خبرگزاری کار ایران

نماینده مبارکه در گفت‌وگو با ایلنا:

قوه قضاییه علت بازداشت کارگران پلی‌اکریل را مشخص کند / اعتراضات از مسیر قانونی دنبال شود

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۵۱۷

چکیده: با وزاری صنعت، کار و اطلاعات برای پیگیری مطالبات کارگران پلی اکریل مکاتبه کرده‌ام / دادگاه کارگران بازداشتی پلی اکریل اصفهان روز پنج شنبه(۱۷ بهمن ماه) برگزار می‌شود.

نماینده مبارکه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بازداشت ۳ کارگر پلی اکریل اصفهان در اوایل بهمن ماه از قوه قضاییه خواست تا علت بازداشت آن‌ها را زود‌تر مشخص کند.

«علی ایرانپور» در این باره به ایلنا گفت: پرونده ۳ کارگر بازداشتی پلی اکریل اصفهان باید از طریق قوه قضاییه پیگیری شود تا به علت بازداشت آن‌ها پی ببریم.

وی در تشریح علت اعتراضات صنفی کارگران پلی اکریل اصفهان، افزود: اعتراضات صنفی کارگران پلی اکریل اصفهان از اقدامات غیرقانونی مدیران کارخانه در سال‌های گذشته ناشی می شود. برای نمونه، مدیران پلی اکریل اصفهان حق نداشتند از تشکیل نهاد کارگری در این کارخانه ممانعت کنند.

این نماینده مجلس نهم ادامه داد: سیاست کوچک سازی کارخانه و تصمیم کارفرما مبنی بر جداسازی شرکت‌های زیر مجموعه، موضوع دیگری است که موجی از نگرانی را در میان کارگران پلی اکریل اصفهان به وجود آورده است. آن‌ها نسبت به تضمین آینده شغلی شان بعد از اجرای این طرح مشکوکند.

ایرانپور با اشاره به تبعیض میان کارگران و مدیران پلی اکریل اصفهان از لحاظ دریافت حقوق و پاداش، گفت: مطالبات قانونی کارگران باید به طور جدی دنبال شود اما شاهدیم که اعتراضات آن‌ها از مسیر قانونی منحرف شده است و به افرادی که به دنبال بهره برداری سیاسی از اعتراضات صنفی هستند، بهانه برای سوء استفاده می‌دهد.

وی با اشاره به مکاتباتش با وزاری صنعت، کار و اطلاعات برای پیگیری مطالبات کارگران، عنوان کرد: در عین حالی که مطالبات قانونی کارگران پلی اکریل اصفهان را پیگیری می‌کنم، با هرگونه اعتراض غیرقانونی که به دشمنان بهانه دهد و هدفش اصلاح امور نباشد، مخالفم. کارگران می‌بایست در آستانه سالگرد انقلاب ۵۷، اعتراضات شان را به صورت آرام و از مسیرهای قانونی دنبال کنند.

نماینده مبارکه در مجلس شورای اسلامی در پایان در واکنش به شائبه ارتباط گسترده کارفرما با مسئولان نهادهای دولتی و نظارتی این شهرستان، اظهار داشت: هیچ کس نمی‌تواند خودش را فرا‌تر از قانون بداند.

دادگاه کارگران بازداشتی پنج شنبه برگزار می شود

دادگاه کارگران بازداشتی پلی اکریل اصفهان روز پنج شنبه(۱۷ بهمن ماه) در شعبه ۱۰۲ دادگاه عمومی جزایی شهرستان مبارکه و به ریاست قاضی «راستی» برگزار می‌شود.

یکی از نمایندگان کارگران با اعلام این خبر به ایلنا گفت: دادگاه آقایان «احمد صابری»، «عباس حقیقی» و «جواد لطفی» که در تاریخ ۲ بهمن ماه توسط پلیس امنیت احضار و بازداشت شده بودند، روز پنج شنبه(۱۷ بهمن ماه) در شعبه ۱۰۲ دادگاه عمومی جزایی شهرستان مبارکه و به ریاست قاضی «راستی» برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اظهارات دادستان مبارکه، مبنی بر اینکه آزادی ۳ کارگر بازداشت شده منوط به توقف اعتراضات صنفی کارگران در کارخانه پلی اکریل اصفهان است، ادامه داد: کارگران پلی اکریل اصفهان با توجه به وعده دادستان که از سوی مسئولان فرمانداری و پلیس امنیت هم تکرار شده بود، تصمیم گرفتند از روز دوشنبه هفته گذشته(۷ بهمن ماه) به اعتراضات صنفی شان خاتمه دهند اما با گذشت یک هفته از آن تاریخ، هنوز هیچ یک از همکاران بازداشتی آزاد نشده‌اند.

وی در ادامه با اشاره به دستور مدیرعامل کارخانه مبنی بر عدم تمدید قرارداد کار آقای لطفی، از کارگران بازداشتی، تصریح کرد: آقای لطفی در بخش «اکریلیک ۲» کار می‌کند و تا پایان بهمن ماه با کارخانه پلی اکریل اصفهان قرارداد دارد اما مدیرعامل کارخانه دستور داده است که قرارداد کار وی از پایان بهمن ماه تمدید نشود.

این نماینده کارگری با اشاره به تعویق انتخابات شورای اسلامی کار پلی اکریل اصفهان، عنوان کرد: بیش از ۴۰ کاندیدای انتخابات شورای اسلامی کار پلی اکریل اصفهان در اعتراض به بازداشت همکاران شان که دو تن از آن‌ها، نامزد این انتخابات بودند، از شرکت در انتخابات انصراف دادند.

وی تصریح کرد: انصراف دسته جمعی کاندیداهای انتخابات شورای اسلامی کار پلی اکریل اصفهان باعثشد که تعداد کاندیدا‌ها، حد نصاب لازم را نداشته باشد و انتخابات به زمان دیگری موکول شود.

وی در پایان با اشاره به شروع به کار مجدد بخش اکریلیک ۲ طی چند روز آینده، اظهار داشت: با پیگیری کارگران و همکاری بسیار خوب مسئولان دولتی، بخش اکریلیک ۲ که گفته می‌شد به دلیل کمبود مواد اولیه، امکان ادامه تولید ندارد طی چند روز آینده مجددا راه اندازی می‌شود و مدیر عامل کارخانه از کارگران خواسته است که سر کار خود حاضر شوند.

پیشینه اعتراضات

کارگران پلی اکریل اصفهان در روزهای ۸،۱۱، ۱۲ و ۱۴ آبان ‌ماه با برگزاری تجمعات اعتراضی، خواستار رسیدگی مسئولان استانی به مطالبات صنفی‌شان شده بودند و سپس با تعطیلی ده روزهٔ اعتراضات طبق مذاکرات قبلی، در فاصله روزهای ۱۵ تا ۲۵ آبان به ادامه کار پرداختند.

این کارگران دور دوم اعتراضات را از ۲۵ آبان‌ماه، پس از پایان مهلت ده روزهٔ رسیدگی به مطالبات صنفی‌شان شروع کردند و در روزهای ۲۶،۲۷، ۲۸ و ۲۹ آبان و ۲،۳، ۴،۵ و ۶ آذر ماه در محوطه کارخانه تجمع کردند.

کارگران معترض پلی اکریل اصفهان پیش از این طی نامه‌ای خواسته‌های صنفی خود را در ۱۰ مورد طرح کرده‌ بودند. توقف سیاست کوچک سازی کارخانه، استعفای برخی از اعضای هیات مدیره کنونی و حفظ و بررسی اسناد مربوط به عملکرد آن‌ها در صدر خواسته‌های ده گانه کارگران معترض قرار دارد.

تشکیل شورای اسلامی کار و بازگشت به کار تمامی کارگرانی که به واسطه فعالیت در این تشکل صنفی فسخ قرارداد شده‌اند نیز از دیگر خواسته‌های صنفی کارگران پلی اکریل اصفهان است.

لازم به ذکر است ۱۵۰۰ کارگر پلی‌اکریل اصفهان سال‌هاست در قالب شش شرکت زیرمجموعه تحت مسئولیت شرکت مادر(هلدینگ) کار می‌کنند و حال با تصمیم کارفرما مبنی بر جدا سازی شرکت‌های زیر مجموعه، امنیت شغلیشان را در معرض خطر می‌بینند.

بر اساس سیاست کوچک سازی این کارخانه، مجموعه شرکتهای پلی اکریل اصفهان در حال واگذاری است و در صورت اجرای این سیاست، بخش آزمایشگاه به شرکت «نیک آزمون»، نیروگاه به «انرژی گستران»، پلی استر به «پلی استر هشت بهشت»، اکریلیک ۲ به «الیاف زاینده رود»، اسکله سازی به «شرکت خدمات بندری» و بخش خدمات نیز به شرکت «پهن گس‌تر» انتقال می‌یابد. کارگران معتقدند با واگذاری شرکت‌های زیرمجموعه، تعهدات کارفرما در قراردادهای کاریشان کمتر می‌شود.

دور سوم تجمعات اعتراضی کارگران پلی اکریل اصفهان در واکنش به ادامه اجرای سیاست کوچک سازی کارخانه بر خلاف وعده قبلی مسئولان دولت، از تاریخ ۳۰ آذر ماه آغاز شد.

فرمانداری شهرستان مبارکه، یک روز بعد از شروع دور سوم تجمعات اعتراضی با ارسال نامه‌ای به «کریم فروزان»، مدیرعامل شرکت پلی اکریل اصفهان تاکید کرد که سیاست کوچک سازی کارخانه باید متوقف شود. اما ادامه اقدامات مدیر عامل کارخانه که از سوی کارگران «مشکوک» و «در راستای اجرای سیاست کوچک سازی» خوانده می‌شد، باعثشد که اعتراضات صنفی کارگران به صورت پراکنده ادامه پیدا کند.

در تاریخ ۳۰ دی ماه، کارگران ناراضی بعد از تحصن در مقابل دفتر مدیر عامل به بخش اکریلیک ۲ رفته و تابلوهای الیاف زاینده روز را از سر در این بخش پایین آوردند.

آن‌ها از توقف تولید در بخش اکریلیک ۲ به دلیل آنچه از سوی کارفرما کمبود مواد اولیه خوانده می‌شد، خشمگین بودند و معتقد بودند بخش اکریلیک ۲ به منظور خلوت سازی کارخانه از کارگران معترض و ادامهٔ اجرای سیاست کوچک سازی در غیاب کارگران تعطیل می‌شود.

دو روز بعد از این اعتراض صنفی، در تاریخ ۲ بهمن ماه، آقایان «صفایی»، «مسعود فتاحی»، «سیروس پیام منی»، «احمد صابری»، «عباس حقیقی» و «جواد لطفی» از سوی پلیس امنیت شهرستان مبارکه احضار شده و سپس بازداشت شدند.

فردای روز بازداشت دسته جمعی کارگران، آقایان صابری، حقیقی و لطفی با قرار بازداشت به زندان «دستگرد» در ۱۳ کیلومتری شمال شهر اصفهان منتقل شده و سه نفر دیگر آزاد شدند.

آقای لطفی از بازداشت‌شدگان، یک روز پیش از بازداشت در نامه‌ای خطاب به «حسن روحانی» رئیس جمهور از وی خواست تا صدای اعتراض کارگران پلی اکریل را بشنود و تاکید کرد که کارگران پس از گذشت حدود سه ماه از اعتراضات صنفی و خود جوش، هنور تهدید می‌شوند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز