خبرگزاری کار ایران

تولید لعاب های " شیشه - سرامیک سفیدرنگ فاقد زیرکن " در پژوهشگاه مواد و انرژی

asdasd
کد خبر : ۱۴۹۹۱۹

این نوع لعاب ها به عنوان لعاب پخت سریع کاشی کف در این صنعت مورد استفاده قرار می گیرد.

ایلنا: لعاب­ های شیشه - سرامیک سفیدرنگ و فاقد زیرکن جهت کاربرد به عنوان لعاب پخت سریع کاشی کف در پژوهشگاه مواد و انرژی ساخته شد.

به گزارش ایلنا در کرج، سارا بنی ­جمالی مجری این طرح، در این خصوص گفت: لعاب شیشه - سرامیک سفیدرنگ و فاقد زیرکن ساخته شده در طرح پژوهشی حاضر متعلق به سیستم CaO - Al۲O۳ - B۲O۳ - SiO۲ است.

وی افزود: لعاب ساخته شده با توجه امکان تامین سفیدی با استفاده از مواد اولیه ارزان ­قیمت و حذف زیرکن از ترکیب، افزایش سختی و مقاومت سایشی به­ واسطه تشکیل فازهای بلورین با خواص مکانیکی مطلوب در آنها و نیز سازگاری با رژیم حرارتی پخت سریع، جایگزین مناسبی برای لعاب­های سفید شده با زیرکن در صنعت کاشی کف است.

بنی جمالی با اشاره به مراحل مختلف جهت پیشبرد طرح حاضر گفت: براساس آزمون پراش پرتوهای ایکس، آنورتیت فاز بلورین اصلی در لعاب شیشه - سرامیک ساخته شده است و این لعاب دارای شاخص سفیدی ۶۵% است که با توجه به عدم حضور هرگونه اپک­ کننده­ای در ترکیب آن، سفیدی قابل توجهی است، همچنین سختی این لعاب نیز(حدود GPa۸ -) بیشتر از سختی لعاب ­های مرسوم کاشی کف(حدود GPa۵-۵ / ۵) به دست آمده است.

این پژوهشگر خاطر نشان کرد: انتخاب ترکیب اولیه و طراحی فرمولاسیون لعاب، ذوب آمیز انتخاب شده، تهیه فریت و آسیای فریت شیشه، زینتر و عملیات حرارتی همزمان طی برنامه پخت سریع ومشخصه­ یابی لعاب­های شیشه - سرامیک نهایی به لحاظ رنگ، سختی، ضریب انبساط حرارتی و ریزساختار از مراحل ساخت این لعاب­های شیشه - سرامیک است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز