خبرگزاری کار ایران

مدیرکل امور مراتع سازمان جنگل‌ها:

تشکیل تعاونی‌های دامداران ضروری‌ست

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۷۷۸

در مدیریت کوچ و چرای مراتع در کشور باید یک تغییر رویکرد جدی داشته باشیم چرا که بزرگترین مشکل موجود در مدیریت چرا نادیده گرفتن مدیریت آن از مسوولین اصلی اش یعنی خود عشایر است.

ایلنا: جلسه هماهنگی امور عشایرکشور با حضور مدیر کل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها ومسئولین منابع طبیعی و امورعشایر۵ استان اصفهان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، خوزستان و بوشهر جهت کنترل و مدیریت کوچ عشایر کشور در اصفهان برگزارشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها در این نشست با اشاره به اینکه مدیریت چرای مرتع نبض کار مدیریت مرتع به شمار می‌رود گفت: درحال حاضر۲۵ درصد از کارکردهای مرتع منوط به استفاده از منابع بهره برداری علوفه‌ای از مراتع است و ۷۵ در صد از آن مربوط به منابع زیستی مرتع است.

سید علی خلیل‌پور، گفت: در مدیریت کوچ و چرا باید یک تغییر رویکردی داشته باشیم و راهکارهای مدیریت کلان مرتع و کاربرد‌های زیست محیطی مرتع باید مد نظر قرار گیرد.

وی افزود: مراتع را باید با توان زیست بومی‌اش به کار گیریم و استفاده نماییم.

خلیل‌پور در موضوع مدیریت چرا و ساماندهی کوچ در سطح ملی، ایجاد شبکه‌های مدیریتی را ضروری دانست و افزود: این شبکه‌های مدیریتی باید در بعد زیست محیطی و اجتماعی فعال باشند.

همچنین مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان در این جلسه گفت: ضرورت اجرای طرح کنترل و مدیریت کوچ بر هیچ کس پوشیده نیست. این طرح علاوه بر الزامات قانونی که دارد و همه ملزم به رعایت آن هستیم در حفظ و احیاء مراتع و کاهش روان آب‌ها و نفوذ پذیری خاک مراتع نیز موثر است.

محمد حسین شاملی تصریح کرد: اجرای این طرح در جهت عملیات احیایی و اصلاحی مراتع مانند فرصت برای زاد آوری گیاهان، جلوگیری از افت تولید مرتع و جلوگیری افزایش گونه‌های مهاجم را نیز در بر دارد.

وی ادامه داد: بزرگ‌ترین مشکل موجود در اجرای این طرح گرفتن مدیریت آن از مسوولین اصلی‌اش یعنی خود عشایراست.

وی دیگر مشکلات موجود را دامداران فاقد پروانه چرا در یکی از قطب‌های کوچ و همچنین تفاوت بین پروانه چرا در ییلاق و قشلاق و عدم رعایت زمان بندی در این طرح اعلام کرد.

شاملی تصریح کرد: جهت اجرای هر چه بهتر طرح کنترل و مدیریت کوچ باید از سیاست حفاظت فیزیکی به سمت مشارکت مردم سوق پیدا کنیم و تشکل‌های مناسبی مانند تعاونی‌های دامداران تشکیل شوند که کنترل دام به آن‌ها واگذار شود.

وی ادامه داد: گسترش قرقبانان افتخاری از بین عشایر که تحت حمایت یگان حفاظت اداره کل نیز باشند از جمله پیشنهادات مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان بود.

وی افزود: مشکلات دام و مرتع نباید مجزا از هم دیده شود و لازم است این دو با هم ملاحظه شود. همچنین تجمع دام در پشت مرز‌های استان‌ها، تخریب ایجاد می‌کند و باید از آن جلوگیری شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز