خبرگزاری کار ایران

رییس کل سازمان نظام پزشکی تأکید کرد:

ناهمگونی شاخص‌های بهداشتی در مناطق مختلف شهری مشهود است

کد خبر : ۱۴۲۸۱۶

مقایسه سنجش عدالت در کلانشهر تهران حاکی از وجود ناهمگونی و عدم تجانس شاخص های بهداشتی در مناطق مختلف شهری است

ایلنا: رییس کل سازمان نظام پزشکی بر ضرورت تحقق عدالت در سلامت و بازمهندسی نظام ارائه خدمات بهداشتی در کلانشهر تهران تاکید کرد.

به گزارش ایلنا، علیرضا زالی، ضمن بیان این مطلب، گفت: در حال حاضر تغییرات شگرفی در حوزه شهرنشینی در حال انجام است و در صورتی که نگاهی علمی و آینده نگارانه نسبت به آن نداشته باشیم این تغییرات به عنوان چالشی در سلامت کلانشهرها درخواهد آمد.

عضو شورای راهبردی سلامت شهر تهران یادآور شد: عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت در کلانشهر تهران که در طول سالیان گذشته مرحله گذار جمعیت شناسی، گذار بیماری‌های همه‌گیر و تغییرات جدی در حوزه سلامت را تجربه کرده است نقش و اثرات مهمی را در ساماندهی امور سلامت این شهر بزرگ صنعتی برعهده دارد.

رییس کل سازمان نظام پزشکی، بازمهندسی نظام ارائه خدمات بهداشتی، درمانی را در کلانشهر تهران مورد تأکید قرار داد و گفت: شورای راهبردی سلامت شهر تهران می تواند در پوشش مناسب و ساماندهی خدمات بهداشتی اولیه، استفاده از ظرفیت‌های اجتماعی، توانمندسازی شهروندان برای ارتقای سلامت جامعه، ایجاد بسترهای لازم برای مشارکت آحاد مردم و در نهایت تحقق عدالت در سلامت کمک کننده باشد.

وی خاطرنشان کرد: این شورا با توجه به ماموریت سیاستگذاری خود نیز می تواند با ایجاد فرآیندهای مناسب اجتماعی و تسهیلات متناسب با آمایش دقیق شهر تهران، بر مبنای عدالت در سلامت تاثیرگذار باشد.

زالی بر تلاش‌های صورت گرفته در دوره جدید وزارت بهداشت برای ایجاد همگرایی بین ظرفیت‌های فراهم شده اشاره کرد و گفت: این شورا، فرآیند متمرکز مبتنی بر همگرایی بین بخشی و توسعه و ترویج فرآیندهای بین بخشی را تجربه می‌کند.

وی با اشاره به تفاهم نامه منعقده بین وزارت بهداشت و شهرداری تهران گفت: با توجه به اینکه منظر اصلی بررسی و روش شناسی نوین جامعه شناختی مباحثسلامت از قبیل بیماری‌ها و سیمای نوین بیماری‌ها در کشور به خصوص تهران از مولفه‌های متعدد اجتماعی برخوردار است ایجاد وحدت رویه برای بازشناسی و ایجاد ظرفیت‌های نوین بین بخشی در دستور کار این شورا قرار دارد.

رییس کل سازمان نظام پزشکی گفت: در دوره قبل شورای راهبردی سلامت یک پروژه پایلوتی بر مبنای سیاست های راهبردی سلامت شهر تهران در یکی از مناطق جنوب غربی تهران شکل گرفته بود که قرار شد بر اساس نگاه جدید این شورا در دوره جدید ضمن تقویت مدل پایلوت قبلی، مدل‌های جدید نیز در زمینه توانمندسازی و مشارکت آحاد شهروندان در زمینه ارتقای سلامت دیگر مناطق شهر تهران مورد استفاده قرار گیرد.

زالی بر ضرورت انجام اقدامات بیشتر برای تحقق عدالت در سلامت تاکید کرد و گفت: مقایسه سنجش عدالت در کلانشهر تهران حاکی از وجود ناهمگونی و عدم تجانس شاخص های بهداشتی در مناطق مختلف شهری است به گونه‌ای که در برخی از مناطق از نظر رفاه اجتماعی و امکانات مربوط به سلامت تفاوت‌های فاحشی به چشم می خورد.

وی افزود: باتوجه به اینکه اعضای جدید منصوب شده در شورای راهبردی سلامت شهر تهران به نوعی در تصمیم سازی‌ها، تولیت و اجرا موثر هستند، اظهار امیدواری کرد این شورا در دوره جدید بتواند با پروتکل‌های همکاری بین بخشی، فرآیندهای عملیاتی بیشتری را در سطح شهر تهران با تاکید بر عوامل اجتماعی موثر بر سلامت به اجرا درآورد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز