خبرگزاری کار ایران

جلد بیست و چهارم تقویم تاریخ دفاع مقدس منتشر شد

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۶۱۱

مرکز اسناد انقلاب اسلامی در راستای ثبت و ضبط تاریخ انقلاب اسلامی و رشادت‌های رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس اقدام به انتشار جلد بیست و چهارم تقویم تاریخ دفاع مقدس کرده است.

ایلنا: مرکز اسناد انقلاب اسلامی در جدید‌ترین اثر خود، در اسفندماه، کتاب «و هنوز رمضان» تألیف سرتیپ۲ ستاد نبی حبیبی را چاپ و روانه بازار نشر کرده است.

به گزارش ایلنا، عملیات رمضان در ۵ مرحله از تاریخ ۲۲/۴ / ۶۱ آغاز شد. خط و محدودهٔ منطقهٔ عملیاتی رمضان از کوشک در شمال آغاز می‌شد و تا رودخانهٔ اروند در جنوب ادامه داشت. از آنجا که در منطقهٔ شرق اروند عقبهٔ دشمن فقط متکی به چهار پل در نشوه و تنومه بود، پیش‌بینی‌ می‌شد که در صورتِ سرعت عمل و غافلگیری توأم با پیشروی مناسب، نیروهای زیادی از دشمن به اسارت درآیند و در عمل چیزی نظیر شکستن حصر آبادان(عملیات ثامن‌الائمه) تکرار شود. عملیات رمضان اولین هجوم گستردهٔ رزمندگان اسلام به خاک عراق بود.

مرداد ماه سال ۱۳۶۱، تحت‌الشعاع ادامهٔ عملیات رمضان قرار داشت. عملیات رمضان که از ۲۲ تیرماه این سال شروع شده بود، تا مرداد ماه ادامه پیدا کرد. ارتش متجاوز بعثعراق با بهره‌گیری از وجود مستشاران اسرائیلی، مبادرت به احداثمواضع مثلثی شکل در عمق منطقهٔ عملیاتی رمضان(کربلای۴) نموده و به‌ویژه در جلوی این مواضع، از موانع پیچیده و با عرض زیاد استفاده کرده بود و در نتیجه رزمندگان جان‌برکف و ایثارگر ایران اسلامی با انهدام نیروهای عراقی وقتی به این مواضع می‌رسیدند، اجباراً عقب‌نشینی می‌کردند؛ لذا در طول اجرای عملیات رمضان اصل بر انهدام نیروهای عراقی قرار گرفت. در عملیات رمضان، تعدادی از یگان‌های عمدهٔ ارتش بعثعراق به‌طورکلی منهدم شدند و به تعدادی از یگان‌های عراقی نیز تلفات و ضایعات قابل توجهی وارد آمد. عراق که قبل از شروع عملیات رمضان با عقب‌نشینی در جبهه‌های غرب کشور مقداری از اراضی متصرفی خود را در داخل خاک مقدس ایران اسلامی تخلیه کرده و مواضع خود را اکثراً در داخل مرزهای جمهوری اسلامی ایران در ارتفاعات سرکوب آرایش داده بود، برای مقابله با رزم‌آوران غیور ما مجبور شد تعدادی از یگان‌های عمدهٔ خود را از غرب به منطقهٔ عملیاتی رمضان در جنوب جابه‌جا نماید. حمایت‌های بی‌دریغ غرب و شرق از رژیم بعثی عراق و پشتیبانی مالی کشورهای مرتجع منطقه و برخی کشورهای عربی از عراق باعثگردید اولاً ارتش بعثی عراق در حداقل زمان، یگان‌های آسیب‌دیدهٔ خود را بازسازی و تجدید سازمان نماید؛ ثانیاً با ایجاد مواضع مصنوعی با عمق بسیار زیاد در جلوی مواضع پدافندی خود، تلاش نماید یگان‌های خود را در مقابل هجوم بی‌امان رزمندگان جان‌برکف ایران اسلامی در امان نگه‌ دارد.

آخرین مرحله از عملیات رمضان در۸ مرداد ماه اجرا شد که شرح آن در این کتاب به رشتهٔ تحریر درآمده است. عملیات رمضان با دستاوردهای زیادی ازجمله به اسارت درآوردن ۴۱۷ تن از افراد ارتش بعثی عراق به دست رزمندگان ایران، انهدام تعداد قابل توجهی از لشکر‌ها و تیپ‌های مستقل دشمن و تصرف چندین کیلومتر از خاک عراق به دست پرتوان رزمندگان ما در ۲۵ مرداد ماه به پایان رسید. در این ماه ضدانقلاب وابسته به شرق و غرب نیز کماکان در منطقهٔ شمال‌غرب کشور به فعالیت‌های مذبوحانهٔ خود ادامه می‌داد و علاوه بر اینکه تعدادی از یگان‌های عمدهٔ ارتش، ژاندارمری و سپاه پاسداران را در منطقهٔ شمال‌غرب درگیر کرده بود، با اجرای عملیات‌های چریکی تلفاتی را نیز به نیروهای مسلح وارد می‌نمود.

مرکز اسناد انقلاب اسلامی در راستای ثبت و ضبط تاریخ انقلاب اسلامی و پاسداشت رشادت‌های رزمندگان اسلام در هشت سال دفاع مقدس اقدام به انتشار این اثر کرده است که امید است مورد اقبال و توجه خوانندگان و علاقه‌مندان دفاع مقدس و مطالعات انقلاب اسلامی قرار گیرد.

این اثر در شمارگان ۲۰۰۰ نسخه و ۸۱۳ صفحه و به قیمت ۲۸۵.۰۰۰ریال روانه بازار نشر شده است.

علاقمندان جهت تهیه این کتاب می‌توانند به فروشگاه این مرکز در خیابان انقلاب، خیابان ۱۲فروردین، بعد از خیابان شهدای ژاندارمری نبش مجتمع ناشران و یا با شماره تلفن‌های ۶۶۹۵۳۶۰۷ و ۶۶۹۶۱۵۳۶ تماس بگیرند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز