خبرگزاری کار ایران

ظریف در نشست خبری با وزیر امور خارجه اسپانیا: / ۱ /

در صورت حسن نیت طرف مقابل امکان دستیابی به توافق وجود دارد

asdasd
کد خبر : ۱۵۰۱۹۷

ما در مورد موضوعات بین‌المللی مانند سوریه گفت‌وگو کردیم که البته نیاز به ادامه گفت‌وگو در ابعاد مختلف داریم اما می‌توانیم زمینه مشترک در مبارزه با خشونت و جنگ را فراهم کنیم، هر چند که در نحوه رسیدن به دنیای مطلوب در سوریه تفاوت داریم. / برنامه ما رسیدن به حقوق‌مان یعنی فعالیت صلح آمیز هسته‌ای و رفع کامل تحریم‌ها و رفع نگرانی‌های منطقی بین‌المللی است که امکانپذیر است.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: در صورت حسن نیت و اراده سیاسی طرف مقابل و در صورت پایبندی آنها به مفاد توافقنامه ژنو امکان دستیابی به برنامه جامع در فرصت شش ماهه اول وجود دارد و می‌توانیم به راه حل برسیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری خود با خوزه مانوئل گارسیا مارگالو وزیر امور خارجه اسپانیا که ظهر امروز در وزارت امور خارجه انجام شد، گفت: همانطور که می‌دانید برنامه ملاقات ما برای فردا بود اما به خاطر تحولات اکراین و جلسه وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا که فردا برگزار می‌شود، این جلسه به امروز موکول شد و متاسفم که سفرشان نیمه تمام ماند.

وی ادامه داد: البته این نیمه‌تمام ماندن باعثمی‌شود که ایشان بار دیگر به ایران بیایند تا هم گفت‌وگوهایمان کامل شود و هم از شهر تاریخی اصفهان دیدار کنند.

ظریف با بیان اینکه ایران و اسپانیا دارای روابط دیرینه‌ای هستند، تصریح کرد: این روابط دیرینه از عمق فرهنگی و ارتباطات مردمی برخوردار است و مردم ما از خاطرات خوبی در روابط دوجانبه با این کشور دارند.

وزیر امور خارجه با اشاره به کاهش سطح روابط ایران و اسپانیا به خاطر تحریم‌ها اظهار داشت: همواره روابط ایران و اسپانیا بر اساس احترام متقابل و منافع مشترک بوده اما به خاطر مشکلات تحریم سطح روابط کاهش یافته است.

وی افزود: در شرایط فعلی اراده سیاسی بر تقوبت روابط در زمینه‌های متعدد وجود دارد.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه در چند ماه آتی وزیر صنعت، تجارت و توریسم اسپانیا به تهران می‌آید، اذعان داشت: بحث‌هایی در زمینه گسترش روابط اقتصادی و همکاری‌های در زمینه مترو و راه‌آهن داشتیم که این گفت‌وگوها باید ادامه یابد.

ظریف ادامه داد: در زمینه ارتباطات فرهنگی و آموزش زبان اسپانیایی نیز بحث‌هایی صورت گرفت.

وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه ایران و اسپانیا می‌توانند به عنوان منادیان گفت‌وگو و دنیای بدون خشونت زمینه را برای مبازره با افراطی‌گری فراهم بکند، خاطر نشان کرد: ما در مورد موضوعات بین‌المللی مانند سوریه گفت‌وگو کردیم که البته نیاز به ادامه گفت‌وگو در ابعاد مختلف داریم اما می‌توانیم زمینه مشترک در مبارزه با خشونت و جنگ را فراهم کنیم، هر چند که در نحوه رسیدن به دنیای مطلوب در سوریه تفاوت داریم.

در ادامه، محمدجواد ظریف در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا این احتمال وجود دارد که در طی شش ماه به توافق نهایی برسیم‏، گفت: در صورت حسن نیت و اراده سیاسی طرف مقابل و در صورت پایبندی آنها به مفاد توافقنامه ژنو امکان دستیابی به برنامه جامع در فرصت شش ماهه اول وجود دارد و می‌توانیم به راه حل برسیم.

وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه باید اعتماد مردم ایران جلب و حقوق آنها رعایت شود، خاطر نشان کرد‌: برنامه ما رسیدن به حقوق‌مان یعنی فعالیت صلح آمیز هسته‌ای و رفع کامل تحریم‌ها و رفع نگرانی‌های منطقی بین‌المللی است که امکانپذیر است.

وی در خصوص بحران اکراین اظهار داشت: از وضعیت به وجود آمده در اکراین نگرانیم و امیدوارم راه حل مبتنی بر آرامش و پیشرفت مورد توافق قرار بگیرد و از تشدید منطقه جلوگیری شود.

ظریف در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره دستاوردهای سفر خود به هند و همچنین سفرش به ژاپن پاسخ داد که سفرم به هند در جهت گفت‌وگوی دو جانبه و چند جانبه و گسترش روابط‌هاست که در این سفر به تفاهم‌های خوبی نیز رسیدیم.

وی ادامه داد: درباره سفرم به ژاپن هم هدف گسترش روابط گسترده‌مان با ژاپن است. آنها چندین سفر به ایران داشتند و ملاقات‌هایی در سطوح مختلف صورت گرفت. این روابط خوب باید ادامه یابد در ادامه آن سفر به اندونزی نیز سفر خواهم کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز