خبرگزاری کار ایران

وزیر کشور و دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر:

جامعه مداحان، موثرترین شبکه در اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر است

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۴۷۴

۴۶ درصد از زندانیان افرادی هستند که مستقیم با مواد مخدر ارتباط داشته‌اند و ۲۵ درصد از زندانیان نیز به صورت غیر مستقیم با مواد مخدر در ارتباط بوده‌اند که اکنون در زندان به سر می‌برند.

ایلنا: وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه جامعه مداحان، موثر‌ترین شبکه در اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر است، گفت: کانون مداحان به عنوان یکی از شبکه‌های اجتماعی موثر و دارای جایگاه بالا در جامعه می‌تواند تاثیرگذاری زیادی در این امر داشته باشد.

به گزارش ایلنا، عبدالرضا رحمانی‌فضلی در نشست صمیمی با مدیران سازمان تبلیغات اسلامی و اعضای کانون مداحان کشور، گفت: تاکنون تلاش‌های زیادی در حوزه مبارزه با مواد مخدر شده است، اما علی‌رغم این تلاش‌ها نمی‌توانیم بگوییم که توانسته‌ایم مواد مخدر و این بلای اجتماعی را کنترل و مدیریت کنیم.

وی اظهار داشت: تاکنون، ۳۷۰۰ نفر در راه مبارزه شهید شده‌اند و هزینه‌های اجتماعی و اقتصادی بسیار بالایی هم انجام شده است اما هنوز در حوزه مبارزه با مواد مخدر از قاچاقچیان عقب هستیم.

دبیرکل ستاد افزود: اگر در گذشته تنها ماده مخدر، تریاک محسوب می‌شد اما امروز انواع و اقسام آن به ویژه مخدرهای صنعتی افزایش یافته به طوری که قاچاقچیان برای درمان هر نوع مرض و بیماری مثل استرس، افسردگی، چاقی، لاغری، بهبودی پوست و ناتوانی جنسی یکی از این مخدرهای صنعتی را معرفی می‌کنند، لذا با توجه به اینکه آگاهی جامعه از مصرف این مواد کم می‌باشد افراد باید بدانند که حتی با یک یا دو بار مصرف این مواد، امکان بازگشتشان به زندگی عادی و سالم سخت خواهد بود.

رحمانی‌فضلی بیان داشت: ۴۶ درصد از زندانیان افرادی هستند که مستقیم با مواد مخدر ارتباط داشته‌اند و ۲۵ درصد از زندانیان نیز به صورت غیر مستقیم با مواد مخدر در ارتباط بوده‌اند که اکنون در زندان به سر می‌برند.

وی افزود: بسیاری از روش‌های قبلی و ناتوانی‌هایی که در گذشته وجود داشته باید جبران شود که بر همین اساس تصمیم وزارت کشور و ستاد بر اجتماعی‌کردن موضوع مبارزه با مواد مخدر و رفع نگرانی و ایجاد حساسیت در بین مردم است.

دبیرکل ستاد در ادامه؛ پیشگیری، درمان، مقابله و صیانت از بهبودیافتگان را از مهم‌ترین برنامه‌های ستاد در راستای اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر عنوان کرد و افزود: در امر مقابله پلیس وظیفه اصلی را دارد اما بحثپیشگیری، درمان و صیانت از بهبودیافتگان موضوعاتی هستند که باید با مشارکت و درگیر کردن عموم جامعه صورت بگیرد که در این مسیر باید به دنبال تاثیرگذار‌ترین جریان‌های اجتماعی در جامعه باشیم.

رحمانی‌فضلی در ادامه؛ کانون مداحان را از بزرگ‌ترین جریان‌های اجتماعی، موثر و بااهمیت در جامعه خواند و گفت: امروزه NGO‌ها به‌عنوان رکن پنجم دموکراسی در جهان مطرح هستند و خوشبختانه ایران از ۱۴۰۰ سال قبل با داشتن تشکل بزرگ کانون مداحان به خوبی در این عرصه فعالیت کرده و امروز می‌تواند به‌عنوان یکی از بازوان پرتوان دولت در کاهش آسیب‌های مواد مخدر وارد شود.

وی با بیان اینکه مداحان از لحاظ‌شناختی، احساسی و فلسفی پیوند عمیقی با جامعه برقرار کرده‌اند، گفت: خواست من از جامعه مداحان این است که به دنبال راهکارهایی برای حل معضل اعتیاد در جامعه باشند تا در شرایط کنونی بتوانیم با همکاری جریان‌های مختلف اجتماعی مساله اعتیاد را کنترل کنیم.

وی تصریح کرد: تاکنون با طبقات و تشکل‌های مختلف نشست مشترک پیرامون موضوع مواد مخدر و مبارزه با آن داشته‌ایم چرا که دولت به دنبال آگاهی‌بخشی جامعه در حوزه اعتیاد است و همه می‌دانیم که تشکل‌های بزرگ اجتماعی در این امر بسیار تاثیرگذار هستند.

دبیرکل ستاد با تاکید بر اینکه جامعه مداحان باید از لحاظ روانی جوانان را تحت تاثیر قرار دهند، گفت: باید حس گناه، تعصب و غیرت در جوانان برانگیخته شود و الگوهای تقویت اراده نیز برای آن‌ها بیان شود.

رحمانی‌فضلی همچنین از روسای کانون مداحان کشور خواست تا با تشکیل خیریه‌ها در این کانون به صیانت از خانواده معتادان بپردازند ضمن آنکه باید از لحاظ حقوقی و قضایی نیز خانواده‌های معتادان به ویژه زنانِ دارای همسر معتاد مورد حمایت قرار بگیرند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز