خبرگزاری کار ایران

در آستانه سال نو رخ داد؛

گزارشی از بیکاری ۲۵۰ کارگر ایران تایر

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۶۱۶

چکیده: با وجود تمامی تدابیری که کارفرما برای پر کردن جای خالی کارگران تعدیل شده اندیشیده‌ است در حال حاضر به دلیل کمبود نیروی انسانی فعالیت قسمت‌هایی چون ساخت لاستیک‌های سواری، رادیال و نخی به حالت نیمه تعطیل درآمده است / به گفته این کارگر با توجه به نزدیکی شب عید و محدود بودن دوران پرداخت مقرری بیمه بیکاری، هنوز بیکاری برای خانواده او و همکارانش قابل باور نیست.

پس از بیکارسازی ۸۰ کارگر ایران تایر با فرارسیدن زمان خاتمه قرارداد کاریشان در تاریخ ۳۰ دی‌ماه و تعدیل ۱۳۰ کارگر دیگر در تاریخ ۶ بهمن‌ماه سال جاری، با تعدیل ۴۰ تن دیگر از کارگران در روز گذشته(دوشنبه ۱۴ بهمن)، شمار کارگران بیکار شده کارخانه ایران‌تایر به ۲۵۰ تن رسید.

یکی از نمایندگان کارگران کارخانه ایران تایر در باره سرنوشت اعتراضات اخیر کارگران به بیکاری همکارانشان به ایلنا گفت: نزدیک به یک هفته از اتمام اعتراضات صنفی کارگران می‌گذرد و همه به سر کار خود بازگشته‌اند اما در شرایط کار تغییرات جدی ایجاد شده است.

به گفته این کارگر، در حال حاضر کارفرما تلاش دارد وظایف مربوط به کارگران تعدیل شده را میان کارگران باقیمانده تقسیم کند.

وی در تشریح تغییر شرایط کار در ایران تایر گفت: تعداد شیفت‌های کاری کارخانه از سه شیفت هشت ساعته به سه شیفت ۱۲ ساعته افزایش یافته است.

این کارگر شاغل در کارخانه ایران تایر همچنین از اقدام مدیریت بخش دیگری از این واحد صنعتی برای ادغام ردیف‌های شغلی کارخانه در یکدیگر خبر داد.

وی گفت: بر این اساس کارفرما وظایف کارکنان شاغل در قسمت‌های خدماتی را ادغام کرده است.

به گفته این کارگر، در بخش تولیدی نیز اتفاق مشابهی رخ داده است و در مسئولیت کارگران متخصصی که بصورت روزمزد و قراردادی در قسمت‌های مختلف خط تولید شاغل هستند تغییراتی ایجاد شده است.

این کارگر تغییرات ایجاد شده را برخلاف آیین نامه‌های مربوط به قانون طبقه بندی مشاغل دانست و مدعی شد که همکارن قراردادی وی از ترس دچار شدن به وضعیت مشابه همکاران اخراجی، شرایط جدید را به ناچار پذیرفته‌اند.

وی همچنین افزود: با وجود تغییرات شرایط کاری، مدیریت کارخانه نه تنها قصد ندارد بابت افزایش مسئولیت کارگران بر مبلغ دستمزد کارگران بیفزاید بلکه به کارگران قراردادی اعلام کرده است که از این پس حقوق آن‌ها تنها بر مبنای حداقل مزد و ساعات اضافه کاری محاسبه خواهد شد.

بنا بر اظهارات این کارگر کارخانه ایران تایر، شرایط کار در این واحد صنعتی در حالی تغییر یافته است که تا پیش از این کارگران قراردادی از مزایای پاداش افزایش تولید و بهره‌وری نیز برخودار بودند.

وی بابیان اینکه سابقه کار این کارگران اخراجی در مجموعه ایران تایر تا ۱۳ سال هم می‌رسد، افزود: پیش از این به کارگران تعدیل شده وعده داده شده بود که از ابتدای سال جاری کارگران قراردادی از مزایای طرح طبقه بندی مشاغل بهره‌مند شوند.

این کارگر ایران تایر افزود: با وجود تمامی تدابیری که کارفرما برای پر کردن جای خالی کارگران تعدیل شده اندیشیده‌ است در حال حاضر به دلیل کمبود نیروی انسانی فعالیت قسمت‌هایی چون ساخت لاستیک‌های سواری، رادیال و نخی به حالت نیمه تعطیل درآمده است.

کارخانه از این وضعیت زیان می‌کند

این سخنان از جانب نماینده کارگران بیکار شده در حالی مطرح می‌شود که یکی از کارگرانی که هنوز سیاست تعدیل نیروی کار شامل حالش نشده و در این کارخانه مشغول به کار است، به خبرنگار ایلنا گفت: کارفرما با تعدیل‌هایی که انجام داد به ظاهر توانسته‌ است در هزینه ایاب و ذهاب، خوراک و در ‌‌‌‌نهایت بخشی از دستمزد و حقوق کارگران صرفه‌جویی‌هایی را انجام دهد اما در نتیجه تغییرات به وجود آمده مطمئناً مجموعه صنعتی ایران تایر در ماه‌های آینده زیان هنگفتی را تجربه می‌کند.

این کارگر ایران تایر نیز که مانند دیگر همکارش خواستار محفوظ ماندن نامش شد، به ایلنا گفت: اقدام مدیریت برای کاستن از هزینه‌های مربوط به نیروی انسانی در حالی است که ارزش فعالیت همین کارگران اخراجی در ماه گذشته بیش یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان برآورد شده بود.

وی یادآور شد: به دلیل بالا بودن تعداد خودروهای موجود در کشور، لاستیک اتومیبل یک کالای مصرفی سودآور تلقی می‌شود و در نتیجه این تعدیل‌ها احتمالا کارخانه به دلیل افت تولید دچار زیانی هنگفت می‌شود.

وی افزود: در همین رابطه شنیده‌های کارگران حاکی است که مدیریت کارخانه با اشاره به خطوط تعطیل شده به مسئولان بنیاد مستضعفان(مالک کارخانه ایران‌تایر) ضرورت بازگردادندن حداقل ۲۰ نفر از کارگران متخصص تعدیل شده را یادآور شده‌اند اما شنیده شده که مقامات بالا‌تر با بازگشت به کار حتی یک نفر هم موافقت نکرده‌اند.

به گفته این کارگر، سال گذشته نیز مدیریت کارخانه ایران‌تایر در اقدامی مشابه حدود ۲۰۰ نفر از کارکنان خود را اخراج کرد که بخشی از این کارگران پس از چند ماه بطور تدریجی دوباره استخدام شدند.

معرفی اخراج شدگان به بیمه بیکاری

یکی دیگر از کارگران تعدیل شده کارخانه ایران تایر نیز در تشریح وضعیت خود و سایر همکاران بیکار شده‌اش به ایلنا گفت که شرکت ایران‌تایر پس از پرداخت همه مطالبات قانونی، آن‌ها را به بیمه بیکاری معرفی کرده است.

به گفته این کارگر با توجه به نزدیکی شب عید و محدود بودن دوران پرداخت مقرری بیمه بیکاری، هنوز بیکاری برای خانواده او و همکارانش قابل باور نیست.

اخراج‌ کارگران منطق اقتصادی ندارد

در همین رابطه «سهراب قنبری» دبیر خانه کارگر غرب تهران به خبرنگار ایلنا گفت: از نظر انسانی و اقتصادی هیچ منطقی برای اخراج‌های اخیر کارخانه ایران تایر وجود ندارد.

وی یادآور شد: در روزهای اخیر ۲۵۰ نفر از مجموع ۲ هزار کارگر شاغل در کارخانه ایران تایر به دلیل اتمام اعتبار قرارداد کاریشان تعدیل شده‌اند.

وی افزود: بررسی عملکرد مدیران اقتصادی مجموعه‌های صنعتی متعلق به بنیاد مستضعفان نشان می‌دهد که چنین تعدیل‌های گسترده‌ای امری دور از ذهن نیست.

با این حال وی یادآور شد: به دلیل بازار مناسبی که کارخانه ایرن تایر برای فروش محصولات خود دارد، تعدیل ناگهانی ۲۵۰ کارگر از نظر مدیریتی عملی تعجب برانگیز است.

وی افزود: اینکه تمامی این کارگران همزمان استخدام شده‌اند و یا قراردادهای استخدامی آن‌ها طوری تنظیم شده‌ که همزمان خاتمه بلحاظ قوانین روابط کار مسئله قابل تاملی است اما مسئله مهم‌تر این است که کارفرما بدون توجه به شرایط اقتصادی همه این کارگران را یکجا اخراج کرده‌ است.

اعتراض کارگران به اخراج همکارانشان

در آخرین روز از دی ماه سال جاری، مدیریت کارخانه ایران تایر ۸۰ نفر از کارگران این واحد صنعتی را به دلیل اتمام قرارداد کار اخراج کرد. ۱۳۰ کارگر دیگر نیز در تاریخ ۶ بهمن‌ماه سال جاری بیکار شدند و سرانجام دیروز با اخراج ۴۰ کارگر دیگر، شمار اخراجی‌های ایران تایر تا این لحظه به ۲۵۰ کارگر رسیده است.

کارگران در مقابل سیاست تعدیلی در کارخانه ایران تایر، نزدیک به ۴۰۰ نفر از کارگران شاغل در این واحد تولیدی در اقدامی اعتراضی از تاریخ ۳۰ دی‌ماه به مدت یک هفته در محل کارخانه اجتماع کردند و نمایندگانی از سوی کارگران مامور مذاکره با مدیریت کارخانه ایران تایر شدند.

ایلنا در تاریخ دوم بهمن ماه گزارشی از جزئیات این مذاکره منتشر کرد. یکی از نمایندگان کارگران گفته بود که با وجود آنکه نمایندگان کارگران روز مزدی پیشنهادهایی را برای بازگشت به کار همکاران‌مان به کارفرما ارائه دادند اما متاسفانه با هیچ‌یک از این پیشنهادها موافقت نشد.

این کارگر که خود از مذاکره کنندگان روز گذشته بود درباره این پیشنهادها گفت: به کارفرما گفتیم که ما حاضریم برای بازگشت به کار همکاران‌مان ماهانه ۱۰ درصد از حقوقمان را کسر کنید یا بطور موقت دو الی ۳ ماه بدون حقوق منتظر بهبود وضعیت کارخانه بمانیم، به این شرط که از اخراج دائمی ما صرف نظر کنید، اما متاسفانه به هیچ یک از پیشنهادات کارگران اهمیتی داده نشد.

به گفته وی، مسئولان کارخانه ایران تایر در تلاش‌اند حداکثر تا چند ماه آینده با وارد کردن ماشین آلات پیشترفته‌تر تایرهای سیمی تولید کنند و معتقدند با وجود این دستگاه‌ها دیگر نیازی به این تعداد کارگر ندارند.

شرکت ایران تایر یکی از شرکت‌های تابعه بنیاد مستضعفان است که بیش از نیمی از سهام آن متعلق به بنیاد و مابقی به سایرین تعلق دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز