خبرگزاری کار ایران

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه:

آذربایجان شرقی، متضرر‌ترین استان از پسروی آب دریاچه ارومیه است

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۰۰۳

به رییس جمهور اعلام نمودم که ممکن است هزینه احیای این دریاچه فرا‌تر از تصور باشد، اما ایشان قول مساعد دادند و فرمودند این هزینه‌ها در مقابل جایگاه آذربایجان و مردم غیورش بسیار ناچیز است.

ایلنا: دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: این ستاد با مرکزیت دانشگاه شریف و همکاری دانشگاه‌های تبریز، ارومیه، تهران و دانشگاه صنعتی امیر کبیر، با هدف تجمیع نظرات ونظریات مختلف در امر نجات دریاچه ارومیه با ایجاد امکان بهره گیری از مشاوره با کشورهای دارای تجربه مشابه، تشکیل و تا اردیبهشت ماه سال آتی، این مهم عملی خواهد شد.
به گزارش خبرنگار " ایلنا "، " عیسی کلانتری " در نشست با مدیران، مسئولین و اعضای تشکل‌های صنفی بخش کشاورزی استان آذربایجان شرقی با تاکید به این مطلب که رییس جمهور بنا به قولی که برای احیای این دریاچه داده بودند مصوبه‌ای را لحاظ نمودند تا با ارائه راهکار علمی و عملی بحران این دریاچه هرچه سریع‌تر حل شود، افزود: به دلیل تکثرآرا و اختلاف نظرهای زیاد در خصوص راهکارهای مرتبط با احیای دریاچه ارومیه، این کمیته در گام اول تلاش می‌نماید با ایجاد وحدت نظر درخصوص دستیابی به راهکاری مناسب در این زمینه، تا پایان اردیبهشت ماه نسخه علمی و عملی نجات دریاچه ارومیه را به دولت ارائه تا اقدامات عملی در این خصوص وارد فاز اجرایی شود و البته این امر مدت زمان طولانی را در پیش خواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه بیش از دو دهه پیش درباره علل شوری آب‌های زیر‌زمینی، نفوذ آب شور، خشک شدن دریاچه ارومیه و مسائلی از این دست، سمینار برگزار شده و هشدار لازم داده شده بود، افزود: تصور نمی‌شد این اتفاق در ‌بیست سال رخ بدهد و پیش بینی این امر حداقل در کمتر از پنجاه سال بعد نبود، ولی پیشرفت تکنولوژی، منابع را زود‌تر فرسوده کرده است.
دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه ادامه داد: در حالی که در بیست سال قبل ودر استان فارس، برداشت گندم به بیش از چهار تن در هکتار می‌رسید، طی امسال و سال گذشته به سه تن رسیده‌ است، چراکه آب‌ها شور و یا تمام شده است، با در پیش گرفتن روند نادرست، خطه کرمان، خراسان، آذربایجان، همدان وخیلی مناطق دیگر رو به خشکی رفته است، در حالی که توسعه پایدار تأکید دارد ‌نباید حقوق نسل‌های بعد را به دلیل پیشرفت تکنولوژی از بین برد.
کلانتری با اشاره به اینکه منطقه آذربایجان و به خصوص استان آذربایجان شرقی، متضرر‌ترین منطقه بوده و استان از پسروی آب دریاچه ارومیه صدمات زیادی دیده است، اضافه کرد: به رییس جمهور اعلام نمودم که ممکن است هزینه احیای این دریاچه فرا‌تر از تصور باشد، اما ایشان قول مساعد دادند و فرمودند این هزینه‌ها در مقابل جایگاه آذربایجان و مردم غیورش بسیار ناچیز است.
دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: باد‌های نمکی در حوزه دریاچه ارومیه، زنگ خطری است که مسئولین باید هر چه سریع‌تر به آن توجه و اقدامات لازم باید پیش از شیوع انواع بیماری و ضرر و زیان‌های اقتصادی ناشی ازآن اجرایی شود وسریع‌ترین راه حل ممکن و گام اولیه مدیریت آبهای سطحی وهدایت آن‌ها به سمت دریاچه و زمین‌های اطراف است.
کلانتری با اشاره به اینکه با سیاست‌های کلان و خرد غلط در یک دهه گذشته و با وجود مجریان ضعیف در سال‌های گذشته دریاچه آسیب جدی دیده است، ادامه داد: سیاست‌های خودکفایی محصولات کشاورزی را باید منابع آب تعیین کنند و بخش کشاورزی با توجه به توسعه پایدار و مسایل زیست محیطی سیاست گذاری شود.
وی افزود: موضوع دریاچه ارومیه یک موضوع ملی، اجتماعی، اقتصادی و به عنوان تمدن منطقه به شمار می‌رود و نبود آن در شمال غرب کشور در حقیقت بود و نبود منطقه آذربایجان است.
" کلانتری " خاطرنشان کرد: اثرات تغییرات اقلیم بر روی دریاچه ارومیه ۱۰ درصد بوده و زیاده خواهی‌ها و در نظر نگرفتن ضوابط توسعه پایدار دلیل اصلی پس روی آب این دریاچه به شمار می‌آید.
گفتنی است این نشست در قالب پرسش وپاسخ با سوالات متعدد بهره برداران شهرستان‌های حوزه این دریاچه درآذربایجان شرقی به پایان رسید.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز