خبرگزاری کار ایران

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس:

وزارت بهداشت توان تصدی‌گری بیمه‌ها را ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۴۴۲

چکیده: حتی اگر وزارت بهداشت برای اجرای مناسب وظایف محوله در حیطه بیمه درمان از تمام توان خود هم استفاده کند، تنها صرف انرژی در مسیر نادرست بوده و در ‌‌نهایت از وظایف اصلی خود که‌‌ همان بحثآموزش و درمان است هم غافل می‌شود.

یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، نظارت بر عملکرد و فعالیت‌های اقتصادی صندوق‌های بیمه‌ای را از توان وزارت بهداشت خارج دانست.

به گزارش ایلنا، «عباس قائد رحمت» که از مخالفان واگذاری بیمه‌های درمانی به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است، در تشریح مخالفت‌اش گفت: فعالیتهای اقتصادی بیمه‌ها هیچ تناسب و سنخیتی با وظایف و تخصص وزارت بهداشت ندارد.

این نماینده مجلس با تاکید بر ضرورت باقی ماندن مسئولیت بیمه درمان در حیطه اختیارات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: بحثبیمه‌ای با شرایط کاری، تخصص و مسئولیتهای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تناسب و موضوعیت بیشتری دارد.

به گفته این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، وزارت بهداشت می‌بایست صرفا تمام توان خود را در بحثآموزش و درمان متمرکز کرده و به جای افزایش تصدی‌گری و قبول مسئولیت کاری که تخصص آن را ندارد به اجرای طرح‌های درمانی، تجهیز مراکز درمانی، آموزش و ارایه خدمات تخصصی بپردازد.

قائید رحمت افزود: ورود وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به بحثبیمه‌ها و واگذاری مسئولیت بیمه‌های درمان به این وزارتخانه اشتباه محض است، چنانچه پیش از این نیز عملکرد وزارت بهداشت در تصدی‌گری بیمه‌های درمان تجربه شده است.

وی با اشاره به گستردگی وظایف و اختیارات فعلی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بهتر آن است که وزارت بهداشت در جهت بهبود وظایف فعلی خود یعنی سیاستگذاری در امور سلامت جامعه و تصدی‌گری در امور بهداشت و درمان گام برداشته و نابسامانی و ناکارآمدی‌های حوزه سلامت را به بهبود بخشد.

این نماینده مجلس با اشاره به فاصله بسیاری که بین خدمات تخصصی درمان و خدمات بیمه‌ای وجود دارد، عنوان کرد: بر اساس ذات این مسئولیت‌ها، نظام سلامت باید با تعریفی جامع و شفاف مورد بازنگری مجدد قرار گرفته و تمام اختیارات و وظایف درمان و آموزش را به وزارت بهداشت داده و کلیه وظایف بیمه‌ای کشور را یکپارچه کرده و به وزرات تعاون، کار و رفاه اجتماعی واگذار کنیم. در این صورت هر یک از وازرتخانه‌ها با توجه به حیطه اختیارات خود مسئول و پاسخگوی عملکرد نیز خواهند بود.

وی افزود: مهم آن است که یک متولی مشخص برای بحثبیمه درمان وجود داشته باشد که پاسخگوی عملکرد خود هم باشد. حال انتخاب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان این متولی راهکار منطقی و صحیحی نیست به دلیل اینکه اجرای وظایف محوله در حیطه کار تخصص این وزارتخانه نیست.

وی تاکید کرد: حتی اگر وزارت بهداشت برای اجرای مناسب وظایف محوله در حیطه بیمه درمان از تمام توان خود هم استفاده کند، تنها صرف انرژی در مسیر نادرست بوده و در ‌‌نهایت از وظایف اصلی خود که‌‌ همان بحثآموزش و درمان است هم غافل می‌شود. بنابرای نتیجه کل این روند افزایش نارضایتی و ناکارآمدی ارایه خدمات است. بنابراین می‌بایست کلیه وظایف و اختیارات بهداشتی، درمانی و آموزش پزشکی به وزارت بهداشت محول شده و کلیه وظایف و اختیارات رفاهی و بیمه در حیطه کاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار گیرد. تنها در این صورت است که امکان نظارت صحیح وجود داشته و هر وزارتخانه مسئول و پاسخگوی عملکرد خود خواهد بود.

وی افزود: واقعیت آن است که در شرایط فعلی هم ضعف‌های بسیاری در بحثبهداشت، درمان و پیشگیری در کشور وجود دارد و وزارت بهداشت می‌بایست در مقوله آموزش پزشکی با جدیت بیشتری فعالیت کند.

عباس قائید رحمت مشکل اصلی نظام سلامت را نداشتن سازمان بیمه سلامت یکپارچه در کشور عنوان کرده و گفت: ما چاره‌ای جز حرکت به سمت یکپارچه کردن بیمه سلامت نداریم.

وی سیاست تجمیع صندوق‌های بیمه‌ای و تشکیل بیمه سلامت بر اساس تکلیف قانون برنامه پنجم توسعه را راهکاری مثبت خواند و گفت: با یکپارچه شدن بیمه‌ها، تعریف صحیح بیمه‌های مکمل، ارایه خدمات بیمه‌ای یکسان به بیمه شدگان و کاهش سهم پرداخت بیمه شدگان از ۷۰ به ۳۰ درصد برنامه‌هایی هستند که باید برای تحقق آن‌ها با جدیت گام برداشت.

وی با تاکید بر مشکلات روز صندوق‌های بیمه و تاکید بر یکپارچه سازی این صندوق‌ها گفت: در حال حاضر صندوق‌های بیمه با مشکلات بسیاری مواجه هستند و درسالهای آینده مشکلات جدی تری نیز خواهند داشت.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت تفکیک نقش‌های خریدار و فروشنده خدمات بیمه و نظارت و ارزشیابی خدمت رسانی بیمه‌ای و درمانی گفت: در سال‌های گذشته که مسئولیت بیمه‌های درمان بر عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بود به دلیل یکی بودن خریدار و فروشنده خدمات، نارضایتی‌های بسیاری بوجود آمده بود و با تکیه بر تجربه‌های گذشته نباید خریدار و فروشنده و ناظر خدمات درمانی وزارتخانه بهداشت باشد که خود ارایه دهنده خدمات درمانی هم هست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز