خبرگزاری کار ایران

والر اشتاین:

به برقراری رابطه میان ایران و امریکا امیدوارم

asdasd
کد خبر : ۱۵۰۲۷۲

باید ببینیم که ایران و آمریکا به چه فرمولی برای حل مسئله هسته‌ای می‌رسد. اما مهم آن است که هر دو این کشور‌ها به مذاکره اعتقاد دارند و می‌خواهند که مسئله را از این طریق حل کنند با وجود آنکه در هر دو کشور گروههایی هستند که اصل مذاکره را زیر سوال می‌برند.

ایلنا: پرفسور والر اشتاین نظریه‌پرداز اجتماعی معاصر در مورد رابطه ایران و امریکا گفت: در ابتدا من به این رابطه امیدی نداشتم اما با گذشت مدتی امیدهای در مورداین مسئله ایجاد شد. ارتباط این دو کشور به سیاستهای داخلی آن‌ها بستگی دارد. و قطعاً می‌تواند به کاهش تنش در خاورمیانه بیانجامد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، " امانوئل والر اشتاین "، نظریه‌پرداز و جامعه‌شناس معاصر در طی سفر خود به ایران امروز در جلسه بررسی آراء و نظرات خود در دانشگاه تهران به سخنرانی پرداخت.

وی در نشست خبری سفر خود در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به اینکه نظریه من حدود ۵۰ سال پیش بیان شده است. چه در آن زمان و چه اکنون نظرات مختلفی را از سوی افراد مختلف بر انگیخته است و من هیچ‌گاه به دنبال اندازه گیری این واکنش‌ها و دیدگاههای مختلف نبودم.

وی در ادامه در مورد وضعیت سوریه گفت: در این زمینه پیش بینی می‌کنم این کشور با ناآرامی‌های زیادی درچند سال اخیر روبه رو بوده است و خواهد بود. بازی در سوریه توسط عوامل مختلفی صورت می‌گیرد و باید دید که نقش کشورهایی مانند قطر؛ آمریکا؛ ایران؛ عربستان و… در این مسئله چیست. اما می‌توانم بگویم مذاکرات ا تمی ایران می‌تواند در بحران سوریه نقش داشته باشد.

این جامعه‌شناس در ارتباط با رابطه بین ایران آمریکا افزود: در ابتدا من به این رابطه امیدی نداشتم اما با گذشت مدتی امیدهای در مورداین مسئله ایجاد شد. ارتباط این دو کشور به سیاستهای داخلی آن‌ها بستگی دارد و قطعاً می‌تواند به کاهش تنش در خاور میانه بیانجامد.

والر اشتاین ادامه داد ‌: باید ببینیم که ایران و آمریکا به چه فرمولی برای حل مسئله هسته‌ای می‌رسد. اما مهم آن است که هر دو این کشور‌ها به مذاکره اعتقاد دارند و می‌خواهند که مسئله را از این طریق حل کنند با وجود آنکه در هر دو کشور گروههایی هستند که اصل مذاکره را زیر سوال می‌برند.

وی افزود: اینکه این توافق به شکل برد - برد باشد و یا به اشکال دیگر به ادراک دو کشور از موقعیت برد و یا باخت مرتبط است. اما این مسائل مهم نیست و مهم آن است که به توافق برسند.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر وضعیت رفاهی کشور گفت: ایران از این لحاظ وضعیت بهتری از بسیاری از کشور‌ها دارد. هر کشوری که پول داشته باشد می‌تواند آن را در میان مردم توزیع کند اما در برخی از این کشور‌ها شاهد انحصار پول در دست گروه خاصی هستیم. اما رفتن به سمت دولت رفاه بستگی به سیاست و نظر سیاست گذاران ایرانی دارد.

این نظریه‌پرداز امریکایی درمورد سیاست هدفمندی یارانه‌ها افزود: مکانیزم متفاوتی برای پرداخت یارانه‌ها در هر کشور وجود دارد موافقین پرداخت یارانه در مسئله بالا ر فتن قدرت خرید مردم و در نتیجه بالا رفتن استاندارد‌ها تاکید می‌کند، برخی مخالفان هم می‌گویند که پرداخت یارانه بر روی تولید اثر منفی می‌گذارد. این بستگی به مردم و وضعیت هر کشور دارد. زیرا مردم برخی از کشور‌ها تمایل به داشتن پول نقد در جبیشان دارد اما به هر حال مهم است که بتواند از دردهای مردم بکاهد.

وی افزود: البته پرداخت یارانه در برخی از کشورهای مانند ونزوئلا بر اساس سیاست‌های پوپولیستی و افزایش اعتبار و تبلیغ برای سیاستمداران است.

والر اشتاین در مورد انتخابات سال ۸۸ افزود: همه می‌دانند در آن زمان چه اتفاقی افتاده است این مسئله که آیا در آن انتخابات تقلب شده بود و یا نه مربوط به من نیست. اما مردم از آن درس گرفتند که دوباره رای دادند و انتخابات بعدی حتی به دور دوم هم نرسید و سیاست‌های آقای روحانی رای آورد.

این نظریه‌پرداز اجتماعی با اشاره به اینکه مسئله اکراین مسئله لا ینحلی بوده است و هنوز نیز حل نشده است، گفت: دولت اکراین در ابتدا حاضر با مذاکره با مخالفین نبود. اما اکنون شرایط برگشته است و حال آنکه دولت اکراین دولت تقاضای مذاکره دارد مخالفان نمی‌پذیرند.

والر اشتاین در رابطه با رابطه عربستان و ایالات متحده امریکا گفت: رابطه عربستان با آمریکا مبنی بر ابعاد و عناصر مختلف بوده است و عربستان چندین دهه با تامین ثبات انرژی نقش تعیین کننده برای آمریکا داشته است، به هر حال مشخص است که آمریکا به دنبال چالش با عربستان نیست هر چند که به دلیل توافقات هسته‌ای با ایران این رابطه دستخوش فراز و نشیب‌های شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز