ۲ درصد و سیستان کمتر از یک درصد است.

عاقبنت بخیر تصریح کرد: با توجه به گستردگی استان و شاخص های بارندگی و تبخیر منابع آب استان به ۳ دسته تقسیم می شود بطوری که شمال استان منتفع از آب سطحی وابسته به رود هیرمند است اما مدتی است که آورد کاهش یافته که این امر مهاجرت را در شمال استان منجر شده است.

وی ادامه داد: در مرکز استان منابع آبی وابسته به آب زیرزمینی و سدهای این بخش برای تغذیه آب های زیرزمینی بوده و در جنوب استان نیز منابع آبی ترکیبی از آب های زیرزمینی و سطحی است.

مدیرعامل آب منطقه ای استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه ۳۲ سد انحرافی، مخزنی و تغذیه‌ای در این استان احداثو به بهره‌برداری رسیده، اظهار داشت: ۲۲ سد مخزنی و تغذیه‌ای در استان وجود دارد ک۲.۱ میلیارد متر مکعب آب در این سدها ذخیره می‌شود و هم اکنون نیز ۵ طرح در این استان در حال اجرا است که ۳ طرح آن سدسازی و ۲ طرح مربوط به بخش شبکه‌های آبیاری و زهکشی است.

انتقال ۵۵ میلیون لیتر آب؛ با بهره برداری از بزرگترین پروژه سدسازی استان

وی از پروژه سدسازی استان سد کهیر بعنوان بزرگترین پروژه سدسازی استان یاد کرد و گفت: این سد با بهره گیری از تسهیلات بانک توسعه‌ اسلامی به میزان ۷۰ میلیون یورو در حال احداثبوده که حجم مخزنی آن نیز ۳۱۴ میلیون متر مکعب است و ۱۰ کیلومتر شبکه آبیاری و زهکشی را نیز در محدوده این سد در حال احداثبوده که از نظر فیزیکی ۲۶ درصد پیشرفت داشته است.

عاقبت بخیر افزود: سدکهیر ۵۵ میلیون متر مکعب آب را به پایین دست انتقال می هد که ۲۰ میلیون مترمکعب برای مصارف کشاورزی ۳۰ میلیون متر مکعب شرب و صنعتی و ۵ میلیون متر مکعب نیز مصرف زیست محیطی دارد.

۱.۳ میلیارد مترمکعب روان آب از دسترس خارج می‌شود

وی با بیان اینکه با اجرایی شدن ۱۲ طرح ۹۰۰ میلیون متر مکعب روان آب مهار می شود، تصریح کرد: در سال ۱.۳ میلیارد مترمکعب روان آب از این استان از دسترس خارج می‌شود که ۳۰۰ میلیون متر مکعب آن به پاکستان و یک میلیارد متر مکعب آن در حوزه عمان وارد می‌شود.

مدیرعامل آب منطقه ای استان سیستان و بلوچستان بر لزوم سرمایه گذاری بخش خصوصی در بخش احداثسد و شبکه آبیاری برای بهره گیری از پتانسیل های کشاورزی در این استان تاکید کرد.

۴هزار روستای سیستان و بلوچستان فاقد هرگونه سیستم آبرسانی

به گزارش خبرنگار ایلنا در ادامه این نشست چاری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه این استان با ۶۵۵۳ روستا بالاترین تعداد روستاهای کشور را دارد، افزود: از این تعداد روستا ۲۴۷۳ روستا از نعمت آب برخوردار هستند و ۴۰۸۰ روستا فاقد هرگونه سامانه آبرسانی هستند.

وی با بیان اینکه به حدود ۱۰۳۶ روستا نیز به وسیله سیستم آبرسانی سیار و تانکر آب رسانی میشود، افزود: و حدود ۲۸۳ روستا نیز فاقد هرگونه سیستم آبرسانی بوده و از برکه‌ها تامین آب می‌شوند.

آبرسانی به ۲۹۵۶ روستای سیستان و بلوچستان تا پایان برنامه پنجم

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: تا پایان برنامه پنجم توسعه ۲۹۵۶ روستای بالای ۲۰ خانوار باید از نعمت آب برخوردار شوند که در حال حاضر ۱۲۲۴ روستای غیربرخوردار و فاقد سیستم آبرسانی در طرح جامع تامین آب مورد هدف هستند.

۲۵۱۹ لیتر کمبود آب در بخش روستایی سیستان و بلوچستان

چاری با بیان اینکه در بخش روستایی ۲۵۱۹ لیتر کمبود آب داریم که درصدد اجرای مجتمع‌های آبرسانی هستیم، ادامه داد: تاکنون به ۲۲۰۰ روستا از طریق مجتمع‌های آبرسانی از آب آشامیدنی برخوردار شده اند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه در این استان ۵۵۱ حلقه چاه، ۵۲ دهنه چشمه و ۱۱ قنات منابع آبی را تشکیل می‌دهند، تصریح کرد: تعداد مشترکین روستایی ۴۳ هزار و ۹۸ مشترک است که مشترک زمان آب‌دار بودن شبکه‌های‌شان ۱۲ ساعت است و از ۷۸۵ هزار و ۷۸۸ نفر روستایی این استان ۳۴۶ هزار و ۸۵۲ نفر مشکل آب دارند.

وی با بیان اینکه اصلاح تعرفه‌های روستایی به اجرای سریعتر پروژه‌ها کمک می‌کند، اظهار داشت: به طور متوسط هر خانوار روستایی کمتر از ۱۵۰۰ تومان هزینه آب می‌پردازد که این رقم حتی هزینه صدور و توزیع قرائت کنتور آب را هم پوشش نمی‌دهد و این امر نشان از اهمیت تجدیدنظر در قیمت تعرفه‌های آب روستایی را نشان می‌دهد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان ادامه داد: ۱۸ مجتمع آبرسانی در روستاهای این استان در دست اجرا است که نیازمند حدود ۵۷ میلیارد تومان اعتبار است.

کمبود ۲۷ میلیون مترمکعب آب در بخش شهری سیستان و بلوچستان

به گزارش خبرنگار ایلنادر ادامه این نشست ریگی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری سیستان و بلوچستان نیز با بیان اینکه ۳۷ شهرستان در این استان وجود دارد که حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر را شامل می‌شود، اظهار داشت: تعداد مشترکین شهری این استان ۲۸۳ مشترک است و حجم آب تولیدی ۱۰۸ میلیون متر مکعب می‌باشد که برای آنکه تمامی شهرها بدون قطعی آب روبروباشند باید ۱۰۵ میلیون متر مکعب آب تولید داشته باشید.

وی با بیان اینکه استان سیستان و بلوچستان با کمبود ۲۷ میلیون متر مکعب در بخش شهری روبرو است، افزود: ۱۴ قرارداد تامین آب تا کنون به امضا رسیده است و خط انتقال آب زاهدان با اعتباری بالغ بر ۲۵۰ میلیارد ریالی و ۳۰۶ میلیون یورو به منظور پمپاژ آب شیرین به تامین آب شهر زاهدان در دست اجرا است.

ریگی با بیان اینکه مناقصات مربوط به طرح آبرسانی به خاش انجام شده تصریح کرد: بیلان سفره‌‌ها و دشت‌های استان منفی است و سفره‌های آب زیرزمینی ۱۶۱ میلیون متر مکعب کمبود آب مواجه است که با توجه به روند خشکسالی‌های اخیر برای تامین آب دراز مدت از منابع آب قابل اطمینان باید ۲۲۸ میلیون متر مکعب آب تامین شود.

وی خاطرنشان کرد: در برخی از شهرهای این استان به دلیل کمبود تولید آب با افت فشار شبکه روبرو هستیم و در چابهار جیره‌بندی آب هنوز ادامه دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری سیستان و بلوچستان نیاز آب چابهار را ۵۵۰ لیتر در ثانیه عنوان و خاطرنشان کرد: از این میزان تنها ۳۰۰ لیتر در شبانه‌روز تامین می‌شود و این مسئله موجب شده تا چابهار با جیره‌بندی آب روبرو شود لذا برای جبران کمبود آب چابهار طرح‌های تلفیقی و بازسازی تاسیسات را در برنامه داریم تا بتوانیم ۳۲۰ لیتر در ثانیه کمبود آب چابهار را جبران کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز