خبرگزاری کار ایران

دبیرکل ائتلاف اسلامی زنان در گفت وگو با ایلنا:

مسائل زنان نباید ابزاری در خدمت اهداف گروه های سیاسی باشد

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۳۴۲

در تمام این سال‌ها هر‌گاه NGO های زنان در حال خدمت رسانی بوده‌ و گوشه‌ای از وظایف دولت را انجام داده‌اند از سوی دولت‌ها مورد استقبال واقع شده‌اند اما اگر نقش مطالبه‌گری داشتند دولت‌ها آن‌ها را در مقابل خود دیده‌ و با آن‌ها برخور کرده اند.

ایلنا: دبیر کل ائتلاف اسلامی زنان در مورد راه حل بهبود وضعیت مشارکت سیاسی زنان با تاکید بر لزوم برخی تغییرات نگرشی و عملکردی در سطح گروه نخبگان، به تاثیر NGO‌های مطالبه محور در حوزه زنان تاکید کرد و افزود: دولت‌ها در گذشته این نهاد‌ها را در مقابل خود می‌دید و با آن‌ها بر خورد می‌کرد در حالی که مطالبه محور بودن این نهاد‌ها می‌تواند میزان مشارکت سیاسی زنان را در جامعه افزایش دهد.

توران ولی مراد دبیر کل ائتلاف اسلامی زنان در مورد وضعیت مشارکت زنان در امور سیاسی کشور در گفتگو با خبرنگار ایلنا گفت: در سی و پنج سال گذشته مشارکت سیاسی بانوان در کشور هیچ‌گاه در سطح مطلوبی قرار نداشته است، مشارکت سیاسی به این معنی نیست که تنها هنگام انتخابات زنان به پای صندوق‌های رای بیایند بلکه مشارکت زنان در دو بخش دیگر نیز تعریف می‌شود. که اولین آن حضور در هستهٔ اصلی احزاب است و بخش دیگر آن در پستهای مدیریتی ارشد، تصمیم گیر و تصمیم ساز است.

وی افزود: تعداد زنان ما در مجلس شورای اسلامی در مقایسه با دیگر کشور‌ها مایه سرافکندگی است. ما در این سی وپنج سال زنان توانمند بسیاری داشته‌ایم که گاهی در پستهای تصمیم گیر قرار داشته‌اند، انحصار طلبی مردان در مراکز قدرت مانع از حضور مداوم آن‌ها در این عرصه شده است. به هر حال انتخاب زنان در پستهای سیاسی و لیستهای انتخاباتی توسط مردان صورت می‌گیرد وآن‌ها نیز دراین انتخاب زنانی را می‌پذیرند که در چارچوب خاصی حرکت کنند، بنابراین زنان در مراکز قدرت در یک دایره بسته حرکت می‌کنند و قادر نیستند که راه را برای دیگر زنان باز کنند.

دبیر کل ائتلاف اسلامی زنان گفت: یکی از راههای مقابله با این مسئله آن است که امکاناتی که برای زنان در نظر گرفته می‌شود فدای اقتضائات سیاسی نیز نشود و مسائل زنان باید به صورت واقعی دیده شود و تنها ابزاری در خدمت اهداف گروههای سیاسی نباشد، همچنین برنامه‌های راهبردی برای رسانه‌ها تهیه شود تا از مسئولین درباره این مسائل توضیح بخواهند.


وی در مورد اینکه توده مردم در این زمینه چه نقشی می‌توانند داشته باشند افزود: NGO‌ها به عنوان نهاد‌های مدنی و مردمی می‌توانند نقش موثری در این زمینه داشته باشند به ویژه NGO ‌هایی که مطالبه محور هستند. برخلاف آنچه تصور می‌شود NGO‌ها تنها نقش خدمت رسانی ندارند بلکه می‌توانند پیگیر مطالبات از دولت نیز باشند جالب است که در تمام این سال‌ها هر‌گاه این نهاد‌ها در حال خدمت رسانی بوده‌ و گوشه‌ای از وظایف دولت را انجام داده‌اند از سوی دولت‌ها مورد استقبال واقع شده‌اند اما اگر نقش مطالبه‌گری داشتند دولت‌ها آن‌ها را در مقابل خود دیده‌ و با آن‌ها برخورد کرده‌اند. مطالبه‌گری به معنای تقابل نیست بلکه کارکردهای خودرا برای بهبود وضعیت جامعه دارد بنابراین تقویت آن‌ها نیز می‌تواند برای افزایش مشارکت سیاسی زنان مفید باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز