خبرگزاری کار ایران

کار‌شناس امور بین الملل نفت، گاز و انرژی در گفتگو با ایلنا:

یک دوم سوخت افغانستان از ایران قاچاق می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۸۹۸

سیاست‌هایی مثل دادن ۵۰۰ لیتر گازوئیل به مرزنشینان نه تنها قاچاق سوخت را کاهش نمی‌دهد بلکه زمینه‌های رانت و قاچاق بیشتر سوخت را فراهم می‌کند.

کار‌شناس امور بین الملل نفت، گاز و انرژی گفت: اگر افزایش قیمت حامل‌های انرژی با سیاست‌های با ثبات اقتصادی و سیاسی همراه نباشد تاثیری در کاهش قاچاق سوخت نخواهد داشت.

محمد علی صادقی کار‌شناس امور بین الملل نفت، گاز و انرژی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص افزایش یا کاهش قاچاق سوخت در صورت افزایش قیمت حامل‌های انرژی اظهار داشت: اگر همکاری بخش نظارتی گمرک و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بصورت تعهدآور عملیاتی شود افزایش قیمت حامل‌های انرژی منجر به کاهش قاچاق سوخت خواهد شد.

وی تصریح کرد: تا زمانی که بنزین دو نرخی باشد و فاصله ۴۰۰ تا ۵۰۰ تومانی بین قیمت آزاد و دولتی بنزین وجود داشته باشد همواره امکان قاچاق سوخت وجود خواهد داشت.

صادقی افزود: اگر قیمت دلار واقعی شده و ارزش پول ملی نیز بالا برود و همچنین قیمت‌ها با ثبات و ماندگار شود با افزایش قیمت حامل‌های انرژی از قاچاق سوخت جلوگیری بعمل خواهد آمد.

وی با بیان اینکه یک دوم مصرف سوخت افغانستان بصورت قاچاق است که میزان قابل توجهی از آن نیز از ایران خارج می‌شود، تصریح کرد: سیاست‌هایی مثل دادن ۵۰۰ لیتر گازوئیل به مرزنشینان نه تنها قاچاق سوخت را کاهش نمی‌دهد بلکه زمینه‌های رانت و قاچاق بیشتر سوخت را فراهم می‌کند.

این کار‌شناس امور بین‌الملل نفت، گاز و پتروشیمی خاطرنشان کرد: اگر افزایش قیمت حامل‌های انرژی همراه با ثبات اقتصادی و سیاسی باشد منجر به کاهش قاچاق سوخت نیز خواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز