خبرگزاری کار ایران

محورهای اصلی و فرعی نشست معاون مطبوعاتی ارشاد با اهالی رسانه؛

بازبینی دستورالعمل پرداخت یارانه به مطبوعات دستور کار معاونت

کد خبر : ۱۴۷۷۵۷

دستورالعمل نحوه پرداخت یارانه به مطبوعات مورد بازبینی قرار خواهد گرفت / پیش‌نویس آئین‌نامه‌ای برای روشن شدن نحوه توزیع آگهی‌های دولتی اعلام می‌شود / طرح رتبه‌بندی رسانه‌های مجازی در حال تدوین است.

ایلنا: چهارمین صبحانه‌ی کاری معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد روز اول اسفند‎؛ درست چند ساعت قبل از آنکه خبر توقیف روزنامه‌ی آسمان منتشر شود؛ در دفتر روزنامه‌ی خراسان در شهر خراسان رضوی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ در این نشست هنوز هیچیک از خبرنگاران از توقیف روزنامه‌ی آسمان اطلاعی نداشتند به همین دلیل بیشتر سوالات و گفت و شنودهای نشست؛ حول محور مطالبات “به‌حق“ روزنامه‌نگاران از “وزارت ارشاد“ و حل و فصل موضوع بیمه‌ی خبرنگاران و امنیت شغلی آنها مطرح شد. به موضوع پرداخت یارانه‌ی مطبوعات و رتبه‌بندی رسانه‌های مجازی هم اشارتی کوتاه شد.

تجدیدنظر در دستورالعمل نحوه پرداخت یارانه به مطبوعات

دستورالعمل نحوه پرداخت یارانه به مطبوعات که چند ماه پیش توسط کارگروه اقتصاد مطبوعات تدوین شد و روی سایت معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام شده بود، مورد بازبینی قرار خواهد گرفت. کارگروه اقتصاد مطبوعات قصد دارد برای اصلاح مواردی همچون تعریف خصوصی و یا عمومی بودن روزنامه‌ها، این دستورالعمل را مورد بازبینی قرار دهد. یارانه دور بعدی مطبوعات نیز براساس دستورالعمل اصلاح شده پرداخت خواهد شد.

آئین نامه نحوه توزیع آگهی‌های دولتی

همچنین قرار است پیش‌نویس آئین‌نامه‌ای برای روشن شدن نحوه توزیع آگهی‌های دولتی اعلام شود. معاونت مطبوعاتی این پیش‌نویس را برای جمع‌آوری نظرات اصحاب مطبوعات و کارشناسان حوزه رسانه برای جمع بندی نهایی روی سایت خود قرار خواهد داد.

طرح رتبه‌بندی رسانه‌های مجازی شامل خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

طرح رتبه‌بندی رسانه‌های مجازی درحال تدوین است. براساس این طرح شاخص‌های تعیین رتبه و مرجع تعیین هریک از آنها مشخص می‌شود. در راستای سیاست‌های مشارکت طلبانه دولت، این پیش‌نویس به زودی با کمک فعالان این حوزه تدوین می‌شود و سپس روی سایت معاونت مطبوعاتی قرار می‌گیرد تا کارشناسان نظرات و پیشنهادها و انتقادهای خود را منعکس کنند.

“خراسان“؛ وام‌دار شریعتی

پیش از آغاز نشست؛ به دلیل حضور خبرنگاران در شهر مشهد به میزبانی روزنامه‌ی خراسان؛ مدیران این روزنامه گزارشی از چند و چون انتشار روزنامه در ۶۵ سال گذشته ارایه دادند. بازدید از چاپخانه‌ و روند صحافی روزنامه‌ی خراسان؛ مقدمه‌ی این گزارش بود که روز قبل از آن برای خبرنگاران ترتیب داده شده بود.

یکی از اقدامات مفید روزنامه‌ی خراسان تهیه‌ی آرشیو الکترونیکی روزنامه‌ از ۶۵ سال پیش به این‌سو است. اگرچه کار تهیه‌ی این آرشیو هنوز به اتمام نرسیده اما تا امروز؛ نسخه‌های زیادی؛ ۱۴ هزار و ۶۵۰ نسخه از روزنامه شامل ۱۵۵ هزار صفحه‌ی روزنامه؛ تایپ و اسکن شده و درقالب نسخه‌ی الکترونیکی آماده‌سازی شده است. با این حال امکان دسترسی به این آرشیو در درجه‌ی اول برای همگان امکان‌پذیر نیست و در نگاه دوم؛ موکول به تهیه‌ی نرم‌افزار اولیه‌ی آن است که پس از تکمیل شدن؛ احتمالا فقط در شرایط خاصی در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت.

مرور این آرشیو؛ برای لحظاتی خاطراتی از تاریخ معاصر و نه چندان دور ایران را زنده کرد. یادداشت‌هایی با امضای دکتر علی شریعتی و کودتای ۲۸ مرداد و خاطره‌ی “مکر“ دستگاه حاکمه برای سرنگونی دکتر محمد مصدق.

روزنامه‌ی خراسان یک ابتکار دیگر هم داشته است: تهیه‌ی نرم‌افزار پژوهشی برای بررسی فراوانی تیترها و موضوعات خبری درمیان روزنامه‌ی رایج کشور که البته هنوز شامل بسیاری از روزنامه‌ی کشور نمی‌شود. به کمک این نرم‌افزار می‌توان موضوعات و تیترهای خبری مشترک روزنامه‌های کشور را در روزهای مختلف شناسایی کرد که به‌نظر در انجام پژوهش‌های تحقیقاتی در مسایل مختلف سیاسی؛ اجتماعی؛ فرهنگی و اقتصادی و نیز مرور روند هم‌گرایی مطبوعات ایران کاربرد مفیدی دارد.

“خراسان“؛ چهارمین روزنامه‌ی پرتیراژ

روزنامه‌ی خراسان۶۵ سال قدمت دارد. این روزنامه در سال ۱۳۲۸ بنیان نهاده شده است. خراسان فعلی با تیراژ ۷۵ هزار نسخه؛ چهارمین روزنامه‌ی پرتیراژ کشور است که در شهرهای مختلف ازجمله تهران‎؛ خراسان شمالی؛ جنوبی و رضوی توزیع می‌شود. این روزنامه متولی انتشار دو روزنامه‌ی سیستان و بلوچستان و گلستان نیز هست که هفته‌ای سه روز در این استانها توزیع می‌شوند.

خراسان زیر نظر دفتر مقام معظم رهبری و در دوره‌ی فعلی؛ با ترکیب هیات امنایی اداره می‌شود: سیدعباس صالحی(معاون فرهنگی وزارت ارشاد)؛ مرویان؛ بنی‌هاشم؛ امیر خوراکیان(رئیس سابق سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران) و محمدسعید احدیان.

کوروش شجاعی؛ مدیرمسئول خراسان؛ در حضور میهمانان رسانه‌ی خود از تهران؛ سابقه‌ی انتشار کشوری روزنامه را سال ۷۷ عنوان کرد. شجاعی اعلام کرد؛ خراسان وابسته به هیچ حزب و جناحی نیست. مستقل است و امروز توانسته هم جایگاه خوبی در میان خراسانی‌ها و تهرانی‌ها داشته باشد که نتیجه‌ی آن تیراژ ۷۵ هزار نسخه‌ای روزنامه است و هم استقلال مالی که نتیجه‌اش داشتن چاپخانه؛ کارگاه صحافی؛ شعبه‌های مختلف؛ آگهی‌های ۷۲ تا ۸۰ صفحه‌ای و ویژه‌نامه متعدد است.

به گفته‌ی احدیان و شجاعی؛ از مدیران خراسان؛ این روزنامه ۶۵ درصد از هزینه‌های خود را از طریق آگهی؛ ۱۰ تا ۲۰ درصد هزینه را از فروش و ۱۰ تا ۱۵ درصد مابقی را از فعالیت‌های چاپی به دست می‌آورد.

“خراسان“‎ هم معتدل است

مدیران روزنامه‌ی خراسان درباره‌‌ی سبک سیاق کاری روزنامه و خطوط قرمز آن چنین می‌گویند: روزنامه به نظام باورمند است. پایبند به نظام جمهوری اسلامی و رهبری است. اعتدالگراست. بی‌طرفی را به معنی موضع درست و به موقع می‌داند نه انتقاد نکردن.

بعدهم تاکید می‌کنند؛ روزنامه به دنبال جلوگیری از شکاف نسلی است آنهم با کمک استراتژی آشتی جوانان با روزنامه.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز