خبرگزاری کار ایران

کارشناس برنامه ریزی و تالیف کتب درسی وزارت آموزش و پرورش:

تکنولوژی آموزشی، فرآیند یاددهی و یادگیری را لذت بخش می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۵۳۰

یکی از راه حل‌های لذت بخش کردن آموزش در کلاس‌های درس، استفاده از تکنولوژی آموزشی در فرآیند یاددهی و یادگیری است.

ایلنا: کار‌شناس برنامه ریزی و تالیف کتب درسی وزارت آموزش و پرورش گفت: یکی از راه حل‌های لذت بخش کردن آموزش در کلاس‌های درس، استفاده از تکنولوژی آموزشی در فرآیند یاددهی و یادگیری است.

به گزارش خبرنگار ایلنا در آران و بیدگل «مهدی چوبینه» در دیدار کار‌شناسان سازمان برنامه ریزی و تالیف کتب درسی از شهر زیر زمینی نوش آباد افزود: هر مطلب که در کتاب درسی تدریس می‌شود، سی سال بعد اثر می‌دهد، اما فیلم و رسانه سه دقیقه طول می‌کشد که همه، پیام آن را فرا می‌گیرند.

به گفته وی، یکی از سوال‌های مهم و اساسی کار‌شناسان و معلم‌ها، آن است که چگونه می‌توان مفاهیم آموزشی را در ذهن مخاطبان نهادینه کرد که هر یک از آن‌ها به فراخور تجربه و حوصله خود راه حلی را برای برون رفت از چالش پیش رو پیشنهاد می‌کنند.

وی اظهار داشت: از جمله، نقش‌های تکنولوژی آموزشی، تسهیل آموزش است. هر شرکت صنعتی با ساخت و انتشار یک فیلم، به معرفی خود در سطح کلان می‌پردازد بنابراین، برای آموزش باید از همه امکانات سمعی و بصری، برای تولید محتوای الکترونیکی استفاده کنیم.

وی بااشاره به توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات تصریح کرد: در زمانی سرعت انتشار اخبار به یک هزار و ۲۵۰ کیلومتر در ساعت می‌رسید که امروز این رقم به ثانیه رسیده است و با وقوع هر اتفاقی همه از آن باخبر می‌شوند.

به گفته وی، امروزه برخی کتاب‌های درسی، بار منفی دارند. کودکان، حتی در بهترین شرایط، علاقه چندانی به خواندن کتاب‌های درسی ندارند، بلکه بیشتر دلشان می‌خواهد، کتابی بخوانند که چندان به محفوظات توجه نمی‌کند و مجبور نیستند که مطالب آن را حفظ کنند و برای معلم خود بازگو کنند.

چوبینه تاکید کرد: بومی گرایی و توجه به شرایط جغرافیایی و آداب و رسوم مردم هر منطقه در تالیف کتاب‌های درسی از جمله مواردی است که در کتاب‌های جغرافیای استان‌ها به آن پرداخته شده تا جغرافی برای دانش آموزان لذت بخش شود.

شهر تاریخی نوش آباد که در پنج کیلومتری شمال کاشان قرار گرفته و مجموعه باستانی شهرزیر زمینی نوش آباد، که به صورت دستکن در عمق ۲۰ متری زیر زمینی حفر شده است، از جمله آثار منحصر به فرد معماری جهان است.

سرگروه آموزشی جغرافیای آموزش و پرورش استان قم گفت: بزرگ‌ترین مشکل آموزش و تدریس جغرافیادر مدارس، کتاب‌های درسی و محتوای آموزشی به ویژه در دوره متوسطه است.

«محسن یوسفی» در نشست سرگروه‌های درسی جغرافیا با مولفان این کتاب در نوش آباد افزود: تصویر‌ها و نقشه‌های کتاب درسی جغرافیا، که باید مکمل محتوای نوشتاری کتاب باشد، برای فراگیر، چندان مناسب و جالب توجه نیست.

به گفته وی، در حالی که دانش آموزان با استفاده از اینترنت به حجم گسترده‌ای از اطلاعات جدید دسترسی دارد، اما مطالب کتاب درسی بسیار قدیمی است به طوری که برخی آمار و ارقام مربوط به سال ۱۹۸۵ می‌باشد.

وی تصریح کرد: محتوای کتابی که ما تدریس می‌کنیم به روز نیست و نسبت به ۱۰سال پیش تغییر عمده‌ای نداشته است و این موجب می‌شود که دانش آموزان و حتی دبیران از تدریس کتاب خسته شوند.

یوسفی گفت: ما در گروه درسی با کمک سایر همکاران، برای حل این مشکل و به روز رسانی اطلاعات کتاب و مناسب کردن نقشه‌ها و جدول‌های کتاب‌های جغرافیای دوره متوسطه، تمام کتاب‌های جغرافیای دوره متوسطه را به پاورپوینت تبدیل کرده و در اختیار همکاران قرار داده‌ایم.

یک دانشجوی کار‌شناس ارشد جغرافیا گفت: با گذشت سال‌ها از نگارش کتاب درسی، محتوای آموزشی باید با توجه به شرایط روز و تحول گسترده در تعریف‌ها و اصطلاحات بازنگری و اصلاح شود.

«هدیه اکبری قمصری» افزود: تحول در محتوای آموزشی، به معنای تخصصی شدن کتاب درسی نیست، بلکه باید کاربردهای جغرافیا برای دانش آموزان تشریح شود تا آن‌ها خود به مصداق‌های آن پی ببرند.

به گفته وی، اگر دانش آموز، کاربردهای جغرافیا را بداند و محتوای آموزشی مثل آب و نقش آن در حیات را درک کند، نیازی به تکرار مطالبی مثل لزوم صرفه جویی نیست، بلکه خود آن‌ها شیوه مصرف خود را اصلاح می‌کند و کارکردهای استفاده از آب را فرا می‌گیرد.

وی تصریح کرد: دوره دبیرستان، دوره انتخاب زندگی آینده دانش آموزان است، که با اصلاح محتوای کتاب درسی و معرفی زیر شاخه‌های هر علم و کارکردهای آن، می‌توانند مسیر آینده خود را روشن‌تر شناسایی کنند.

وی اظهار داشت: جغرافیا، فقط تعریف کوه و تپه و پایتخت کشور‌ها نیست، بلکه مهم‌ترین کارکرد جغرافیا، شناخت و حفاظت محیط زیست است.

اکبری تاکید کرد: هنوز جغرافیا به عنوان یک درسی اصلی برای دانش آموزان مطرح نیست که باید تالیف و تدوین محتوای آموزشی باید به گونه‌ای باشد که این حس در بچه‌ها ایجاد شود.

عضو گروه نویسندگان کتاب جغرافیای استان اصفهان گفت: دانش آموزان در کلاس درس، باید جغرافیا را یاد بگیرند و در فعالیت‌های می‌دانی تجربه کنند ولی حجم اطلاعات، مانع از این مدل یادگیری است.

«آزیتا رحیمی» افزود: در نظام‌های آموزشی، درس جغرافیا به عنوان یک ابزار برای درست زندگی کردن شهروندان است و برای رسیدن به این هدف، نیازمند فعالیت‌های می‌دانی است که شرط لازم آن، کاهش محتوای کتاب درسی است.

وی تاکید کرد: محتوای کتابهای جغرافیا به اندازه‌ای است که معلم مجبور است تا پایان سال تحصیلی، آموزش آن را تمام کند که این شیوه، برای معلم و محصل نتیجه مثبتی به دنبال ندارد.

این مدرس جغرافیا اظهار داشت: اگر آموزش جغرافیا در مدرسه و دانشگاه به صورت کارمیدانی و فعالیت تحقیقی انجام شود، نیازی به ساعت‌ها تدریس در کلاس و انباشتن ذهن فراگیران از مطالب حفظی نخواهد بود.

سرگروه آموزش جغرافیای استان اصفهان افزود: تاکید بر یادگیری مطالب جغرافیایی در چارچوب محفوظات و بی‌توجهی به پژوهش، تحقیق و فعالیت می‌دانی، از مشکلات تدریس جغرافیا می‌باشد.

وی گفت: پژوهش باید به عنوان یک اصل در برنامه درسی گنجانده شود و مشاهده، به عنوان ساعتی از کار یاددهی و یادگیری مورد توجه و تاکید نویسندگان و برنامه ریزان قرار بگیرد.

رحیمی تصریح کرد: کم رنگ بودن فعالیت تکمیلی و انجام تکلیف‌های متنوع در رابطه با موضوع درسی و تراکم زیاد دانش آموزان به خصوص در کلاس‌های علوم انسانی از دیگر محدودیتهای تدریس جغرافیا در مدارس می‌باشد.

سرگروه جغرافیای ناحیه یک قم گفت: تعریف جغرافیا باید عوض شود، تعریفی که جغرافیا را، رابطه بین انسان و محیط می‌داند، یک مفهوم قدیمی است.

«علیرضا سلیمانی افزود: جغرافیا بر خلاف پندار عمومی از آنچه در کتاب‌های درسی آمده است، فقط طبیعت و پدیده‌های طبیعی نیست، بلکه یک بعد انسانی هم دارد که نمی‌توان از علم جغرافی جدا کرد.

وی تصریح کرد: محتوای کتاب درسی و مفاهیم آن به گونه‌ای است که دانش آموز قبل از انتخاب رشته دانشگاهی، هیچ‌شناختی از زیر شاخه‌ها و کارکردهای گسترده علم جغرافیا در زندگی انسان ندارد.

شهر تاریخی نوش آباد در پنج کیلومتری شمال کاشان قرار گرفته و مجموعه باستانی شهرزیر زمینی نوش آباد، که به صورت دستکن در عمق ۲۰ متری زیر زمینی حفر شده است، از جمله آثار منحصر به فرد معماری جهان است

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز