خبرگزاری کار ایران

تندیس یازدهمین جشنواره‌ی بین‌المللی بسم الله طراحی شد

asdasd
کد خبر : ۱۴۹۷۱۵

فرم تندیس به گونه‌ی کلاسیک کلمه نیست و همه‌ی اجزا در ارتباطی معنایی با هم هستند و دیزاین کار به گونه‌ای‌ست که مخاطب نیز در تکمیل و سفیدخوانی فرم و فضای تندیس سهم دارد و می‌تواند به خیال و ذوق خود فضاها را پرکند.

ایلنا: تندیس یازدهمین جشنواره‌ی بسم الله متفاوت با تندیس‌های سال‌های قبل بوده و طراحی آن منحصر به خوشنویسی شرقی و خطوط ارگانیک است و با استفاده از ریتم و حرکت انجام شده است.

به گزارش ایلنا، فرم تندیس به گونه‌ی کلاسیک کلمه نیست و همه‌ی اجزا در ارتباطی معنایی با هم هستند و دیزاین کار به گونه‌ای‌ست که مخاطب نیز در تکمیل و سفیدخوانی فرم و فضای تندیس سهم دارد و می‌تواند به خیال و ذوق خود فضاها را پرکند.

تندی از وجوه مختلف حالتی آیینی و معرفتی دارد. فرم‌های بلند قامت خمیده از سر مهر به عبودیت نام مقدس الله که در سیاق خوشنویسی ایرانی هم اتفاق افتاده است. استفاده از توان بصری بالا و قدرت حمل معناهای فرازمینی خطوط خوشنویسی در واقع شخصیت کلی این اثر را رقم زده است.

هادی عارفی استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید رجایی تهران که پیش از این نیز طراحی تندیس بسیاری از جشنواره‌های داخلی وخارجی را در کارنامه‌ی هنری خود دارد درباره‌ی این تندیس گفت: دیزاین این کار ابتدا به صورت خطی با استفاده از یک یونیت(واحد) در دوبعد انجام شد سپس با استفاده از امکانات کامپوتری فرم ها و فضاهایی رو آن انجام شد.

در مرحله‌ی بعد فرمی نیمه حجمی از آن با چوب اجرا شد و در مرحله‌ی بعد اجرا به صورت کاملا سه بعدی انجام شد. البته پیشترها این اتودها را باحروف و اسامی دیگر اتود کرده و در حالت‌های مختلف حجمی و منبت و… اجرا کرده بودم. این بار نام مقدس الله را در ابتدا طراحی کرده و بعد بسم را با همان فرمت حرکتی و ساختار طراحی کردم و بعد از چندین مرحله اتود شیوه‌ی همنشینی این یونیت‌ها و ایجاد همزمان انسجام و همسویی و همگرایی واحدها سعی کردم ساخت کلی کار حسی شرقی و ارتباطی مهرآمیز و پرصلابت همزمان داشته باشد.

درنهایت بعداز درنظر گرفتن حجم‌ها و حالت‌های مختلف به وجوه هر واحد حالت نرم و دایره‌وار را برای کل کار در نظر گرفتم که با روحیه‌ی شرقی‌ها و مسلمانان بیشتر مطابقت دارد. بسم را در حالتی افقی در قسمت پایین قرار داده و الله در بالا قرار دادم و حالت کار به گونه‌ای ست که انگار حروف یا همان واحدها در حال نیایش هستند. همه‌ی واحدها سوار بر نقطه‌ی بسم هستند و این خود در حریم کعبه بودن را می‌رساند.

علاقه‌مندان برای شرکت در این جشنواره از ۲۵ فروردین ماه سال ۹۳ تا ۲۵ اردیبهشت ماه سال ۹۲ مهلت دارند آثارشان را به دبیرخانه ارسال کنند.

این آثار ۵ تا ۱۰ خردادماه داوری خواهد شد و در تیرماه و مردادماه سال ۹۳ همزمان با ماه مبارک رمضان نمایشگاهی از آثار راه یافته به جشنواره برپا خواهد شد.

نفر اول هر بخش: تندیس، لوح افتخار و ۳۰.۰۰۰. ۰۰۰ ریال - نفر دوم هر بخش: تندیس، لوح افتخار و ۲۰.۰۰۰. ۰۰۰ ریال - نفر سوم هر بخش: تندیس، لوح افتخار و ۱۰.۰۰۰. ۰۰۰ ریال در نظر گرفته شده است.

جایزه مؤسسه به یک اثر ویژه به مبلغ ۴۰.۰۰۰. ۰۰۰ ریال نیز از دیگر جوایز این جشنواره است.

آثار بخش اکسپوی جشنواره در صورت تمایل هنرمندان به نفع افراد کم بضاعت مبتلا به سرطان به فروش خواهند رسید.

نمایشگاه به‌صورت دوره‌ای در مجامع هنری و بین‌المللی به نمایش گذاشته خواهد شد.

نشانی دبیرخانه: تهران - خیابان ولی‌عصر(عج) - خیابان توانیر - خیابان نظامی‌گنجوی - کوچه هفت‌پیکر - نبش بن‌بست شیرازی - پلاک ۷

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز