خبرگزاری کار ایران

مازندران؛ ۳میلیون و ۱۳۶هزارو ۱۴نفر

ماموریت جدید ثبت احوال، شناسایی خطرات کاهش رشد جمعیت خواهد بود

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۲۱۰

تا پایان دی ماه سال جاری جمعیت استان مازندران ۳میلیون و۱۳۶ هزار و ۱۴ نفر است که از این تعداد ۱ میلیون و ۷۸۱ هزار و ۲۹ نفر معادل ۵۶.۸ درصد در شهر و یک میلیون و ۳۵۴ هزارو ۹۸۵ نفر معادل ۴۳.۲ درصد در روستاهای استان سکونت دارند.

ایلنا: جمعیت استان مازندران به ۳ میلیون و ۱۳۶هزار ۱۴ نفر رسید.

به گزارش " ایلنا "، " فرج اله ملکی " مدیر کل ثبت احوال مازندران به مناسبت آغاز دهه فجربا ارایه گزارشی گفت: تا پایان دی ماه سال جاری جمعیت استان مازندران ۳میلیون و۱۳۶ هزار و ۱۴ نفر اعلام شده که از این تعداد ۱ میلیون و ۷۸۱ هزار و ۲۹ نفر معادل ۵۶.۸ درصد در شهر و یک میلیون و ۳۵۴ هزارو ۹۸۵ نفر معادل ۴۳.۲ درصد در روستاهای استان سکونت دارند.

براساس این گزارش و به نقل از روابط عمومی ثبت احوال استان مازندران، وی میزان ولادت های ثبت شده در ۱۰ ماهه اول سال جاری را ۳۷هزار و۵۵۷ واقعه بیان کرد که از این تعداد ۱۹ هزار و۲۵۶ مورد مربوط به تولد پسران و ۱۸ هزار و ۳۰۱مورد مربوط به دختران بوده است.

وی خاطر نشان کرد: از ابتدای سال جاری تا کنون ۵۴۵ مورد تولد دوقلو و ۳۱مورد سه قلو و یک واقعه ۴ قلو به ثبت رسیده است.

" ملکی " ادامه داد در طول این مدت ۱۳هزار و ۲۷۱ مورد وفات گزارش شد که ۷هزارو ۴۱۵ نفر از فوت شدگان مرد و۵ هزار و ۸۵۶ نفر شامل زنان می شود.

وی بیشترین موارد فوتی را مربوط به بیماران قلبی و عروقی دانست.

مدیر کل ثبت احوال مازندران همچنین در خصوص آمارازدواج و طلاق در این استان اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تا کنون ۲۴ هزارو ۱۴۶ مورد ازدواج و ۵ هزارو ۹۷۰ مورد طلاق در استان مازندران به ثبت رسیده است که بیشترین ازدواج های ثبت شده مربوط به گروه سنی۲۰ - ۲۴ سال و بیشترین موارد طلاق مربوط به گروه سنی ۲۵-۲۹ سال عنوان کرد.

" ملکی " میانگین سن ازدواج آقایان و خانمها را به ترتیب ۲۸.۱ سال و ۲۳.۸ سال دانست و اظهار کرد میانگین سن طلاق بین ۳۴.۷ و ۲۹.۱ سال می باشد.

وی اذعان داشت: بیشترین نرخ ازدواج مربوط به استانهای زنجان، اردبیل و کردستان و کمترین نرخ ازدواج مربوط به استانهای تهران، البرز و کرمان بوده و بیشترین نرخ طلاق در استانهای تهران، خراسان رضوی و قم و کمترین نرخ طلاق در استانهای سیستان و بلوچستان، یزد و ایلام به ثبت رسیده است.

" فرج ا… ملکی " در ادامه اظهارات خود گفت: مازندران در ازدواج رتبه ۲۲ و در طلاق رتبه ۱۰ کشوری را داراست که بیشترین طلاق ثبت شده مربوط به زوجهای هم سن وزندگی مشترک کمتر از سه سال می باشد.

مدیرکل ثبت احوال استان مازندران در مورد فراوانی نام های پسران نیز گفت: امیرعلی، ابوالفضل، امیرحسین، امیررضا، محمدطاها، امیرمحمد، علی، محمد مهدی، محمد وایلیا ۱۰ نام اول پسران و فاطمه، فاطمه زهرا، یسنا، زهرا، نازنین زهرا، ثنا، فاطیما، رها، ستایش ومعصومه بیشترین فراوانی نام دختران را به خود اختصاص داده است.

به گفته ملکی، نسبت به ده ماهه سال گذشته در استان مازندران تعداد موالید یک درصدافزایش داشته است.

وی در مورد ثبت وفات و تولد نیز گفت: بر اساس قانون ثبت ولادت باید ظرف ۱۵ روز و وفات نیز ۱۰ روز ثبت شود.

" ملکی " در مورد کارت هوشمند ملی نیز افزود: تاکنون تعداد ۱۶ ایستگاه اخذ در خواست کارت هوشمند ملی در شهرستانهای ساری، تنکابن، بابل، آمل، قائم شهر، چالوس، بهشهر و بابلسر به بهره برداری رسیده و تا پایان سال ۹۲ نیز سایر ادارات با فراهم شدن زیرساخت های لازم راه اندازی خواهند شد.

وی با تاکید بر نقش محوری ثبت احوال در برنامه ریزیهای اجتماعی و شهری اظهار داشت: ثبت احوال با تولید و انتشار آمارهای جمعیتی خود نقش پررنگی در برنامه های خرد و کلان جامعه داشته و دغدغه های روز جامعه مانند مهاجرت را می تواند در مسیر صحیح برنامه ریزی وهدایت کند.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اهمیت اتقان اسناد هویتی، بر لزوم بروزرسانی اطلاعات اسناد هویتی مردم تاکید کرد و افزود: ساماندهی و استقرار نظام جامع شناسایی ایرانیان و پروژه کارت هوشمند ملی که زمینه ساز تحقق دولت الکترونیک است، به عنوان اقدامی موثر در تجمیع کارتهای مختلف باید مورد توجه جدی قرار گیرد و این سیر تحول به سمت الکترونیکی شدن و ارائه خدمات به مردم و دولت بویژه در سالهای اخیر کاملا محسوس است.

" فرج ا… ملکی " در پایان با اشاره به نهادینه کردن ثبت تغییر کدپستی در سامانه ثبت احوال گفت: درصورتی که تمامی شهروندان ثبت تغییر کدپستی خود را انجام دهند، آمارهای ارائه شده کاملا دقیق و مکان محور خواهد شد.

وی یکی از مهمترین نقش‌ها و وظایف ثبت احوال در آینده را شناسایی خطرات کاهش رشد جمعیت عنوان کرد و گفت: شناسایی این معضل در آینده به دلیل رصد دقیق و به موقع ثبت احوال صورت خواهد پذیرفت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز